Dag 8. Wijhe - Deventer. 19,1 km

23 mei 2022 - Deventer, Nederland

Vannacht heb ik niet heel geweldig geslapen. Het kan te maken hebben met m'n voeten die pijn deden. Rond half 9 zat ik aan het ontbijt en heb ik een leuk gesprek gehad met mijn gastvrouw die ook Jannie heet. Wel grappig, want Jannie en haar man praten gewoon Fries. Ze vertelde dat ze organist was bij de kerk en dit jarenlang heeft gedaan en dat ze er op een gegeven moment klaar mee was. Nadat ik afscheid had genomen van mijn gastheer en gastvrouw ging ik om half 10 op pad naar Deventer. Vandaag stond er een korte afstand op het programma, wat ik absoluut niet erg vond, aangezien mijn blaar en voeten best wel pijnlijk waren.

Het weer was lekker, het was niet te warm en ik kon vandaag weer in korte broek en T-shirt lopen. Ik heb de zon niet veel gezien, maar dat vond ik niet heel erg omdat de temperatuur aangenaam was. De route van vandaag liep langs weilanden, een stukje spoor en een groot deel door bossen. Ik heb vandaag niet veel dieren gezien, maar toen ik Wijhe net uitliep zag ik opeens allemaal kangoeroes achter een hek. Superleuk om de baby's in de buidel van hun moeder te zien zitten. Ook heb ik langs de route die ik vandaag liep veel grote torren gezien die over de weg liepen.

Onderweg heb ik nog met een aantal mensen een kort praatje gemaakt. Zo kwam er onderweg een vrouw langsfietsen, die aan mijn Jakobsschelp die aan mijn tas hing kon zien dat ik onderweg was naar Santiago de Compostella. Ze heeft een stukje meegelopen en vertelde me welke route ik het beste kon lopen naar Deventer. Ze vroeg me ook of ik een blog bijhield en deze heb ik haar gegeven. Superleuk die gesprekjes met onbekenden en de interesse in mij, maar ook in mijn reis.

Onderweg kwam ik allerlei overblijfselen tegen van de Ijssellinie. Ik wilde erg graag langs kasteel Groot Hoenlo, waar Harry Mulisch een aantal jaren gewoond heeft. Het zag er erg mooi uit vanaf een afstandje, want het was helaas gesloten voor publiek. Het kasteel stond in een erg mooie en natuurrijke omgeving. Even wat verderop was een ruïne en ik besloot een kijkje te nemen. Ik liep blijkbaar via de verkeerde kant binnen, want toen ik door een opening liep hoorde ik opeens een stem. Heel apart was dat even, maar toen ik verder liep zag ik een bord staan, waarop onder andere stond dat er automatisch muziek werd afgespeeld als je via deze opening liep. De ruïne bleek trouwens niet eens echt te zien, maar een replica. Als ik het goed gelezen heb, gaf het in een bepaalde periode/tijd status om een ruïne op je landgoed te hebben.

Rond 14.30 kwam ik in Deventer aan, waar ik een studio heb gehuurd voor 2 nachten. Ik heb vandaag echt mijn tijd genomen en rustig gelopen omdat ik best veel last had van mijn voeten. Net voordat ik bij mijn studio was, werd ik aangesproken door een vrouw, die ook door mijn Jakobsschelp herkende dat ik naar Santiago de Compostella liep. Ze vertelde dat ze in 2014 de tocht zelf gelopen heeft vanuit Deventer. Ze heeft me uitgenodigd om een bakje thee te komen drinken morgen, wat ik zeker ga doen, want ik kan nog wel wat tips gebruiken 😉. Ik kon om 15.00 m'n studio in en ik was er rond 15.15. De studio is echt heerlijk, lekker die privacy. De afgelopen week heb ik ook zeker wel privacy gehad, maar het is toch anders want dan ben je toch bij onbekende mensen thuis. Eerst heb ik heerlijk gedoucht en m'n kleren gewassen en vervolgens lekker even op bed gelegen om uit te rusten. Later kwam Saakje langs en hebben we lekker gegeten en een spelletje gedaan. Ik heb de 2 blaren die ik had ook doorgeprikt, ik hoop dat dit zal helpen.

Morgen heb ik een (welverdiende) rustag en ga ik heerlijk uitslapen en verder met het plannen van de rest van mijn route. Als het weer en mijn lichaam het toelaten, ga ik Deventer ook nog even verkennen. Maar het draait morgen vooral om bijkomen en me klaarmaken voor de rest van de tocht. Morgen is er dus (denk ik) geen nieuw verhaal.

Groet Jildert

1. Van der Wal:
    Geniet van je rustaagh
  2. Toke van de Wetering:
    24 mei 2022
    Hallo Jildert, gisteren kwamen we elkaar onderweg tegen en gaf je me het adres van je blog. Wat een geweldig avontuur ben je aan het beleven! Ik ga het vervolg van je reis zeker volgen. Hopelijk laten de blaren je na deze hersteldag even met rust. Nogmaals heel veel succes gewenst met deze bijzondere reis.
  3. Milou:
    24 mei 2022
    Wat ontzettend leuk om even bij te lezen Jildert! Een echt avontuur en zo leuk ook om te lezen dat de mensen die je ontmoet je blog daarna ook gaan volgen! Geniet van je rustdag en zet 'm op!
    Groetjes Milou (van Damian)
  4. Jelmer Altenburg:
    24 mei 2022
    Blijven schrijven! Leuk om te lezen. Ook fijn dat Billy niet zonder te kloppen binnen kan komen daar in Deventer. Zet m op !!!