Dag 81. Saint-Gor - Roquefort. 14,8 km

4 augustus 2022 - Roquefort, Frankrijk

Ik werd om 7 uur wakker en had erg lekker geslapen. Om 7.30 ben ik van bed gegaan om te gaan ontbijten. Christoff zat al aan tafel en later schoof gastvrouw Veronique ook aan. Na het ontbijt heb ik me klaargemaakt voor mijn (korte) tocht naar Roquefort. Om iets over 8 was ik klaar om weg te gaan en voordat ik op pad ging mocht ik de klokken luiden. Ik moest aan een groot touw trekken en toen begonnen de klokken te luiden. Een mooi afscheid van een prachtige overnachtingsplek. Ik werd uitgezwaaid door Veronique en de buurman, die denk ik door het luiden van de klok wist dat er een pelgrim zou vertrekken.

Het was gedurende de gehele ochtend bewolkt, maar ik vond het erg benauwd. De route was eigenlijk hetzelfde als dat van gisteren. Een pad door bossen en dat liep op een paar kleine onderbrekingen na, helemaal door tot Roquefort. Saai vond ik het absoluut niet. De stilte in de bossen en het feit dat ik bijna niemand onderweg tegenkwam, maakten het erg ontspannend. Op een gegeven moment zag ik in de verte, op zo'n 50 meter afstand, een klein vosje lopen. Toen hij doorhad dat ik achter hem liep sprintte hij ervandoor.

Rond 12 uur kwam ik aan in Roquefort, waar ik boodschappen heb gedaan en bij een picknicktafel in de schaduw heb gegeten en gerust. Op deze prachtige plek heb ik tot een uur of 14.00 gezeten, toen ik bovenop de brug Christoff zag lopen met nog een pelgrim. Nadat we gedag hadden gezwaaid, ben ik ook maar richting de refuge gelopen. Bij de refuge aangekomen moest ik een trap omhoog naar de 1e verdieping van een gebouw en hier waren Christoff, de Belgische pelgrim Robin en gastheer Andre. Het is een ruime plek, met 4 stapelbedden in een zaaltje. Er is een grote ruimte om te eten, inclusief keuken en er zijn 2 douches en een wc aanwezig.

Nadat ik een bed had uitgezocht en wat had gedronken met de rest, kregen we één voor één een stempel van gastheer Andre, die alleen maar Frans spreekt. Met gebarentaal kwamen we een heel eind. Daarna besloot ik om even te douchen. Toen ik stond te douchen hoorde ik een vrouwelijke pelgrim de refuge binnenkomen. Dit bleek Rianne te zijn, die ik een paar dagen eerder in Port-Sainte-Foy-et-Ponchapt had ontmoet. Ze heeft het een tijdje lastig gehad, nadat haar zoon een dag meegelopen had en weer naar huis is gegaan. Erg begrijpelijk vind ik dat. Ze vertelde dat Lode ook zou komen. Later kwam inderdaad Lode binnenlopen. Leuk om hem na zo'n tijd weer te zien en met hem te praten. We hebben wel contact gehouden via WhatsApp, maar in het echt praten is toch anders 😉. Ik wist trouwens ook zeker dat we elkaar nog een keer tegen zouden komen.

Dit is de eerste keer dat ik met zoveel pelgrims op één locatie tegelijk ben. Ik vond het erg leuk en ik heb leuke gesprekken gehad. Robin is vrij spiritueel en kon mooi vertellen. Hij spreekt Frans, maar kan ook goed Engels. Rond 19.30 zaten we met z'n zessen aan tafel en kregen we een driegangenmenu dat door gastheer Andre is gemaakt. Het hoofdgerecht bestond wederom uit eend. Het eten was erg lekker en ik vond het gezellig. Na het eten hebben we met z'n allen even afgewassen, wat snel klaar was. Het was erg warm binnen en buiten was het al afgekoeld, dus werden alle ramen die er in het gebouwtje waren opengezet. Ik heb met Lode buiten nog even gezeten en op een gegeven moment, rond een uur of 22.00 besloten we om te gaan slapen.

Ik weet nog niet waar ik morgen zal slapen, maar de wekker gaat om 06.00 voor het ontbijt. Joejoe!

Groeten Jildert