Dag 68. Aureil - Aixe-sur-Vienne. 30 km

22 juli 2022 - Aixe-sur-Vienne, Frankrijk

Vanochtend ging de wekker om 07.45 en waren we om 08.00 beneden voor het ontbijt. Hier hebben we nog even gezellig met onze gastvrouw gepraat en lekker gegeten. Rond 09.15 gingen we weer op pad, nadat we onze gastvrouw Carolina hadden bedankt voor haar gastvrijheid en gezelligheid. Ze vertelde dat ze blij was dat we bij haar zijn geweest en wenste ons een goede reis toe.

Na ongeveer 10 minuten gelopen te hebben kwamen we aan bij een vijvertje. Hier waren een heleboel beverratten (of iets wat hierop leek) te zien. Toen we hier even naar stonden te kijken begon het plotseling keihard te regenen. Gelukkig waren er genoeg bomen waar we onder konden schuilen. Toen we even verderliepen stond er een mevrouw bij de tuindeur en ze vroeg of we wat wilden drinken. Dat wilden we wel en we hebben even bij haar in de tuin gezeten. De vrouw sprak een beetje Engels. Ze vertelde dat ze Engels kan, omdat ze 1,5 jaar in Colorado heeft gewoond. De vrouw bleek jarig te zijn en er kwamen meerdere mensen haar feliciteren. Dit hebben wij natuurlijk ook gedaan en nadat we haar bedankt hebben voor het drinken en haar nog een fijne verjaardag toe hadden gewenst, zijn we weer verdergelopen.

Ook vandaag was het weer een mooie omgeving, waarbij we veel over verharde en langs drukke wegen hebben gelopen. Gelukkig waren hier wel voetpaden en paadjes naast de drukke weg aanwezig. Dat komt mede omdat we richting Limoges, wat een redelijk grote stad is, liepen. Aan het einde van de ochtend/begin van de middag kwamen we aan in Limoges. Ik heb gebeld met een camping op zo'n 12 kilometer afstand van Limoges, in het plaatsje Aixe-sur-Vienne, om te vragen of ik er een tent kon huren. Dit was mogelijk, dus Lode en ik hadden afgesproken om elkaar op de camping weer te zien. Ik besloot om even uit te rusten en Lode besloot om door te lopen.

In Limoges ging de winkel waar ik nieuwe wandelschoenen wilde kopen rond 14.00 open. Daarom heb ik eerst even lekker op een bankje langs het water, met een prachtig uitzicht op de kathedraal en brug, gezeten en gerust. Iets voor 14.00 ben ik richting de kathedraal gelopen, die echt prachtig was. In 1e instantie dacht ik dat de kathedraal gesloten was, maar er was een ingang open aan de zijkant. De hoofdingang was dicht vanwege verbouwingen en de werkzaamheden maakten helaas een hoop lawaai. De kathedraal was erg groot en ook vanbinnen prachtig. Een medewerker van de kathedraal vroeg of ik een stempel wilde en ik werd meegenomen naar een apart kamertje. Hier kreeg ik een stempel in mijn pelgrimspaspoort en ik kreeg een boekenlegger cadeau. Nadat ik de kathedraal uitliep, ging ik opzoek naar de schoenwinkel.

De schoenwinkel bleek verder weg te liggen dan ik had verwacht en het was erg warm, waardoor het lopen best wel zwaar was. Toen ik de schoenwinkel had gevonden  werd ik vriendelijk geholpen door de eigenaar. Ik heb hier (hopelijk) een goed nieuw paar wandelschoenen gekocht en ik kreeg er gratis nieuwe wandelsokken bij. Mijn "oude" wandelschoenen zijn vrijwel compleet versleten, dus het was ook wel tijd dat er nieuwe moesten komen. Het lastige was om een schoenwinkel te vinden die op de route lag, maar deze heb ik nu dus gevonden en hopelijk heb ik goede schoenen meegenomen. Ik heb de nieuwe schoenen in een tas meegenomen, zodat ik ze morgen rustig in kan lopen.

Toen ik in Limoges weer opzoek ging naar de route, ben ik een aantal keren verkeerd gelopen. Het fout lopen, in combinatie met de hitte, het gewicht van de extra paar schoenen en de boodschappen die ik nog had gedaan én het feit dat ik nog een heel stuk moest lopen, maakten dat ik het heel zwaar had. Rond 18.30 kwam ik compleet gesloopt bij de camping aan. Nadat ik had ingecheckt en mijn spullen in de tent had gelegd ben ik naar Lode toegelopen, die verderop op de camping met zijn tentje stond. Lode had me gelukkig geappt en wat eten voor me meegenomen, waar ik erg dankbaar voor was, omdat ik anders nóg meer moest lopen. Nadat we wat hebben gegeten, heb ik even gedoucht. Toen ik weer terug naar de tent liep, zag het er eerder uit als strompelen dan lopen denk ik. Ik had last van mijn voeten en was, zoals ik eerder ook al benoemde, ontzettend moe. Rond 20.30 ben ik mijn tent ingegaan om te gaan slapen.

Morgen is mijn eindbestemming Flavignac, wat ongeveer 16 kilometer zal zijn en waar ik hopelijk in de gemeentelijke refuge kan overnachten. Dit is trouwens een mooie afstand om mijn nieuwe wandelschoenen te testen 😉. De wekker gaat om 07.00 en ik hoop dat ik er morgen weer helemaal ben. Een fijn weekend allemaal!

Groet Jildert