Dag 80. Captieux - Saint-Gor. 24,3 km

3 augustus 2022 - Saint-Gor, Frankrijk

Vanochtend ging om 05.40 de wekker. Erg vroeg, maar ik heb heerlijk geslapen. Christoff was ook al wakker en nadat we elkaar een goede reis hadden gewenst, ging hij op pad. Nadat ik mijn spullen had ingepakt, stond ik om 06.10 buiten en ben ik naar de bakker gelopen. Deze was gelukkig al open en hier heb ik ontbijt gehaald en eten voor onderweg.

Het was lekker fris vanochtend en het was nog een beetje aan het schemeren, want de zon moest nog opkomen. Ik kwam aan bij een bospad dat afgezet was met lint. Er stond een tekst op een papiertje bij. In het geel was een tekst gearceerd waar iets opstond zoals het volgende: "In verband met bosbranden en de voorspelde hitte is het verboden om tussen 14.00-22.00 in het bos te lopen". Althans ik denk dat er zoiets stond. Ik had de keuze om of in de schemer langs een drukke weg te gaan lopen, of om het lint heen te lopen en te hopen op het beste. Ik heb ervoor gekozen om om het lint heen te lopen en op het beste te hopen 😉.

Op een gegeven moment zag ik Christoff in de verte lopen, dus dat gaf me sterk het gevoel dat ik de juiste keuze had gemaakt. De route liep vandaag de hele dag door bossen en ik ben één keer een snelweg overgestoken via een brug. Het was op de paar kilometer die ik naast de snelweg ben gelopen erg rustig in de bossen. Op een gegeven moment besloot ik te rusten op een bankje die ik onderweg tegenkwam. Hier heb ik even wat gegeten. Opeens stak er een hert het pad over op zo'n 2 meter afstand. Wederom een erg mooie ervaring. Na een tijdje gezeten te hebben op het bankje, kwam Christoff aanlopen. Ik heb hem blijkbaar ergens ingehaald. We hebben voor de rest van de route samengelopen, want hij heeft net als mij de kerk in Saint-Gor als eindbestemming vandaag. Ik kan goed met Christoff praten, ondanks dat Christoff niet goed Engels spreekt en ik niet goed Frans. Ik vond het erg leuk om met hem samen te lopen omdat hij ook gek is op de natuur, waar we elkaar zo nu en dan op een mooie boom of een spoor van een beestje wezen.

Op zo'n 5 kilometer voor ons eindbestemming hebben we wat gedronken bij een bar. Hier kregen we te horen dat de overheid een verbod, of iets in die trant, om te lopen heeft afgekondigd. Daar hadden we beiden niks van meegekregen, dus zijn we maar doorgelopen. Het was aan het eind van de ochtend dat we bij de bar weggingen en het was al erg warm. Gelukkig was ons overnachtingsplek niet ver meer.

Rond een uur of 12.45 kwamen we aan bij de kerk en deze was dicht. Christoff heeft gebeld met een nummer dat op een papiertje stond dat aan de deur hing. Het bleek dat de gastvrouw in het ziekenhuis is met een andere pelgrim. We hebben even gewacht in de schaduw van de bomen. Rond 13.30 kwam onze gastvrouw Veronique aan. Ze spreekt een klein beetje Engels. De pelgrim die in het ziekenhuis ligt, is net als mij gisteren gevallen in de badkamer. De vrouw is er slechter vanaf gekomen dan mij. Ze moest naar het ziekenhuis toe en waarschijnlijk haar tocht staken ivm een "kapotte" knie. Nadat we onze gegevens hadden ingevuld, kregen we een rondleiding in de prachtige kerk. Echt een fantastisch gebouw en een prachtig mooie plek om te mogen overnachten.

We kregen wat te drinken en Veronique vroeg of we ook wat wilden eten. Ik had wel zin in wat en rond 14.45 hebben we wat met z'n drieën gegeten. Veronique heeft 3 verschillende Camino's gelopen vanaf haar huis in Orleans. We hebben bijna 2 uur aan tafel gezeten en nadat we hadden afgewassen heb ik gedoucht. In de kerk was het gelukkig koel, maar begon het ook al wat warmer te worden. Na het douchen heb ik eerst mijn slaapplek voor morgen in Roquefort geregeld. Daarna heb ik nog even op bed gelegen, want het was buiten inmiddels 39 graden en ook binnen was het enorm zweten.

Rond 19.00 ben ik nog even naar buiten geweest om de was op te hangen. Er was inmiddels ook een Fransman gearriveerd, die bij de vereniging hoort die de kerk voor pelgrims beschikbaar stelt. De man woont in het dorp vlakbij. Deze man heeft de Camino 4 keer gelopen en kon mooie verhalen vertellen, maar wel alleen in het Frans helaas. De man heeft nog lang gepraat met Veronique en Christoff, maar omdat hij zo snel praatte kon ik het absoluut niet volgen. Toen de man wegging hebben we met z'n drieën gegeten. We kregen eend te eten, wat ik volgens mij nog nooit gegeten had. Ik vond het erg lekker.

Nadat we afgewassen hebben, ben ik rond 23.00 (pas) op bed gegaan. Voor morgen heb ik een plaats gereserveerd in Roquefort, wat zo'n 15 kilometer lopen is. Weer een klein stukje, maar ook morgen word het weer warm. Er word voor de hele week trouwens erg warm weer voorspeld. Om 07.30 staat het ontbijt klaar. Een fijne avond allemaal 😉.

Groeten Jildert

1. Chris van Hes:
    5 augustus 2022
    Moaie ferhalen, Jildert! De iene dei giet wat better as de oare, mar dat sil der by hearre..! Mar goed datst sa'n trochsetter bist, súkses wer moarn💪🏻