Dag 135. Ponteceso - Malpica. 23,1 km

27 september 2022 - Malpica, Spanje

Om 7.30 ging vanochtend de wekker. Ik weet niet hoe het kwam, maar ondanks dat ik best veel geslapen had, was ik nog best wel moe. Ik ben nog even blijven liggen en ben na een tijdje toch maar van bed gegaan en heb op de hotelkamer wat ontbeten. Nadat ik mijn sleutel bij de receptie had achtergelaten, stond ik om 10 uur buiten om op pad te gaan. Mijn eindpunt voor vandaag is het kustplaatsje Malpica, wat tevens het einde is van de Camino dos Faros (eigenlijk het beginpunt, maar ik loop in tegengestelde richting). Ik ben weer via het "binnenland" naar de kust gelopen, omdat ik anders een heel eind om zou lopen en hier geen betaalbare overnachtingsplek kon vinden.

Het was een klein beetje bewolkt toen ik wegging, maar het duurde niet lang voordat de zon zich liet zien en volop aan het schijnen was. Ik vond het zelfs wat aan de warme kant, dus heb ik na een tijdje gelopen te hebben mijn vest uitgedaan. Ik heb in een klein dorpje een tijdje op een bankje voor een kerkje gezeten. Hier heb ik even gerust en wat gegeten. Toen ik weer verderliep, waren er op de route veel honden aanwezig. De meesten zaten achter een hek of aan een touw vast, maar helaas niet allemaal. Ik heb het al eerder benoemd in mijn blog, maar ik kan er niet zo goed tegen dat honden loslopen en ik niet weet of ze agressief zijn of niet. Ik lette bij elk huis goed op of er geen hond was en of het hek van de woning dicht zat. Het is niet echt heel relaxt om zo rond te lopen en ik hoop dat dit, toch wel beetje onveilige gevoel voor honden, snel verdwijnt. Op zulke momenten zou ik graag een hondenfluitje willen hebben, die een hoge toon produceert die honden naar het schijnt niet zo leuk vinden. Ik weet niet of zo'n fluitje helpt, maar dat is zeker iets wat ik mee ga nemen als ik nog een keer een lange wandeltocht ga doen.

In de ochtend appte mijn neef Chris me met een oud Fries woord van de dag, namelijk "walubera", wat pelgrim betekent. Een leuk berichtje, waarbij ik weer wat nieuws heb geleerd 😉. Ook blijf ik het leuk vinden om berichtjes van familie en vrienden te krijgen, die ondanks dat ik een hele tijd weg ben, toch nog wel eens aan me denken. Ik heb vandaag rustig aan gelopen, omdat ik niet zover hoefde en ik alle tijd had. Daarnaast heb ik veel pauzes gehad en was het een goede wandeldag. De route die ik in de ochtend door het binnenland liep, ging vooral over asfaltwegen en ik moet eerlijk wezen dat ik weleens in een mooiere omgeving heb gelopen. Toen ik in de middag de oceaan weer zag en hiernaartoe liep, kwam ik weer op de route van de Camino dos Faros terecht. Bij de kust aangekomen heb ik weer enorm van de route genoten en van de golven en de rust van de zee. Ik ben vandaag een paar andere pelgrims tegengekomen, die in de andere richting als mij liepen.

Ik zag op een gegeven moment een eilandje in de verte, waar ik een aantal gebouwen op zag staan. Er lag ook een bootje voor anker en ik heb een tijdje naar het eilandje gekeken, terwijl ik op een rots zat. Dit was ontzettend ontspannend en een prachtig gezicht. Daarnaast was het erg lekker weer en scheen de zon volop. Na een tijdje daar zo gezeten te hebben, ben ik mijn tocht vervolgd. Om 16.00 kwam ik aan bij mijn hotel en werd ik wederom vriendelijk ontvangen door een mevrouw. Nadat ik had betaald, kreeg ik de sleutel voor mijn hotelkamer en ben ik naar de 2e verdieping gelopen waar mijn kamer zich bevind. De hotelkamer is weer netjes en in de badkamer was weer een bad aanwezig. Hier heb ik eerst even lekker in gelegen en daarna heb ik even op bed gelegen en uitgerust.

Ik ben na een poosje naar de supermarkt gegaan en hier heb ik wat boodschappen gedaan. Toen ik boodschappen ging doen, was de lucht wat donkerder en er werd regen voorspeld. Na de boodschappen ben ik nog even door het plaatsje Malpica gelopen. Ik vond het een erg mooie plek, met een mooi uitzicht op de oceaan. Daarnaast was er een kleine haven en waren er meerdere terrasjes te vinden. Ik heb op de hotelkamer even wat gegeten en ben vroeg op bed gegaan. Het begon opeens hard te regenen, maar gelukkig hoefde ik niet meer naar buiten en zat ik droog in mijn hotelkamer.

Morgen staat er een grote afstand op de planning, van zo'n 32 kilometer, waarbij mijn eindpunt Arteixo is. Voor zover ik weet, loopt er geen officiële wandelroute van Malpica naar Arteixo, dus maak ik gebruik van Google Maps. We gaan morgen wel zien hoe het loopt 😉. Ciao!

Groeten Jildert