Dag 55. Guérigny - Nevers. 16,3 km

9 juli 2022 - Nevers, Frankrijk

Vannacht had ik helaas weer wat buikpijn, maar gelukkig hoefde ik niet over te geven. Omdat ik vandaag een korte afstand op de planning had staan, ben ik wat later van bed gegaan dan gepland. Uiteindelijk ben ik om 08.15 toch maar van bed gegaan en heb ik me klaargemaakt en mijn spullen gepakt. Nadat ik een goed ontbijt heb gehad in het restaurant van het hotel, ben ik nadat ik had betaald en mijn stempel had gekregen, rond 09.00 op pad gegaan richting Nevers.

Mijn doel was vandaag om net als gisteren erg rustig aan te doen en te stoppen als het even niet meer wilde of niet goed voelde. Dit hoefde ik gelukkig niet te doen, want ik voelde me eigenlijk best goed en het lopen ging me weer erg goed af. Toch blijft het vervelend dat ik, ondanks dat het lopen me goed afgaat, nog steeds een beetje last van mijn buik blijf houden. Ik hoop dat de buikpijn na vandaag helemaal weg is. We zullen het zien 😉.

Het was vandaag erg warm, maar gelukkig had ik weer voldoende water mee. Ook was er genoeg schaduw onderweg te vinden. Het was een mooie route vandaag, waarbij ik erg veel zonnebloemvelden heb gezien. Deze zonnebloemvelden zijn soms compleet geel en zijn al van ver te zien en ik vind het elke keer weer een prachtig gezicht om te zien. De route liep vandaag wederom over veel verharde wegen en ik ben onderweg meerdere wandelaars en wielrenners tegengekomen.

Rond een uur of 13.30 kwam ik aan in Nevers, wat ik echt een supermooie stad vind. Er staan hier veel oude gebouwen en dit gaf me soms even het gevoel dat ik terug in de tijd ging. Dat gevoel roept Frankrijk trouwens wel vaker bij me op, ook als ik helemaal alleen aan het wandelen ben en er hier en daar alleen maar oude gebouwen te zien zijn. Dat gevoel wordt versterkt als ik helemaal geen verkeer hoor en er verder niks van de moderne wereld te zien is, een heerlijk rustgevend en bijna onbeschrijfelijk gevoel. Het is soms net alsof ik in de middeleeuwen rondloop. Ik heb een kijkje genomen in de prachtige kathedraal van Nevers, waarbij weer hele mooie glas-in-loodramen te zien waren. Deze glas-in-loodramen zijn modern en het past naar mijn mening erg goed in deze oude kathedraal. In de kathedraal heb ik even kort met een Nederlands echtpaar gepraat dat op vakantie in Frankrijk is. Na het bekijken van de kathedraal, ben ik op zoek gegaan naar mijn overnachtingsadres. Om hier te komen moest ik over een brug lopen die over een rivier heenloopt. Aan de zijkant van de rivier is een strand en er waren een aantal mensen in de rivier aan het zwemmen.

Rond 15.00 kwam ik aan bij mijn overnachtingsadres, wat gelegen was in een buitenwijk van de stad. Ik werd vriendelijk ontvangen door Xavier, die een klein beetje Engels sprak. Hij liep me voor naar een bijgebouw wat speciaal voor pelgrims is ingericht. In dit bijgebouw is een keukentje, een badkamer en een slaapkamer met 4 bedden. In het keukentje zijn verschillende dingen te koop, waarbij je het geld voor de "boodschappen" in een pot kan doen. Een prima plek om na zo'n dag als vandaag bij te kunnen komen. Nadat Xavier een stempel in mijn pelgrimspaspoort had gezet, ging hij weg en heb ik eerst even gedoucht. Daarna heb ik lekker even op bed gelegen, om even bij te komen van de wandeling van vandaag en van de warmte. Ik heb wel even buiten gezeten, maar omdat het erg warm was en er bijna geen schaduw in de tuin was, was de keuze snel gemaakt om weer naar binnen te gaan waar het lekker koel was 😉.

's Avonds heb ik even wat kant en klare noodles gegeten en wat stokbrood wat ik nog bij me had. Morgen hoop ik er weer helemaal te zijn en is mijn eindbestemming Saint-Pierre-le-Moûtier wat ongeveer 29 kilometer lopen is. Tot later!

Groetjes Jildert