Dag 93. Pamplona - Puente La Reina. 28 km

16 augustus 2022 - Puente La Reina, Spanje

Om 6 uur werd ik vanochtend wakker. Ik heb niet zo goed geslapen vannacht, want er was ontzettend veel lawaai. Ik ben van bed gegaan en besloot onderweg te ontbijten. Om 06.15 was ik de eerste die buiten stond. Ik wist dat ik als eerste weg was, omdat ik de deur van het slot moest halen. Heerlijk om zo alleen in de schemer van de ochtend rond te lopen en Pamplona achter me, van een afstand te kunnen zien. De zon kwam op en zorgde ervoor dat de lucht er prachtig uitzag. De route liep in de ochtend omhoog via kleine smalle paadjes. Zulke paadjes vind ik leuk om op te lopen, want het is uitdagender dan lopen over asfalt.

Op een gegeven moment besloot ik te ontbijten en nadat ik mijn ontbijt ophad, werd ik ingehaald door pelgrims en zag ik er weer veel op een afstandje achter me lopen. Bovenaan "de berg" gekomen zag ik een kunstwerk die erg bekend is. Hierop zijn allemaal pelgrims te zien die westwaarts richting Santiago de Compostella lopen. Een mooi en interessant kuntswerk vond ik het. Een stukje verderop van het kunstwerk had ik de keuze uit 2 routes, de één was een omweg van zo'n 5 kilometer, waarbij ik langs een eeuwenoud kerkje zou lopen en de andere liep direct door. Ik dacht bij mezelf: "ik ben er nu toch, dus loop ik om richting het kerkje".

Eenmaal bij het kerkje aangekomen zag deze er erg oud uit. Hij stamt uit de 12e eeuw en was helaas dicht. Hier heb ik even op een bankje uitgerust en er waren redelijk wat toeristen die een kijkje bij de kerk kwamen nemen. Toen ik doorliep kwam ik aan bij een dorpje, waar ik in de prachtige kerk een stempel kreeg. Hier waren ook weer een boel pelgrims, die waarschijnlijk de directe route hebben genomen. Buiten de kerk heb ik even met een Amerikaanse vrouw gepraat. Haar familie woont hier en ze vertelde dat ze de Camino ook al eens gelopen heeft. Ze was heel geïnteresseerd en erg betrokken bij alle pelgrims. Toen ik verderliep heb ik samen met de Spanjaard Koenen, die ik gisteren had ontmoet en een andere Spanjaard samengelopen. Ik heb gezellig met ze gepraat en op een gegeven moment liep ik wat voor ze uit. Ik ben alleen verdergelopen, zo gaat dat soms op de Camino 😉. Ik heb vandaag met meerdere pelgrims gepraat, waarvan ik sommigen al eerder ben tegengekomen. Ik begin steeds meer mensen te herkennen, wat ik eigenlijk best wel leuk vind.

In het begin van de middag kwam ik aan in de plaats Puente la Reina. Er staan een paar prachtige kerken en ook de straatjes waar ik doorheen liep zagen er prachtig uit. Echt een supermooie plaats. Omdat ik wist dat dit weer een plaats was waar veel pelgrims zouden stoppen, had ik besloten om door te lopen. Toen ik onderweg was naar het plaatsje buiten Puente la Reina heb ik nog een paar nonnen geholpen met grote zakken meel uit een auto te tillen. Ze waren me dankbaar en wensten me een goed reis toe. Weer een grappige en bijzondere ervaring. Iets buiten Puente la Reina heb ik wat gegeten in de schaduw bij een picknickplaats. Er waren nu een stuk minder pelgrims die me in kwamen halen. Het laatste deel was erg zwaar, omdat het steil naar boven toeliep en het erg warm was.

Rond 14.45 was ik (eindelijk) ter plaatse. Nadat ik had betaald, ben ik naar de slaapzaal gegaan, die uit 2 gedeelten bestaat. In totaal staan er zo'n 10 stapelbedden. Er zijn 2 aparte badkamers voor mannen en vrouwen en er zijn meerdere douches en wc's. Daarnaast is er een grote keuken en een grote tuin. Een fantastische plek vind ik het. Ik heb even gepraat met de Roemeen Andrei, die op bed lag uit te rusten. Nadat ik had gedoucht en mijn was had gedaan, heb ik ook even op bed gelegen. Rond 17.30 ben ik naar een supermarktje in de buurt gegaan en heb ik wat eten voor vanavond gekocht. Ik heb bij het hostel in de tuin gezeten en een paar 0.0 biertjes gedronken, wat echt genieten was. In de tuin zat een Zuid-Afrikaans stel die een film aan het kijken waren. Ik kon horen dat het de Amerikaanse film "the way" was, die over de Camino gaat. Ik heb even kort met ze gepraat, want ik wilde ze liever niet storen terwijl ze een film aan het kijken waren.

Rond 19.30 heb ik lasagne gegeten en daarna ben ik op bed gegaan. Op de slaapzaal heb ik nog een tijdje met Andrei gepraat, die op veel plekken in de wereld is geweest en me veel wist te vertellen. Een erg interessante jongen en een leuke ontmoeting. Er slapen vannacht zo'n 7 mensen op deze plaats, dus ik hoop dat ik wat kan slapen vannacht. We gaan het zien😉. Ciao!

Groeten Jildert

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade