Dag 79. Bazas - Captieux. 18,2 km

2 augustus 2022 - Captieux, Frankrijk

Om 7.30 ging vanochtend de wekker. Ik heb heerlijk "uitgeslapen" en nadat ik ontbeten had, ben ik rond 8 uur vertrokken richting Captieux. Het was meteen al erg warm en er werd voor vandaag maar liefst 38 graden voorspeld. Omdat Captieux maar 18 kilometer lopen is, heb ik besloten om wat later weg te gaan, zodat ik wat langer kon slapen. Ik was nog steeds moe, maar voelde me wel wat minder vermoeid als gisteren.

Eigenlijk was de route vandaag vrijwel hetzelfde, namelijk over een verhard paadje door de bossen, waar ik veel krekels heb gehoord. De omgeving was wel een klein beetje afwisselend, waarbij ik hier en daar een drukke weg moest passeren. Doordat ik de hele dag door de bossen ben gelopen, liep ik ook lekker in de schaduw, wat een paar graden scheelde en wat een beetje verkoeling gaf. Het was onderweg erg rustgevend en stil. Hier heb ik weer enorm van genoten. Ik ben onderweg meerdere wandelaars en fietsers tegengekomen.

Nadat ik rustig aan had gelopen en meerdere keren een pauze heb gehad, kwam ik rond 13.30 aan in het plaatsje Captieux. Ik kon het gemeentehuis niet gelijk vinden, waar ik mijn overnachtingsplek hoopte te regelen, dus liep ik richting de kerk. Hier zag ik een man met een backpack staan. Ik ben naar hem toegelopen en vroeg of hij ook een pelgrim was. Dat was het geval en ik heb even met deze man gepraat. Hij heet Christoff en is een Fransman. Hij komt uit Bretagne en spreekt zinnen in half Engels en half Frans, maar ik begrijp hem goed. Hij was ook net aan het uitzoeken waar het gemeentehuis was en was ook van plan om in de gemeentelijke refuge te slapen. Ik heb eerst een kijkje in de kerk genomen, voordat ik naar het gemeentehuis ben gegaan, die aan de andere kant van de straat was.

Christoff stond voor de deur te wachten totdat deze opengedaan werd door een mevrouw. Deze mevrouw heeft ons vriendelijk verwelkomd en nadat we beiden een stempel hadden gekregen, mochten we met haar meelopen naar een gebouwtje verderop. Het is een donativo, dus je mag zelf bepalen wat je betaald. Het was heerlijk koel binnen in het gebouwtje, in vergelijking met de hitte van buiten. Het is een klein gebouwtje, waar je bij binnenkomst in een slaapzaal met 2 stapelbedden komt. Hier is ook een klein keukentje aanwezig en er staat een tafel. Er is ook nog een aparte slaapkamer met een stapelbed en er zijn 2 aparte douches en een wc.

Nadat de mevrouw weg was hebben Christoff en ik nog even gepraat. Hij is onderweg naar Lourdes en is ook al eens naar Santiago de Compostella en naar Rome gelopen. Toen we even hadden gepraat besloot ik te douchen. Toen ik mijn was buiten opgehangen had en weer naar binnenliep, gleed ik uit over een stenen trappetje bij de ingang. Gelukkig was deze trap maar 3 tredes hoog, maar ik had mijn arm opengehaald en ik had een pijnlijke kleine teen. Ik was best wel geschrokken, want dit had anders af kunnen lopen. Christoff wilde me graag helpen, maar het viel opzich wel mee. Nadat ik de wond op mijn arm schoon had gespoeld, ben ik toch maar even naar de pharmacie geweest. Hier werd de wond ontsmet en werd er een gaasje met een verband overheen gedaan. Ik hoefde niks te betalen, waar ik erg dankbaar voor was.

Nadat ik de dames van de pharmacie had bedankt, ben ik even op het terras gaan zitten van een restaurant verderop, om bij te komen van de schrik. Hier heb ik wat gedronken en op een gegeven moment kwam Christoff erbij zitten. Ik had besloten om vanavond in de refuge eten te koken, dus heb ik bij de supermarkt boodschappen gedaan. Toen ik weer terug bij de refuge was, heb ik even een siësta gehouden. Iets voor 18.00 kwam Christoff ook weer terug in de refuge en hebben we wederom gezellig gepraat. Christoff is elektricien en mocht van zijn baas een langere tijd vrij om deze tocht te maken. Christoff ging in een restaurant verderop eten, dus heb ik voor mezelf even eten gemaakt. Ik kreeg dit keer de kookplaat wel aan de praat 😉.

Rond 21.00 ben ik op bed gegaan. Voor morgen word er maar liefst 39 graden voorspeld en wil ik zo ver mogelijk zijn in de middag. Ik had 's middags al gebeld naar een refuge in Saint-Gore en een slaapplek gereserveerd. Hier ga ik slapen in een kerk. Het is ongeveer 25 kilometer lopen en de wekker staat om 06.00. Ik ben erg benieuwd naar mijn slaapplek morgen. Tot later!

Groet Jildert.

1. Marjolein Huijts:
    4 augustus 2022
    Hee jildert, wat een volhouder ben je. Knap hoor met dat warme weer iedere dag maar weer . Zie dat de Spaanse grens in zicht komt. Hou je goed 👍 hè!!
    Ik heb vandaag de alp huez opgefietst. Ook een hele uitdaging maar slechts voor de duur van een paar uur.
    Succes en bon route🥾👍🙏
  2. Wibe en Geke:
    4 augustus 2022
    Ja Jildert je bent een kanjer!