Dag 56. Nevers - Saint-Pierre-le-Moûtier. 30,5 km

10 juli 2022 - Saint-Pierre-le-Moûtier, Frankrijk

Vanochtend ben ik om ongeveer 06.45 opgestaan en heb ik me klaargemaakt om mijn tocht te vervolgen. Vandaag staat er weer een grote afstand, zo'n 29 kilometer, op de planning. Rond 7 uur stond ik buiten en ben ik eerst opzoek naar een bakker gegaan. Ik had op Google Maps al gezien dat er meerdere bakkers op de route lagen en dat ze ook open zouden moeten zijn. Nou klopt de tijd die via Google Maps staat aangegeven lang niet altijd hier in Frankrijk. Gelukkig bleek de 1e bakker waar ik langsliep al open te zijn. Nadat ik ontbijt en eten voor onderweg had gekocht, kon ik mijn wandeldag dan echt beginnen.

Toen ik 's ochtends rond half 8 net bij de bakker wegkwam, zag ik opeens een luchtballon in de verte vliegen. Een prachtig gezicht zo'n luchtballon in de ochtend aan de horizon. Ik ben vandaag weer langs veel verschillende kleine dorpjes gelopen en heb weer door verschillende omgevingen gelopen. Zo heb ik weer stukken langs velden en door bossen gelopen, maar ook weer bijvoorbeeld over een brug die over een snelweg liep. Qua wegen en paden was het ook weer heel divers. Zo heb ik vandaag over bospaden, verharde wegen en zandweggetjes gelopen. Ergens aan het eind van de ochtend hoorde ik allemaal "racegeluiden". In de verte zag ik een racebaan liggen en ik kon ook zien dat er meerdere motors aan het racen waren. Deze racegeluiden heb ik de rest van de dag kunnen horen, totdat ik vlak bij mijn overnachtingsadres was.

Het was vandaag weer een erg mooie dag met volop zon. In de ochtend en het begin van de middag heeft het lekker gewaaid, waardoor het op sommige momenten best wel een beetje fris was. Ik heb weer de hele dag in T-shirt en korte broek gelopen en gelukkig werd het niet zo fris dat ik mijn trui aan moest doen. Integendeel zelfs, want 's middags ging de wind wat liggen en werd het toch weer erg warm.

Ik kon pas om 17.00 bij mijn overnachtingsadres terecht. Gelukkig had ik het grootste gedeelte 's ochtends en in het begin van de middag al gelopen, toen het nog redelijk koel was. Daardoor kon ik toen het wat warmer werd en ik vlakbij mijn overnachtingsadres was, lekker rustig aan doen. Om 15.30 was ik al in het plaatsje Saint-Pierre-le-Moûtier, wat op ongeveer 1 kilometer van mijn overnachtingsadres ligt. In dit dorpje heb ik eerst even een kijkje in de kerk genomen en daarna heb ik een plekje in de schaduw opgezocht vlakbij het gemeentehuis.

Iets voor 17.00 ben ik richting mijn overnachtingsadres gewandeld. Toen ik langs een huis liep stonden er 2 vrouwen zwaaiend in de tuin. Het werd me meteen duidelijk dat ik hier moest zijn. Ik werd welkom geheten door gastvrouw Sylvie, die redelijk goed Duits spreekt. Nu spreek ik het zelf niet zo geweldig, maar voldoende om begrijpbaar over te komen. Ze woont samen met haar man Alain, die alleen maar Frans spreekt. De dochter van mijn gastheer en gastvrouw is hier samen met haar man en 2 kinderen op visite. Ze wonen vlakbij Parijs en daarom overnachten ze hier ook. Ik ben erg blij dat het geen probleem is dat ik hier ook ben en kan blijven overnachten, ondanks dat Sylvie en Alain visite hebben.

Nadat ik even binnen wat heb gedronken en met Alain de Tour de France had gekeken, heb ik eerst even lekker gedoucht. Ik mocht gebruik maken van het prachtige zwembad wat ze hier hebben en die kans kon ik natuurlijk niet laten liggen. Omdat ik geen zwembroek bij me had, mocht ik er gelukkig eentje lenen. Ik heb even heerlijk gezwommen en lekker aan de kant van het zwembad genoten van het prachtige weer. Deze mensen hebben echt een prachtig mooi huis en een gigantische tuin, waarin 4 kippen rondlopen. Elke kip heeft een andere kleur en de gastvrouw vertelde dat elk kleinkind een naam voor een kip heeft bedacht. Zo heet er eentje pirouette en een ander KFC.

Rond 19.30 zaten we allemaal buiten om te eten. Ook vandaag was het eten weer perfect geregeld en erg lekker. We hebben lekkere spareribs van de barbecue gegeten, die Alain klaarmaakte en er stonden allemaal lekkere dingen op tafel. Het was erg gezellig, maar toch vond ik het lastig communiceren en vond ik het een beetje vreemd dat ik erbij zat, terwijl hun dochter met haar gezin op visite was. Aan de andere kant had mijn gastvrouw aangegeven dat het geen enkel probleem was dat ik er was. Toch blijft het bijzonder, dat ik me ook vandaag weer zo welkom voel bij compleet onbekenden. Ik heb vandaag voor het eerst sinds een paar dagen helemaal geen buikpijn meer gehad, waar ik natuurlijk erg blij mee ben.

Mijn gastvrouw Sylvie vertelde dat ze samen met mijn gastheer Alain in etappes naar Roncesvalles zijn gelopen, wat een plaats in Spanje is, wat net na de Pyreneeën ligt. Helaas mochten ze door corona Spanje niet in en gaan ze in september de reis afmaken door vanaf Roncesvalles naar Santiago de Compostella te fietsen. Het kan zomaar zijn dat ik ze onderweg nog tegen ga komen.

Het was een erg gezellige avond, waarbij ik erg lekker gegeten heb en leuke gesprekken met vooral mijn gastvrouw Sylvie heb gehad. Om 21.00 begon het vrouwenvoetbal, waarbij Frankrijk het opneemt tegen Italië. Ik hoefde dit niet perse te zien, dus heb ik buiten gezeten en nog even genoten van het mooie weer. Rond 21.30 ben ik op bed gegaan, want ik ben echt gesloopt.

Morgen is mijn eindbestemming Valigny wat zo'n 30 kilometer lopen is. Ik word rond 07.30 aan de ontbijttafel verwacht. Tot later.

Groet Jildert

1. Petra Brouwer:
    12 juli 2022
    Je gaat als een speer, Jildert!
    Wat fijn dat je steeds van die leuke slaapadresjes hebt. En vandaag super-de-luxe… een zwembad! Vast lekker om even af te koelen na zo’n eind lopen op een warme dag. Ik zou zeggen; plons er nog even in en succes maar weer 😉😘