Dag 10. Deventer - Loenen. 26,8 km

25 mei 2022 - Loenen, Nederland

Om 8 uur ging de wekker en ik moet eerlijk zeggen dat mijn voeten echt een stuk beter aanvoelden. De rustdag heeft echt zijn werk gedaan en ik denk ook dat het geholpen heeft om de blaren door te prikken. Ik heb deze 2 nachten in de studio echt heerlijk geslapen en kon goed uitgerust aan deze nieuwe dag beginnen. Nadat ik ontbeten en gedoucht had, pakte ik mijn tas weer in en kon ik mijn tocht vervolgen. De route van vandaag was Deventer-Loenen, wat ongeveer 23 kilometer moest zijn, maar dat is toch wat meer geworden (26,8 km).

Om mijn route te kunnen volgen moest ik over de Ijssel. Dat kon lopend via de brug of met het pontje. De keus was snel gemaakt, dus heb ik Deventer verlaten met het pontje, dat me aan de andere kant van de Ijssel bracht. Ook vanaf het water vind ik Deventer een prachtige stad om te zien. De snelste route van Deventer naar Loenen was voor een groot gedeelte langs drukke N-wegen. Daar had ik niet zoveel zin in, dus ben ik toch maar een paar keer omgelopen zodat ik wat meer door de natuur zou lopen. Vandaar dat ik meer kilometers heb gemaakt dan ik voor de tijd had ingeschat. Ik heb er trouwens geen seconde spijt van gehad dat ik omgelopen ben. Ik heb weer genoten van de wonderschone natuur. In het begin, ben ik zoals eerder genoemd, de Ijssel overgestoken met het pontje, vervolgens heb ik een gedeelte langs weilanden gelopen en het laatste deel heb ik door de bossen gelopen, wat echt supermooi was.

Onderweg heb ik veel dingen gezien. Zo ben in in Twello bij de Lourdesgrot geweest, heb ik vlak voor Loenen een oude spoorwegovergang gezien en daar vlakbij ook nog een "waterval". Daarnaast heb ik natuurlijk nog veel meer andere dingen gezien, maar bovengenoemde waren toch wel de meest bijzondere. Ook ben ik onderweg een paar keer erg geschrokken van blaffende honden, die vanuit het niks langs een hek aan kwamen rennen.

Het was vandaag trouwens lekker weer om te lopen, niet te warm, maar ook niet te koud. Ik heb de hele dag met een lange broek aan gelopen en af en toe mijn vest dan weer aan en dan weer uit gehad. Qua pijn van de blaren viel het me vandaag tijdens het lopen ook erg mee. Ik heb rustig aan gedaan en toch wel genoeg rust genomen op de bankjes die ik onderweg tegenkwam.

Rond 17.00 was ik op mijn logeeradres, waar de gastheer en gastvrouw nog niet thuis waren. Dat was niet erg, want ik slaap in het "tuinhuisje", ik vind het zelf meer van een kleine bungalow hebben, en de gastvrouw had de deur opengelaten, zodat ik naar binnen kon. De gastheer en gastvrouw kwamen rond 18.00 thuis en ik heb een leuk gesprek met ze gehad. Ook hier werd ik weer zeer gastvrij ontvangen. Ik heb heerlijk gedoucht en even lekker gerust.

's Avonds heb ik heerlijk gegeten bij eetcafé 't Ruifje. Ik ging naast een heel aardig stel zitten en heb gedurende de hele avond dat ik daar was met ze gepraat. Erg vriendelijke en gezellige mensen, die erg geïnteresseerd waren in mijn reis. Tijdens het lopen heb ik vandaag ook weer gepraat met verschillende mensen onderweg, wat toch altijd leuk is en altijd anders. Op deze manier merk ik wel echt dat ieder mens anders is en iedereen zijn of haar eigen verhaal heeft.

Morgen staat er een prachtige route naar Arnhem op het programma, waar ik een groot gedeelte door de Veluwe zal lopen. Daar heb ik nu al zin in. Tot later!

Groet Jildert

PS: Toen ik Twello net in liep kwam ik erachter dat ik de app, die mijn gelopen kilometers bijhoud, vergeten was aan te zetten. Maar met Google Maps erbij weet ik toch zeker dat ik 26,8 kilometer heb gelopen 😉.

1. Wibe en Geke:
    Ha Jildert,
    Ik heb je verhaal net voorgelezen aan Wibe, Rixt en Bart. Prachtig verhaal weer. Echt leuk om te lezen!
  2. Aukje:
    Hoi hoi
    Ik ben een collega van je moeder.
    Ik heb net alles gelezen.
    Prachtig 🍀 ik wens je heel veel succes.
    Ik ga je volgen. Mooi om te lezen.
    Groeten Aukje 🌺
  3. Sietske:
    hoi Jildert
    ik sjoch der altiid nei út om dyn ferhaal te lêzen,leuk dast altiid wer leuke minsken ontmoest,en de moaie natuer
    fyn dat dyn fuotten wer better binne
    suc6 moarn op de
    Veluwe altiid moai derre