Dag 137. Arteixo - A Coruña. 11,8 km

29 september 2022 - A Coruña, Spanje

Vanochtend heb ik lekker uitgeslapen en ben ik eigenlijk veel te lang op bed blijven liggen. Aan de andere kant mag dat ook wel weer eens. Vooral ook omdat gisteren een zware dag was en daarnaast hoefde ik vandaag maar een kort stuk te lopen. Mijn eindbestemming voor vandaag is A Coruña, wat volgens mijn voorspelling ongeveer 2 uur lopen zou zijn. Er was voor vandaag slecht weer voorspeld, met veel regenwater en daarom was het alleen maar beter dat ik niet zover hoefde te lopen. Nadat ik ontbeten had op mijn hotelkamer en mijn spullen had gepakt, stond ik om 11.30 buiten het hotel om op pad te gaan.

Toen ik het hotel verliet was het bewolkt, maar het regende niet. De route liep langs drukke asfaltwegen, waar ik naast liep over een voetpad. Ik heb bij een aantal kapperszaken die ik onderweg tegenkwam, gevraagd of ze nog een plekje voor me hadden, maar dat was helaas niet het geval. Dan later maar weer een keer naar de kapper 😉. Ik arriveerde op een gegeven moment in A Coruña, wat een grote stad is. Ik besloot wat te gaan eten bij de McDonald's, want die kwam ik onderweg tegen en ik had best wel zin in fastfood. Nadat ik besteld had en mijn eten had opgehaald, ben ik naar de 1e verdieping gelopen waar ik kon zitten. Hier heb ik gegeten en aan mijn plannen gewerkt voor de komende dagen. Ik heb besloten om de Camino Inglés te volgen en had hierbij veel aan de routebeschrijving die ik gisteren in Arteixo bij het "VVV-kantoor" had gekregen. Mede op basis hiervan heb ik mijn planning gemaakt om te bepalen in welke plaatsen ik blijf slapen. Voor morgen heb ik niet gereserveerd, want ik had van de Schot Norrie gehoord, die ik eerder op mijn reis was tegengekomen en die de Camino Inglés had gedaan, dat het niet nodig was om te reserveren op de Camino Inglés. Voor overmorgen heb ik maar wel alvast een slaapplek via Booking gereserveerd in de plaats Sigüeiro. Ik hoop morgen naar de plaats Hospital de Bruma te lopen, waar volgens de routebeschrijving én de applicatie die ik gebruik, meerdere albergues moeten zijn.

Het begon plotseling hard te regenen, dus besloot ik om binnen te blijven zitten en rustig aan mijn plannen verder te werken. Rond 15.00 was het droog en heb ik het laatste stuk door de drukke en grote stad afgelegd naar mijn hotel, waar ik om 15.30 arriveerde. Ik werd vriendelijk geholpen bij de receptie en nadat ik mijn sleutel had gekregen, ging ik naar de 4e etage waar mijn kamer zich bevind. Ook dit keer was de hotelkamer goed voor elkaar. Ik heb even op bed gerust en ben rond 18.00 naar buiten gegaan om de stad te verkennen. Het was inmiddels lekker weer en het zonnetje was erbij gekomen. Ik ben vandaag trouwens droog aangekomen bij mijn hotel, waar ik blij mee was en om heel eerlijk te zijn had ik niet verwacht om droog over te komen. Ik liep langs een kleine bakkerij, waar ik een broodje heb gegeten en ik zag dat ze hier ook pizza verkochten, dus ik besloot later terug te komen. Binnen een paar minuten lopen vanaf mijn hotel bevind zich het strand. Ik ben langs het strand en de kust gelopen en ondertussen heb ik even met heit (mijn vader) gebeld.

Ik liep vandaag een beetje rond met een dillema. Aan de ene kant wil ik heel graag nog verderlopen als ik Santiago de Compostella weer heb bereikt. Aan de andere kant wil ook graag weer naar huis om mijn familie en vrienden te zien. Ik heb hier vandaag vaak aan gedacht en wist niet goed wat ik moest doen. Ik hoop dat ik daar de komende dagen uit ga komen, want in een paar dagen ben ik alweer in Santiago de Compostella. Gelukkig kon ik hier met heit even over praten, maar het is toch echt een beslissing die ik zelf moet gaan maken.

Ik vind A Coruña een ontzettend mooie stad, die voor zover ik kon oordelen groot is. Er waren tijdens mijn wandeling veel mensen op de been en het zag er erg gezellig uit met veel gezellige terrasjes en restaurantjes. Ik ben bij het strand een pelgrim tegengekomen, die ik herkende aan zijn schelp die aan zijn backpack hing. Ik heb hem "Buen Camino" toegewenst, maar ik weet niet of hij me heeft gehoord. Ik heb onderweg bij een supermarkt wat boodschappen gedaan en ben daarna teruggelopen naar de kleine bakkerij. Hier heb ik een paar stukken pizza gegeten, die erg lekker waren en terwijl ik aan het eten was, heb ik met de medewerker gepraat. De medewerker sprak goed Engels en bleek uit Amerika te komen, maar is samen met zijn vrouw verhuisd naar Spanje. Hij spreekt naast Engels ook goed Spaans en hij vertelde dat hij binnen een paar maanden zijn eigen koffiezaak opent hier in A Coruña. Nadat ik de stukken pizza ophad, heb ik de medewerker bedankt en succes toegewenst met zijn eigen zaak en ben ik terug naar het hotel gegaan. Hier heb ik nog even op de hotelkamer wat Netflix gekeken en ben ik rond 22.30 op bed gegaan om te slapen.

Morgen ga ik weer via een "officiële" Caminoroute, namelijk de Camino Inglés, richting Santiago de Compostella lopen. Ik hoop morgen in de plaats Hospital de Bruma aan te komen, wat zo'n 30 kilometer lopen is. Ik hoop dat ik morgen iets beter weet wat ik wil gaan doen en of ik door wil lopen of niet, maar dat zien we morgen wel weer 😉. Tot later!

Groeten Jildert