Dag 49. Vézelay - Le Chemin. 25,7 km

3 juli 2022 - Le Chemin, Frankrijk

Vanochtend had ik de wekker om 06.30 staan. Ik werd iets voor de wekker wakker, maar was nog erg moe. Ik heb vannacht weinig geslapen, want ondanks de oordoppen die ik in had, was er best veel lawaai te horen. Zo was er iemand keihard aan het snurken. Maar goed, dat hoort er ook bij als je in een grote slaapzaal slaapt 😉.

Nadat ik ontbeten heb in de gezamenlijke ruimte beneden, ben ik weer naar boven gegaan om mijn spullen te pakken. Mijn backpack heb ik bij de herberg achtergelaten en we gingen met een klein groepje naar de basiliek om de mis bij te wonen die om 8 uur begon. Omdat ik aan gastheer Erik had aangegeven dat ik niet wist wat ik moest doen, wat geen probleem was, namen de mannen die bij mij op de slaapzaal sliepen me onder hun hoede. Ik mocht bij hun zitten en ze hielpen me onder andere met het aanwijzen van de bladzijdes waar de psalmen stonden die werden gezongen. Ook deze mis was prachtig, maar toch anders dan gisteren omdat de basiliek toen helemaal vol zat. Aan het eind van de mis werden de pelgrims, waaronder ik dus, naar voren geroepen. Hier werden we gezegend voor een veilige tocht en kregen we een bedeltje van Maria Magdalena. Ook deze heb ik aan mijn ketting gehangen. Ik ben wederom een erg mooie ervaring rijker geworden. Ik vind het bijzonder dat deze mannen, zonder dat ze me kennen, "opnemen" in hun groep en erg behulpzaam zijn. Ik heb ze na de tijd bedankt en ze wensten me een goede reis toe.

Terug bij de herberg heb ik Erik bedankt voor alles en voordat ik Vézelay uitliep heb ik nog even wat eten en drinken voor onderweg gehaald. Helaas was de pharmacie (apotheek) dicht, dus moet ik het vandaag uit zien te houden met het beetje zonnebrand wat ik nog had. Vandaag is mijn eindbestemming Le Chemin, wat ongeveer 25 kilometer lopen is. Om 09.00 begon mijn tocht vandaag. Het was vandaag schitterend weer en het was ook weer erg warm. Gelukkig had ik net genoeg drinken en uiteindelijk net genoeg zonnebrand mee. Ik heb vandaag eigenlijk de hele dag nagenoten van de mis van gisteren en die van vanochtend. Wat een bijzondere ervaringen waren dit.

Ik heb vandaag ook weer prachtige uitzichten gezien en heb weer hele stukken tussen de weilanden en velden gelopen en een paar delen door bossen. Er waren vandaag weer erg steile stukken onderweg, wat de tocht toch wel weer zwaar maakte. Ik heb vandaag vanaf verschillende plekken de basiliek in de verte gezien. Wat een prachtig gezicht was dat. Qua dieren heb ik  vandaag veel roofvogels en een heleboel vlinders gezien. Onderweg ben ik veel wandelaars tegengekomen die in tegengestelde richting liepen. Sommigen herkenden me als pelgrim aan mijn schelp en wensten me een goede reis toe. Verder was er vandaag weer een enorme rust. Wat ontzettend fijn vind ik dat toch.

Rond 16.00 kwam ik aan in het piepkleine dorpje Le Chemin. Hier heb eerst nog even wat gedronken bij een Nederlandse vrouw die hier woonde en waarvan ik wist dat ze Nederlands was. Dit herkende ik aan het Nederlandse kenteken op de auto die op de oprit stond. In eerste instantie dacht ik dat ik op de locatie van de herberg waar ik vannacht zou slapen was, omdat deze door Nederlanders wordt gerund. Nadat ik even gezellig bij deze mevrouw heb gepraat, en wat te drinken had gekregen, heb ik haar bedankt en ben ik doorgelopen naar de herberg die iets verderop was.

Rond 16.30 kwam ik aan bij mijn overnachtingsplek en werd ik vriendelijk ontvangen door mijn gastvrouw Huberta. Ook Yann, die ik gisteren ontmoet had, was er al en verder was er een vriend en vrijwilliger Marcel aanwezig. Later kwam gastheer Arno zich ook voorstellen. Ik kreeg een rondleiding door deze prachtige herberg. Deze plek is helemaal opgeknapt met behulp van vrijwilligers. Arno en Huberta hebben in Saint-Jean-Pied-de-Port een pelgrimsherberg gehad, maar ze zochten een nieuwe uitdaging en dat is deze plek geworden. Echt een fantastische plek die helemaal op pelgrims is ingericht en waar ik me meteen welkom voelde. Na de rondleiding, waarbij Huberta mooie verhalen vertelde over het pand, liepen we naar boven waar de slaapkamers en douches waren. Ik kreeg een aparte kamer toegewezen omdat ik al "zolang" onderweg ben. Dat vond ik erg aardig.

Nadat ik gedoucht had, heb ik in de tuin gezeten en even wat gedronken. Hier heb ik gezellig met Yann gepraat en rond 19.00 gingen we met z'n allen buiten aan tafel zitten om te eten. Dit was erg gezellig en het eten eas superlekker. We hebben erg euke en mooie gesprekken gehad. Saakje (mijn vriendin) komt morgen langs, waar ik ontzettend naar uitkijk, en toen ik dit vertelde gaf Huberta meerdere overnachtingstips voor morgen. Ze gaf ook als optie dat ik hier nog een dag blijf en dat we Saakje morgen van het station ophalen. Ik ga er even over nadenken en bekijk morgen even wat het handigst is om te doen. Rond 22.00 ben ik richting bed gegaan, nadat ik een erg gezellige avond heb gehad. Wat is dit een fantastische plek, met ontzettend lieve en aardige mensen.

Ik ben ontzettend moe en ga ervan uit dat ik vanavond toch wel wat beter slaap dan afgelopen nacht. Ik lig in ieder geval alleen op een kamer 😉. Joejoe!

Groetjes Jildert

PS: Ik zet geen titels meer bij foto's die ik upload. Dit kost me teveel tijd.