Dag 138. A Coruña - Hospital de Bruma. 31,2 km

30 september 2022 - Hospital de Bruma, Spanje

Ik heb vannacht erg lekker geslapen en ik heb op de hotelkamer brood als ontbijt gegeten wat ik nog bij me had. Nadat ik mijn spullen had gepakt, kreeg ik bij de receptie nog een stempel in mijn pelgrimspaspoort en stond ik iets na 9 uur buiten om mijn weg te gaan vervolgen. Ik loop naar Hospital de Bruma, waar meerdere albergues zijn en waar ik hoop een slaapplek te vinden. Ook nu was het alweer erg druk in A Coruña en waren er veel mensen op de been. De dag begon zonnig en het duurde niet lang voordat ik weer via de officiële route liep. Ik liep de stad uit en liep hier via erg mooie straatjes en weggetjes langs het water. Op een gegeven moment ging de route landinwaarts en moest ik de oceaan achter me laten. Ik heb een flink aantal dagen uitzicht op de oceaan gehad en ontzettend genoten van het rustgevende gevoel dat de oceaan op me had.

De route liep langs veel kleine dorpjes en het werd wat bewolkter. Onderweg heb ik ergens gezeten op een stenen muurtje en weer even wat gegeten. Ik heb vandaag van meerdere mensen een duimpje omhoog gekregen, wat me een goed gevoel gaf en ook een teken van herkenning als pelgrim zijnde. Vandaag heb ik ook ontzettend genoten van de wonderschone omgeving waar ik in rondliep. Op een gegeven moment kwam het zonnetje er af en toe even bij en de temperatuur was vrijwel de hele dag erg aangenaam. Opeens zag ik 2 dames met backpacks bij een bushokje zitten en ze bleken net als mij pelgrim te zijn. De eerste pelgrims die ik, op de man van gisteren na, sinds een tijdje weer tegenkom. Later ben ik nog een aantal pelgrims tegengekomen die ik heb ingehaald. De route liep op sommige delen steil omhoog en door prachtige bossen, waar ik erg van genoten heb. Vlakbij Hospital de Bruma stonden koeien in de wei met enorme hoorns, wat ik er indrukwekkend en tegelijk ook grappig uit vond zien.

Om 16.00 kwam ik aan in Hospital de Bruma en ben ik naar de eerste de beste albergue gelopen waar ik vriendelijk geholpen werd. Er was nog plaats en nadat ik een rondleiding had gekregen, heb ik eerst mijn schoenen uitgedaan en omgewisseld voor slippers. Ik slaap in een slaapkamer met 2 stapelbedden, die zijn afgeschermd met een houten wand ertussen, zodat er toch wat privacy is. Ik heb even gedoucht en daarna mijn vieze was bij elkaar gezocht. Ik kon eindelijk, na al die dagen in hotelletjes te hebben geslapen, mijn was weer eens in de wasmachine doen.

Nadat ik de was in de wasmachine had gedaan, heb ik even met Saakje gebeld. Ik vertelde haar onder andere dat ik de afgelopen dagen veel heb nagedacht over wat ik ga doen. Ik heb besloten dat ik door ga lopen tot Porto, wat op zo'n 290 kilometer van Santiago de Compostella ligt. Ik heb de afgelopen dagen al veel opties bekeken om terug naar Nederland te gaan en helaas is vliegen toch echt het goedkoopste. Ik wilde graag met de bus of trein terug naar Nederland reizen, maar dit was beide keren best duur. De bus was dan nog de goedkopere optie, maar ik had veel slechte verhalen gehoord en gelezen over de verschillende busmaatschappijen. Dat wilde ik niet gaan ondervinden en daarom heb ik besloten om toch maar terug naar Nederland te gaan met het vliegtuig. Ik kon ervoor kiezen om vanaf Santiago de Compostella te vliegen, maar ik wilde mijn reis nog even voortzetten, vandaar dat ik het laatste stuk naar Porto loop. Ik heb een ticket geboekt om op 19 oktober vanuit Porto naar Eindhoven te vliegen.

Nadat ik Saakje het nieuws had verteld en we nog even hadden gepraat, heb ik de was buiten opgehangen en ben ik uit eten gegaan bij het enige restaurant hier in het plaatsje Hospital de Bruma. Ik kreeg een heerlijk driegangenmenu en een 0.0 biertje voorgeschoteld. Het was naar mijn mening erg goedkoop, namelijk 10 hele euro's. Nadat ik had betaald, ben ik terug naar de albergue gegaan en heb ik de was van de waslijn gehaald, die inmiddels droog was. Ik heb nog even aan mijn plannen gewerkt en wat onderzoek gedaan over mijn route naar Porto, maar ik denk dat dit wel goed gaat komen. Ik denk het niet alleen, ik wéét dat het goed gaat komen 😉.

Het was een mooie wandeldag vandaag, waar ik weer via een "officiële" Caminoroute ben gelopen. Ik heb erg genoten van de natuur en de prachtige omgeving waarin ik gelopen heb. Daarnaast heb ik een ticket geboekt om terug te vliegen naar Nederland. Aan de ene kant ben ik blij om terug naar huis te gaan om iedereen weer te zien en mijn "normale" leven weer op te pakken. Aan de andere kant vind ik het jammer dat ik nu een datum heb en weet dat mijn reis binnenkort zal eindigen. Toch ga ik proberen om optimaal te genieten van de tijd die ik hier nog ben. Het einde is in zicht, dus tot snel 😉!

Groeten Jildert