Dag 9. Deventer - Rustdag

24 mei 2022 - Deventer, Nederland

Vandaag was een rustdag en hebben Saakje en ik heerlijk uitgeslapen en lekker ontbeten. Daarna zijn we de stad nog even in geweest. Ik vind Deventer echt een mooie stad. Erg veel mooie en oude gebouwen en het uitzicht op de Ijssel is ook prachtig. We hebben even een kijkje genomen in een gigantische kerk, de Lebuinuskerk genaamd. Supermooi van zowel binnen als buiten, met een erg groot orgel.

Saakje moest die middag weer werken, dus moesten we helaas alweer afscheid van elkaar nemen. Ze had haar auto aan de andere kant van de Ijssel staan en moest met het pontje over om weer bij de auto te komen. Nadat ik haar uitgezwaaid had, heb ik ongeveer een uur gelopen. Ik liep naar de vrouw met wie ik gisteren afgesproken had om een bakje thee te drinken.

De vrouw heet Tineke en ze heeft de reis naar Santiago de Compostella een aantal jaren geleden zelf ook gemaakt, maar dan vananuit Deventer. Ze vertelde me dat ze de reis zonder tent had gedaan en dat dit prima te doen is. Daarnaast heeft ze me nog tal van tips gegeven waar ik wat aan heb. Zo gaf ze als tip dat je in Frankrijk heel gemakkelijk bij een gemeentehuis binnen kunt lopen of even moet bellen en dat de medewerkers altijd bereid zijn om te helpen zoeken naar een overnachtingsplek. Ze zijn heel erg behulpzaam wat pelgrims betreft vertelde Tineke, dus zolang je benoemt dat je een pelgrim bent en onderweg bent naar Santiago de Compostella, dan komt het wel goed.

Voordat ik wegging kreeg ik nog een rondleiding van Tineke in haar winkeltje. Ze maakt allemaal dingen van miniatuur en zo heeft ze ook de een kerk nagemaakt (ik weet niet meer welke) en een pelgrimsherberg. Erg leuk om te zien. Na afscheid te hebben genomen van Tineke, heeft Wim, de man van Tineke, me met de auto bij de studio gebracht, zodat ik niet terug hoefde te lopen. Super fijn dat dit kon, want ik had nog steeds een beetje last van mijn voeten. Tineke en Wim, bedankt voor de gastvrijheid en bedankt voor de nuttige tips die ik gekregen heb!

Toen ik terug was moest ik nog even wat boodschappen doen en terwijl ik richting de supermarkt liep zag ik een kapperszaak. Ik dacht, ik ga gewoon naar binnen en we zien het wel. Ik zei tegen de kapper: "je mag me kaal scheren". Hij zei: "oke, gaan we doen". Is weer eens wat anders en lekker fris, dat dan weer wel. (Ik ben niet kaal trouwens, het is gemillimeterd 😉).

Nadat ik boodschappen had gedaan en weer terug was in de studio, heb ik nagedacht over mijn route voor de komende dagen. Ook heb ik nagedacht of ik mijn tent wel of niet mee ga nemen de rest van mijn reis. Voor nu laat ik hem nog mooi in m'n backpack zitten, maar ik zit sterk te twijfelen, want het scheelt een hoop gewicht. Als de tent niet meer mee hoeft, kunnen de kookspullen en slaapmatje ook uit de backpack. Ik zal er de komende dagen nog even goed over nadenken. Toen ik klaar was met het uitstippelen van de route, ben ik lekker op bed gaan liggen en heb ik tv gekeken. Heerlijk even niks doen! Morgen vervolg ik mijn tocht en hoop ik in Loenen aan te komen.

Groetjes Jildert

1. Stef Kuindersma:
    25 mei 2022
    Hey Jildert, gaat goed zo te lezen. Heel veel succes en ik blijf je volgen.
  2. Rikie, Loenen veluwe:
    25 mei 2022
    Loenen is je ook gelukt. leuk dat we elkaar bij "het Ruifje" troffen en een gezellig gesprek hebben gehad!