Dag 7. Hasselt - Wijhe. 32,1 km

22 mei 2022 - Wijhe, Nederland

Ik begin even met een rectificatie. In de blog van gisteren vertelde ik dat ik bij bezoekerscentrum de Wieden was. Ik was er al bang voor, maar ik heb Willy (zo heet de vrouw met wie ik sprak) verkeerd gequote. Wat Willy zei was het volgende: "angst is maar voor even, spijt is voor altijd". Bedankt voor je leuke reactie trouwens Willy!

Nu even over vandaag, jeetje WAT een DAG. Zoals boer Frans zou zeggen: "het is een strijd om te overleven". Ik heb het de laatste kilometers vandaag erg zwaar gehad en kon bijna niet meer. De blaar die ik onder mijn linkervoet had, heeft besloten om nog maar eens een heel stuk groter en pijnlijker te worden. Ook op mijn rechtervoet begint een blaar te komen. En dan heb ik vandaag ook nog de grootste afstand tot nu toe gelopen. Misschien niet het handigste om te doen, maar goed, ik heb mijn eindbestemming voor vandaag gehaald.

Ik werd vanochtend heerlijk uitgerust wakker en heb om 8 uur ontbeten, waarbij ik gepraat heb met de gastvrouw Jannie. Ze had allemaal leuke en bijzondere verhalen over o.a. het vrijwilligerswerk dat ze doet. Ik heb gisteravond zelfs een toga aangehad om te kijken of die één van de koorleden zou passen. Hij stond me super natuurlijk 😉. Nou Jannie, ik weet niet of je dit ooit krijgt te lezen, maar ik heb Wijhe gehaald. Ook Jannie en haar man hadden alles prima voor elkaar en ook hier voelde ik me hartstikke welkom. Bedankt voor de gastvrijheid en de goede zorgen! Na afscheid te hebben genomen van Jannie en haar man ben ik om 9 uur weer verder gegaan met mijn reis, met als eindbestemming Wijhe.

Toen ik Hasselt net uitliep, liep ik langs een man met zijn hondje, waarmee ik uiteindelijk een hele tijd heb gepraat. Henk, zo heet deze man, deelde mooie, maar ook persoonlijke verhalen met mij. Erg bijzonder om zo'n leuk en diepgaand gesprek te hebben met iemand die je nog nooit hebt ontmoet. Henk bedankt voor deze bijzondere en mooie ontmoeting!

Onderweg heb ik erg genoten van de mooie natuur en het mooie weer. Wederom kon ik vandaag de hele dag in korte broek en T-shirt lopen en ik moest er vandaag goed op letten dat ik op tijd zonnebrand smeerde. Ik heb vandaag weer veel dieren gezien, maar in het bijzonder erg veel grutto's. Erg mooie vogels en ik vind de manier waarop ze zo dramatisch langs vliegen en "gruttooo" roepen mooi en tegelijk krijg ik er een lach van op mijn gezicht.

De route liep vandaag voornamelijk langs weilanden en velden, maar ook een stuk langs het spoor bij Zwolle en ook een stuk over een industrieterrein in Zwolle. Verder heb ik een erg groot deel van de dag langs het water gelopen op de dijk. Er waren veel fietsers onderweg en de paadjes waren niet overal breed, dus ik moest goed opletten om ongelukken te voorkomen. Ook vandaag viel het mij op dat sommige mensen niet eens even "goedendag" of "hallo" zeggen. Dit hoeft natuurlijk niet, maar ik vind het toch altijd wel netjes of vriendelijk ofzo. De meeste mensen reageerden wel gewoon trouwens 😉. Onderweg heb ik ook nog met een aantal verschillende mensen korte gesprekjes gehad over wat ze aan het doen waren of iets in die trant.

Voordat ik Zwolle in ging ben ik met een pontje over de Vecht gegaan. Het pontje heet de Haesterveer, wat een leuke ervaring was. Hier liep een man langs die vroeg of ik naar Santiago de Compostella liep en ik zei uiteraard ja, waarop hij mij "Buen Camino" wenste. Erg leuk om dit weer te mogen horen. Toen de vrouw, die mij overbracht met het pontje, dit hoorde vertelde ze dat ik niet hoefde te betalen. Superaardig weer!

Zoals gezegd waren de laatste kilometers vandaag erg zwaar en heb ik het denk ik echt gedaan op karakter 😉. Ik zag de kerktoren van Wijhe al vanaf een redelijk grote afstand, maar dan moet je er ook nog naartoe... In Wijhe aangekomen moest ik eerst even wachten op de trein die langsreed en vervolgens heb ik nog even een kijkje genomen in de kerk, waar de deur openstond.

Rond half 6 kwam ik aan op mijn logeeradres voor vannacht. Ik mag vannacht overnachten in een prachtig oud gebouw (zie foto). Ik werd hier vriendelijk ontvangen en kreeg een rondleiding en vervolgens "mijn kamer" toegewezen. Toen ik naar boven liep moest ik bukken, anders kwam ik niet door het trapsgat. Voordat ik ging douchen moest de geiser nog even aangezet worden voor het warme water. Super om dit eens mee te mogen maken in een prachtig oud huis. Toen ik ging douchen kon ik er niet volledig onder staan, maar dat was niet erg. Er is bijna niets lekkerders dan een verfrissende douche na zo'n dag wandelen.

Rond 7 uur ben ik Wijhe ingegaan waar ik heb gegeten bij restaurant de Oranjerie, hoe toevallig. Er liepen in het dorp allemaal mensen in carnavalskleding rond, want er wordt blijkbaar carnaval gevierd in mei in deze streken. Rond 8 uur was ik weer terug op mijn logeeradres en heb ik nog even genoten van de zon op het balkon. Al met al een hele mooie, maar vooral ook zware dag gehad. De zwaarste tot nu toe. Morgen staat Deventer als eindbestemming op mijn route, wat ongeveer 16 kilometer wandelen is. Hier heb ik een studio gehuurd voor 2 nachten, dus dinsdag heb ik een rustdag. Ik wens iedereen een fijne avond toe! (Of middag/ochtend 😉)

Groet Jildert

1. Van der Wal:
    Van der Wal!
  2. Joran Veenstra:
    23 mei 2022
    Respect Jildert dat je dit avontuur aangaat! Al mooi wat kilometers achter de rug na een week. Leuk dat je bij je verhalen ook foto's hebt. Succes!
  3. Marc:
    23 mei 2022
    Super Straat! Giet mooi sa, hopen dat de blaar wat hersteld.
  4. Irma:
    23 mei 2022
    Leuk om te leassen jildert! Giet goed sa te sjen, succes nog!
  5. Meindert De Groot:
    23 mei 2022
    Wat ha wy respect foar dy. Wat een prestatie. Hopelijk bist snel au fan de blirren. Soat succes en sterkte mei de tocht.