Dag 5. Wolvega - Blokzijl. 27,1 km

20 mei 2022 - Blokzijl, Nederland

Na een heerlijke nacht slapen werd ik vanochtend uitgerust wakker. Nadat ik afscheid had genomen van mijn gastvrouw, ging ik om ongeveer 9 uur weer op pad. In Wolvega heb ik nog even wat eten gehaald voor onderweg en toen ging de reis verder met als eindbestemming Blokzijl.

Vandaag was het qua weer een wisselvallige dag. Ik begon weer in een T-shirt en korte broek, maar in de middag begon het toch wat kouder te worden en moest ik een vest aandoen. Nog wat later op de middag, net voorbij Kalenberg begon het te regenen en moest ik mijn regenkleding weer tevoorschijn toveren.

Maar ik heb niks te klagen, want wat heb ik toch een wonderschone natuur gezien vandaag. Van open vlakten met weilanden zover ik kon zien, tot het lopen in dichte bossen. Ik heb een heel stuk door de weerribben-wieden mogen wandelen, wat ik echt een wonderschoon gebied vind.

Ook heb ik vandaag meerdere stempels mogen ontvangen en ben ik in het bijgebouw van de st. Willibrordskerk in Oldemarkt geweest, waar ik een stempel kreeg van een aardige man.

In Kalenberg liep ik op een gegeven moment over een klein bruggetje en vervolgens langs een weggetje langs het water. Langs dit weggetje stonden allemaal huizen, die alleen te bereiken waren via de fiets, lopend of met de boot. Ik vind zoiets dus echt fantastisch en zou zelf ook wel een soort van "afgelegen" willen wonen zoals deze mensen doen. Er stonden echt supermooie, leuke, maar ook doodnormale huizen tussen.

Op het einde van het weggetje was een stempelpost waar ik een leuk gesprek had met de bewoners. Ze boden me vanalles aan en waren zeer geïnteresseerd en enthousiast over mijn reis. De vrouw loopt de tocht zelf ook, maar dan in etappes. Ik vertelde dat ik onderweg een slang in het riet had gezien (zie foto's) en vroeg of die hier veel voorkomen. De man vertelde me dat ze hier veel voorkomen en dat ze ook kunnen zwemmen. Toen ik vroeg of hij ook al eens otters in het wild had gezien, vertelde hij dat hij zelfs naast 1 gekanood heeft. Heel erg mooi en bijzonder moet dat geweest zijn denk ik.

Nadat ik afscheid heb genomen, heb ik nog een half uur gelopen voordat het keihard begon te regenen. Gelukkig was er een vogelkijkhut waar ik ongeveer een uur heb geschuild. Ik moest nog een uurtje lopen naar mijn logeerbestemming en nadat ik buienradar had geraadpleegd kwam ik erachter dat het voor 18.00 niet meer droog zou worden. Ik kon om 17.00 bij mijn logeeradres terecht, dus ben ik om 16.00 uit de vogelkijkhut vertrokken (de hut staat ook op de foto).

Bij mijn logeeradres aangekomen deed er een hele aardige mevrouw open en kon ik mijn natte regenkleding ophangen in de garage en vervolgens werd ik rondgeleid. Ook hier is alles supernetjes en goed geregeld. Om 7 uur had ik gereserveerd bij Café-Restaurant Sluiszicht, dus heb ik snel even gedoucht en vervolgens ben ik die kant opgegaan. Hier heb ik heerlijk gegeten en heb ik afgerekend met de dinercadeaukaart die ik cadeau gekregen heb. Het was superlekker, bedankt jongens!

Nu lekker op tijd op bed en morgen er voor de verandering maar weer vroeg af. Ik heb vandaag trouwens 5 kilometer meer afgelegd (27,1 km totaal) dan ik vooraf had berekend, dus dat viel me een klein beetje tegen. Aan de andere kant, ik kom er wel en ik heb alle tijd van de wereld 😉. Morgen heb ik als eindbestemming Hasselt, wat het eindpunt van het Jabikspaad is. Er staat morgen ongeveer 26 kilometer op de planning. Ik hoop dat het weer morgen iets beter is, maar dat zien we morgen wel weer. Een fijn weekend toegewenst allemaal!

Groeten Jildert

1. Put:
    20 mei 2022
    Jij ook een fijn weekend Straat!
  2. Durk:
    21 mei 2022
    Mooi begjin Jildert!
  3. Damian:
    21 mei 2022
    Klasse straat! Benieuwd naar je volgende verhalen 😎
  4. Cornelis Wiersma:
    23 mei 2022
    Moai dast der lekker fan ieten hest, succes fjirder Jildert!

Leuk om te leazen👍