Dag 6. Blokzijl - Hasselt. 26,3 km

21 mei 2022 - Hasselt, Nederland

Vandaag wil ik beginnen met het bedanken van iedereen die mij leuke berichtjes stuurt over mijn blog en mijn reis. Deze berichtjes worden zeer gewaardeerd!

Vannacht heb ik ondanks dat ik een paar keer wakker ben geweest, toch een goede nacht gehad. Ik werd om 08.30 aan de ontbijttafel verwacht, dus was ik mooi op tijd van bed afgegaan zodat ik rustig mijn tas kon inpakken. Ik kreeg een uitgebreid ontbijt voorgeschoteld en had enorm veel keus. Tijdens het ontbijt heb ik een erg leuk gesprek gehad met de gastheer en gastvrouw. Rond 09.15 stond ik klaar om mijn route te vervolgen met als eindpunt Hasselt. Dit is tevens het laatste deel van het Jabikspaad.

Het zonnetje deed z'n best om door de wolken heen te komen en het lukte hem zo af en toe. Ik heb voor het eerst sinds het begin van mijn reis vanaf Sint Jacobiparochie een lange broek aan gehad tijdens het wandelen, mede omdat het zo hard waaide. Gedurende de dag heb ik afwisselend mijn vest aan en dan weer uit gehad.

De omgeving vandaag was in vergelijk met gisteren iets minder divers. Vandaag heb ik vooral veel weilanden en velden gezien, maar ook heb ik een redelijke tijd langs rivieren gelopen. Ook vandaag heb ik veel verschillende dieren gezien, zoals vee en veel verschillende vogels waaronder erg veel kieviten (prachtige vogels). Misschien is het een beetje gek, maar de blauwe reiger, hoe normaal deze ook in ons landschap is, blijft me elke keer maar weer fascineren. Het "voorzichtige" loopje vind ik prachtig, maar ook de manier waarop hij zijn poten heeft wanneer hij vliegt en natuurlijk zijn mooie kapsel.

Maar weer terug naar het wandelen. In Sint Jansklooster liep ik langs bezoekerscentrum de Wieden en ik besloot hier even een kijkje te nemen. Ik werd erg vriendelijk ontvangen door een man en een vrouw en ze vroegen me wat ik deed met die zware rugtas. Toen ik vertelde dat ik op reis was naar Santiago de Compostella reageerden ze erg enthousiast en geïnteresseerd. Ik kreeg een kopje thee aangeboden en dit sloeg ik na ongeveer 2 uur lopen niet af. Erg leuk om met compleet onbekenden zulke leuke, maar ook wel serieuze gesprekken te kunnen hebben over vanalles en nog wat. De man is "schipper" van een waterbus die van Sint Jansklooster naar Giethoorn vaart en andersom. Ik mocht gratis meevaren, maar ik moest helaas de andere kant op. Het lijkt me erg leuk om dit in de toekomst nog eens te doen. De vrouw vertelde dat ze in het onderwijs had gewerkt en het uiteindelijk niet meer leuk vond en besloot om iets anders te doen. Toen ze dit op haar werk aankondigde waren er meer collega's die wel iets anders wilden doen zei ze, maar het uiteindelijk niet deden. De vrouw zei ook nog iets in de trant van: "angst is tijdelijk, maar dat overwin je ook weer". Dit heeft me gedurende de gehele dag bezig gehouden en terwijl ik dit schrijf eigenlijk nog steeds. Dit geeft me wel het gevoel dat de reis en tocht die ik aan het maken ben op een goed moment komt en iets is wat ik misschien nodig heb op dit moment. Niet dat ik mijn baan niet leuk vond, maar misschien heeft het meer te maken met dat ik na ga denken over hoe ik mijn leven straks in wil delen als ik terug ben en dat ik niet bang moet zijn om nieuwe dingen te proberen (een tikkeltje filosofisch en zweverig misschien 😉). Ik had zo nog uren met deze mensen kunnen praten, maarja ik moest ook nog een heel eind lopen.

In Sint Jansklooster heb ik nog even wat eten voor onderweg en een stempel gehaald bij de supermarkt. Iets verderop in het dorp, aan de kant van de weg, verkocht een mevrouw armbandjes waarbij de opbrengst voor Oekraïne was. Ik vroeg haar wel om hulp, want ik wilde natuurlijk wel de mooiste hebben (oordeel zelf of dit een mooie is, zie foto's 😉). Deze mevrouw bood me een kop koffie aan, maar ik moest helaas weigeren omdat ik toch echt verder moest wandelen.

Richting Genemuiden heb ik eerst een heel stuk over de dijk gelopen en even later een heel stuk langs het water. Om Genemuiden in te komen moest ik met het pontje over. Ik merkte wel dat hoe dichter ik bij Hasselt kwam, mensen je minder snel begroeten als in bijvoorbeeld Friesland. Het kan aan mij liggen of natuurlijk aan de mensen die ik onderweg tegenkwam, maar sommige mensen kijken je strak aan en als je dan "hallo" of "goedemiddag" zegt kijken ze snel weg of zeggen niks terug. Naja 't zal wel aan mij liggen 😀.

Vanaf Genemuiden ben ik naar Hasselt gelopen via Cellemuiden waar ik nog een stempel heb gehaald en waar ik met de man die me de stempel gaf een tijdje heb gepraat. Hij beheerde meerdere van de velden die daar aanwezig waren. Deze velden waren er speciaal voor de weidevogels. Erg bijzonder en een goed en mooi initiatief. Vanaf daar kon ik Hasselt al zien liggen.

Hasselt is een erg mooie stad met een mooie kerk. Hier heb ik nog even blarenpleisters gehaald bij de DA. Ik heb sinds gisteren helaas een dikke blaar onder mijn linkervoet. De blarenpleisters doen hun werk goed en daarnaast helpt wandelwol tussen de tenen ook erg goed om blaren te voorkomen en pijn te verlichten (bedankt mem!).

Op mijn logeeradres werd ik wederom erg vriendelijk ontvangen en kreeg ik een rondleiding. Tot nu toe heb ik erg goede ervaringen met de logeeradressen van vrienden op de fiets.

Als avondeten heb ik even simpel een maaltijdsalade gehaald en alvast boodschappen gedaan voor de volgende dag, omdat zondags alles hier dicht is. Ondanks dat het zaterdag is, ga ik maar weer vroeg op bed. Morgen heb ik Wijhe als eindbestemming. Dit is tot nu toe de verste afstand die ik op één dag zal lopen, namelijk 30 kilometer. Ik hoop dat ik morgen minder last heb van de blaar, we zien wel hoe dat verloopt. Tot later!

Groet Jildert

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Willy:
    21 mei 2022
    Wat leuk om je vanochtend te ontmoeten in ons bezoekerscentrum en te lezen dat de eerste etappe van je reis, het Jabikspaad, erop zit! Goede reis en weet je in de toekomst welkom in De Wieden! Enne … angst is maar voor even, spijt is voor altijd 😉.
  2. Jan de Groot:
    22 mei 2022
    Super bedankt voor jou mooie verhalen van de wandeltocht nog heel veel wandelplezier. Groet Jan
  3. Grytsje:
    22 mei 2022
    Het J. Hoop dat het idd helpt allemaal! Zet hem op vandaag!
    Xxx Mem