Dag 95. Estella - Los Arcos. 21,8 km

18 augustus 2022 - Los Arcos, Spanje

Ik heb heerlijk geslapen vannacht en ik werd rond 6.45 wakker. Iedereen was al van bed en er waren een paar mensen zich aan het klaarmaken om weg te gaan. Nadat ik ontbeten had en mijn spullen had gepakt, stond ik om 07.15 als allerlaatste buiten. Het was koel en bewolkt buiten, maar het was niet koud. Ik ben mijn wandeldag wel weer begonnen met mijn vest aan.

Al vroeg in de ochtend kwam ik de Spanjaard Eduardo tegen met wie ik de hele dag samen heb gelopen. Hij heeft een goed gevoel voor humor en ik heb veel met hem gelachen. Hij loopt 11 dagen vanuit Saint-Jean-Pied-de-Port naar Burgos en heeft alle etappes van tevoren al geboekt. Hij weet dus precies waar hij elke avond zal slapen en hoeft zich daar niet druk over te maken. Opzich is dat erg fijn, maar aan de andere kant neemt het wel wat van je vrijheid weg vind ik.

De route was wederom erg mooi en ik heb ontzettend veel pelgrims gezien vandaag. Er kwamen ook veel fietsers voorbij. Ik vermoed dat de fietsroute en de wandelroute via dezelfde weg liepen vandaag. In het begin van de ochtend liep ik langs een fonteintje waar veel mensen stonden. Er bleek rode wijn uit het fonteintje te komen. Ondanks dat ik nu al een hele tijd nuchter ben, heb ik toch 2 slokjes wijn gedronken, omdat ik vind dat dit erbij hoort 😉. Ik vond het om heel eerlijk te zijn niet zo lekker, maar leuk en bijzonder vond ik dit wel.

In de loop van de ochtend kwamen Eduardo en ik aan in een klein dorpje waar veel pelgrims aan het eten waren. Eduardo vertelde dat er de komende 12 kilometer na dit dorpje geen plaatsje meer was. Ik had nog genoeg eten bij me, dus besloot ik door te lopen. Deze 12 kilometer zonder dorp of plaatsje vond ik wonderschoon. De natuur en de omgeving met prachtige bergen en hier en daar wat oude gebouwen vond ik erg mooi. In the middle of nowhere stond een foodtruck, waar veel mensen wat aan het eten en drinken waren. Eduardo en ik zijn hier ook gestopt en hebben wat gedronken. Het was erg gezellig hier en we hebben met verschillende pelgrims gepraat. De eigenaren van de foodtruck komen uit de VS en zijn een jaar geleden hierheen verhuisd vertelden ze ons.

Rond 12.15 kwamen we aan in Los Arcos, waar ik ga overnachten bij het Vlaams genootschap. Rianne had me gisteren geappt over deze plaats, dus besloot ik ernaartoe te gaan. Toen we door het plaatsje Los Arcos liepen, zag ik overal tafels voor huizen staan. Het blijkt dat het hier van 16 tot en met 20 augustus feest is. Ik heb afscheid van Eduardo genomen, omdat hij ergens anders een slaapplek had gereserveerd. Aangekomen bij mijn overnachtingsplek, was het er al druk met pelgrims en ik kwam de Duitsers Robert en Gustav weer tegen. De gastheer en gastvrouw waren erg vriendelijk en ik vond het leuk om weer even Nederlands te kunnen spreken met iemand anders dan Rianne. Nadat ik mijn bed had opgemaakt heb ik even gedoucht. Het was inmiddels ontzettend druk geworden met pelgrims, dus ik ben benieuwd of ik vanavond wat kan slapen.

Ik heb eerst even wat eten gekocht in het stadje waar allemaal mensen in het wit rondliepen met een rode zakdoek om hun nek. Deze kleuren blijken voor de regio/provincie Navarra te staan. Ik had van Dirk, de hospitalier, gehoord dat er om 18.00 stierenrennen in de straten zijn. Ik kwam Rianne tegen, met wie ik even heb gepraat en we hadden afgesproken om 's avonds samen naar de stierenrennen te gaan. In de middag heb ik buiten met de Duitser Robert en de Amerikaanse Medina gepraat en een (0.0) biertje gedronken, wat erg gezellig was. Daarna besloot ik nog even op bed te rusten.

Om 17.30 stond ik met Rianne buiten om richting de stierenrennen te gaan. De Duitsers Robert en Gustav, de Indiër Hanu en de Canadeze Michelle gingen mee. Eenmaal bij het plein aangekomen splitste de groep zich op. Ik ben met Rianne en Hanu naar een soort arena gegaan, omdat we hadden gehoord dat hier het meeste te zien was. Nadat we een plekje hadden gevonden, begon om 18.00 het "spektakel". Er werden meerdere vuurwerkpijlen de lucht ingeschoten als teken dat het feest begon. Er werden 3 jonge stieren losgelaten en er waren allerlei mannen die voor de stieren wegrenden en de ze "gek" maakten. Erg bijzonder om dit mee te maken. Rond 19.00 werd de arena afgesloten en werden er één voor één grote stieren de arena binnen gelaten. Het was zeer indrukwekkend om te zien hoe de mannen en jongens de stieren aan het uitdagen waren. Het doel was om een ring om de hoorn van de stier te krijgen. Het kan haast niet anders dan dit een enorme adrenalinekick moet geven. Het was erg druk met mensen en er was een band aanwezig die muziek speelde.

Het was erg gezellig, maar rond 20.30 ben ik met Rianne op zoek gegaan naar wat eten. Er waren meerdere foodtrucks en toen we beiden gegeten hadden, hebben we nog met een aantal andere pelgrims gepraat. Rond 21.30 lag ik op bed. Ik hoop dat ik vanavond weer net zo lekker slaap als afgelopen nacht. Buenas noches.

Groet Jildert