Dag 94. Puente La Reina - Estella. 17,3 km

17 augustus 2022 - Estella, Spanje

Ik werd vanochtend om 05.30 wakker omdat iemand ontzettend hard aan het snurken was. Dit bleek achteraf gezien de Zuid-Afrikaanse man te zijn. Ik kon nadat ik wakker was geworden niet meer in slaap komen. Om 6.15 ben ik van bed gegaan en heb ik ontbeten met 2 Spaanse pelgrims die op de fiets naar Santiago de Compostella gaan. Rond 7 uur stond ik buiten waar het fris was, dus ben ik vandaag gestart met een vest aan.

Ik dacht even dat ik helemaal alleen liep, maar niets was minder waar. Ik haalde mijn Taiwaneze "vrienden" Jack en Amber in, die ik de afgelopen dagen meerdere keren heb ingehaald. Ze hadden mondkapjes op omdat het koud was, wat er naar mijn mening een beetje raar uitzag. Ik ben blij dat ik zelf een buff bij me heb, die ik om kan doen als het koud is. Ik heb even met Jack en Amber gepraat en omdat ik iets sneller loop dan hun, heb ik weer afscheid van ze genomen. Ik heb het gevoel dat ik ze later weer zal zien. De lucht was net als gisteren ontzettend mooi vanochtend en had allerlei mooie kleuren. In de loop van de ochtend zag ik een bruggetje waar ik even heb gezeten en nog wat heb gegeten, omdat ik erg veel zin in eten had. Toen ik na een tijdje weer verderliep, stond er een tafel langs de kant van de weg met verschillende soorten eten. Er stond niemand bij deze tafel en al het eten wat op deze tafel lag kon je pakken. Je kon een donatie in een bakje doen, dus je kon zelf bepalen wat je wilde betalen (of niet). Ik heb een heerlijk stuk geroosterde stokbrood met olie gehad en heb wat geld achtergelaten in het daarvoor bestemde bakje.

De route was ook vandaag weer prachtig, met mooie uitzichten. Het valt me op dat ik wat minder toiletpapier onderweg zie, wat me toch wel een klein beetje blij maakt. Het is er nog steeds, maar wel een stuk minder. Toen ik in een klein plaatsje kwam, besloot ik bij een bar in de sporthal wat thee te drinken en even te rusten. Toen ik verderliep, kwam ik de Roemeen Andrei tegen, met wie ik samen het laatste stuk naar de plaats Estella heb afgelegd. Hij wist me wat te vertellen over onder andere de geschiedenis van Roemenië en dat Roemenië het meest bekend is vanwege graaf Dracula. Toen we rond 11 uur in Estella aankwamen, vond ik het eigenlijk wel leuk geweest voor vandaag. Ik was erg moe, doordat ik afgelopen nacht niet zoveel geslapen had. Ik had ook niet zoveel zin meer om te lopen. Andrei wilde graag meemaken hoe het is om in een "donativo" te slapen en ik besloot naar een albergue in de buurt te gaan. We hebben afscheid genomen en zien elkaar ongetwijfeld weer.

Aangekomen bij de albergue stond er op een bordje dat aan de deur hing, dat de albergue om 12 uur openging. Ik heb even in een parkje in de buurt gewacht. Toen ik om 12 uur bij de albergue was, waren er al meerdere pelgrims. Deze plaats wordt gerund door mensen met een verstandelijke beperking onder toezicht van een begeleidster. Superleuk en bijzonder dat ze dit doen. Nadat ik een rondleiding had gekregen, heb ik een plaatsje uitgezocht in de gigantische slaapzaal, waar denk ik zo'n 30 stapelbedden staan. Er is een grote keuken en er zijn 3 douches en 3 wc's. Ook is er een grote ruimte waar je kunt zitten en relaxen. Ik kwam de Duitser Robert tegen en besloot in een bed vlakbij te gaan slapen. We hebben even gepraat en de jongere die hij begeleid, genaamd Gustav, was er ook. We besloten met z'n drieën de wasmachine te delen, omdat het kosten scheelt en het is zonde om de machine halfvol te laten draaien. We besloten ook om met z'n drieën eten te koken. Omdat ik ontzettend moe was heb ik eerst nog een poging gedaan om te slapen.

Rond 17.00 zijn Robert, Gustav en ik naar de supermarkt gegaan. We hebben in de keuken eten gemaakt en gezellig en lekker gegeten. Ik heb na het afwassen nog even buiten gezeten, waar het toch wel erg fris was. Het was redelijk druk met mensen in de albergue, waar ik onder andere Jack en Amber weer tegenkwam. Ik ga vanavond wederom niet te laat op bed en ik hoop dat ik vannacht wat beter slaap dan gisteren. Joejoe!

Groetjes Jildert