Dag 66. Marsac - Saint-Laurent-les-Églises. 28,6 km

20 juli 2022 - Saint-Laurent-les-Églises, Frankrijk

Ik had de wekker vanochtend om 06.40 staan, maar werd voor de wekker al wakker omdat het onweerde. Dit was erg mooi om te zien en de regen gaf een heerlijk geluid op de pipowagen. De pipowagen was gelukkig helemaal waterproof 😉. Rond 07.00 was het droog en ben ik naar het afdak gelopen waar Ruud al klaar zat met het ontbijt. Ik heb even gezellig met hem gepraat en sinds lange tijd heb ik weer eens normale stukken brood en beschuit gehad, in plaats van stokbrood wat ik hier in Frankrijk vrijwel elke ochtend bij het ontbijt krijg te eten. Nadat ik betaald had en een stempel had gekregen, ben ik rond 07.50 vertrokken en werd ik uitgezwaaid door Ruud.

Toen ik wegliep was er erg veel bewolking, nevel of mist te zien. Ik weet niet precies wat het is, maar het was een prachtig gezicht. De stilte en de frisheid na de onweersbui van vanochtend vond ik wonderschoon. De omgeving was prachtig, de weg was nat, maar goed bewandelbaar en het was lekker koel. Echt super lekker wandelweer. Het was alweer een tijdje geleden sinds ik mijn vest tijdens het wandelen aan heb gehad, maar het was vanochtend wel nodig vanwege de frisheid. Het is eigenlijk de hele dag droog geweest, op een paar piepkleine regenbuitjes na, maar daar hoefde ik de regenkleding niet voor uit mijn tas te pakken.

In de loop van de ochtend heb ik in het plaatsje Saint-Goussaud even gezeten. Hier heb ik gebeld met een camping in Saint-Laurent-les-Églises, om te vragen of ik in een chaletje kon slapen. Ik had op internet gelezen dat dit een mogelijkheid was en dat was gelukkig geen enkel probleem. Nadat ik gebeld had, kwam ik een jong Frans stel tegen die goed Engels spraken. Ik was eerder langs een paadje gelopen en daar stond een tent en het stel bleek in die tent geslapen te hebben. Het is voor hun de 2e dag dat ze lopen en ze zijn van plan om ongeveer 2 weken te gaan lopen. Nadat we elkaar een goede reis hebben gewenst, ben ik verdergelopen.

In de middag kwam ik het oude stel, die Lode en ik gisteren alleen even hadden begroet, ook weer tegen. Ze waren me vanochtend gepasseerd, terwijl ik met het jonge Franse stel aan het praten was. Ik ben ze vandaag meerdere keren tegengekomen en gepasseerd. Het stel bestaat uit een Fransman en een Nieuw-Zeelandse, waarbij de Fransman redelijk Engels kon en de vrouw uitstekend 😉. De man vertelde dat hij al veel Nederlanders was tegengekomen onderweg en noemde ons (de Nederlanders) "invaders". Geen idee of dit een grap was of dat hij het meende, maar ik kreeg niet echt een positieve indruk van deze man. Terwijl ik met hem aan het praten was, kwam de Nieuw-Zeelandse vrouw moeizaam aanlopen over de redelijk steile weg. Ze kreeg bijna geen tijd om even bij te komen en met me te praten van de Fransman en moest eigenlijk direct doorlopen. Ik heb ze later nog een paar keer ingehaald. Ze lopen niet alles via de "officiële route" en alleen maar over verharde wegen omdat de man op sandalen loopt.

Ik heb vandaag de hele dag alleen gelopen, wat ook wel weer even lekker was. Heerlijk met mijn eigen gedachten. De omgeving was vandaag echt prachtig mooi. Ik ben over mooie kleine paadjes en door veel schitterende bossen gelopen. Onderweg ben ik ook weer langs meerdere mooie kerken gelopen. Zodra ik zie dat een kerk open is, neem ik altijd even een kijkje. Het is lastig om te omschrijven hoe ontzettend mooi alles wat ik vandaag gezien heb was. Toch hoop ik dat de foto's die ik onderweg heb gemaakt, een beetje een indruk kunnen geven van wat ik onderweg allemaal zie en gezien heb.

Rond 16.00 kwam ik aan bij de camping, waar ik bij de receptie geholpen werd door de eigenaar Fabian. Het is een erg aardige en relaxte Fransman die goed Engels spreekt. Ik had eerder vandaag al contact met Lode gehad en die liep ongeveer een uur achter me. We hadden afgrsproken om een chalet te delen als dat mogelijk was. Dat kon en bij de chalet aangekomen was dit klein, maar wel schoon en goed voor elkaar. Nadat ik had gedoucht, heb ik even op bed gelegen om bij te komen. Rond een uur of 17.30 kwam Lode bij de chalet. We hebben even gepraat en rond een uur of 19.30 zijn we naar het restaurant van de camping gegaan om wat te eten. Dit was erg lekker en gezellig en ik heb veel gelachen.

Na het eten hebben we nog even bij het meertje onderaan de camping gekeken. Ik heb echt genoten van de rust en de schoonheid van de natuur die hier te vinden was. Echt puur genieten. Rond een uur of 21.45 ben ik op bed gegaan. Morgen lopen Lode en ik naar Aureil, wat ongeveer 26 kilometer lopen is. Ik moet nog even zien waar ik ga slapen, maar er zijn redelijk wat overnachtingsadressen in Aureil. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik ook morgen een slaapplek ga vinden 😉. Ciao!