Dag 51. Le Chemin - Chaumot. 15,3 km

5 juli 2022 - Chaumot, Frankrijk

Nadat ik vannacht heerlijk samen met Saakje heb geslapen, zaten we vanochtend om 08.30 aan het ontbijt. De 4 Belgische pelgrims kwamen iets later en met hen hebben we gezellig ontbeten. Ook vandaag was het ontbijt weer top geregeld. Huberta bracht me voordat Saakje en ik weggingen, de uitwerking van de talenttest die ik gisteren had gemaakt. Ik vind het erg aardig dat Huberta dit op zo'n korte termijn heeft weten te maken, omdat hier erg veel werk inzit. Ik ben er erg dankbaar voor en denk ook zeker dat ik er wat aan ga hebben.

Marcel ging vandaag weer terug naar Leiden, nadat hij hier enkele dagen als vrijwilliger heeft geholpen. Omdat Huberta hem naar het station bracht, hebben we afscheid van Marcel en Huberta genomen. Nadat Saakje en ik onze spullen hadden gepakt, kregen we van Arno onze stempels voor in onze pelgrimspaspoorten. Nadat we afscheid van Arno hadden genomen, vertrokken we rond 10 uur richting Chaumot. Wat was dit voor mij weer een bijzondere, maar ook weer erg mooie ervaring. Wat een lieve mensen zijn dit toch en wat een geweldig werk verrichten ze hier voor de vele pelgrims die hier ieder jaar langslopen. Echt fantastisch!

Het was vandaag erg warm onderweg en de zon scheen weer volop. Gelukkig hadden we genoeg water en zonnebrand mee en hoefden we gelukkig niet heel ver te lopen. We hebben genoten van de uitzichten en ik vond het vandaag ook erg gezellig om even niet meer alleen te lopen en weer lekker te kunnen kletsen en ouwehoeren. We hebben erg veel sprinkhanen gezien, die alle kanten opsprongen als we langsliepen, erg leuk om te zien.

Op een gegeven moment kwamen we in een plaatsje en wilden we een kijkje nemen in de kerk. Deze was dicht en we wilden weglopen toen er opeens een man naar ons toe kwam lopen. Hij vroeg of we de kerk vanbinnen wilden bekijken en hij wilde de sleutel wel even voor ons ophalen. Dat wilden we natuurlijk wel. De kerk was erg mooi vanbinnen en ook dit is weer een leuke ervaring, dat de kerk speciaal voor ons opengedaan word, zodat we een kijkje kunnen nemen. Nadat we de man bedankt hadden dat we in de kerk mochten kijken, zijn we doorgelopen.

In het plaatsje Corbigny hebben we even wat gegeten en gedronken. We wilden ook nog pinnen, maar verassend genoeg was het weer erg moeilijk om een bank te vinden die open was. Toen we een bank hadden gevonden die open was én ook nog eens een pinautomaat had, werden onze bankpassen niet geaccepteerd. Uiteindelijk vonden we een bank die open was, met een pinautomaat die onze bankpassen accepteerde. Daarna heb ik nog even wat postzegels bij het postkantoor gehaald. Vandaag ging dit best soepel, al zeg ik het zelf. Ik kon me redelijk goed begrijpbaar maken met mijn gebrekkige Frans en merk dat het elke dag een klein beetje beter en makkelijker word, al blijf ik Frans een erg moeilijke taal vinden.

Om ongeveer 15.00 waren we op de camping waar we vannacht gaan overnachten. De receptie ging om 16.00 open, maar gelukkig hing er een papiertje met een nummer die we konden bellen. We kregen te horen dat we naar de caravan mochten lopen met de bloemetjes en dat we later de gegevens even in konden vullen bij de receptie. De caravan is naar mijn mening fantastisch, ondanks dat deze wat aan de kleine kant is. De douches en wc's zijn op deze camping echt super netjes. Er zijn hier veel Nederlanders op de camping en de eigenaren zijn ook Nederlands. Toen we voor de caravan zaten, liepen de eigenaren voorbij en die zeiden dat we verderop ook in hangmatten konden liggen. Dit hebben we gedaan en hier hebben we heerlijk uitgerust en genoten van het mooie weer.

Nadat ik gedoucht heb en we nog even in de caravan hebben gerust, zijn we rond 19.00 naar het restaurant gegaan om even wat te eten. Hier hebben we gezellig gezeten tussen allemaal Nederlanders en heerlijk gegeten. Na het eten zijn Saakje en ik terug naar de caravan gegaan en hebben hier heerlijk uitgerust, een spelletje gedaan, muziek geluisterd en een serie gekeken. Morgen kunnen we (pas) vanaf 08.30 ontbijten en is ons eindbestemming Prémery, wat ongeveer 26 kilometer lopen is. Au revoir!

Groeten Jildert