Dag 47. Chablis - Accolay. 26,5 km

1 juli 2022 - Accolay, Frankrijk

Vannacht heb ik heerlijk geslapen. Ik ging gisteravond rond 22.00 op bed en om ongeveer 7 uur vanochtend ging ik eraf. Ik heb als ontbijt mijn laatste broodje opgegeten, die ik gisteren bij de bakker had gekocht. Nadat ik mijn spullen had gepakt en de ramen open had gezet, stond ik rond 8 uur buiten om mijn tocht te vervolgen. Mijn eindbestemming vandaag is Accolay. Ik heb voordat ik Chablis uitliep, eerst in een klein supermarktje nog wat eten gekocht voor onderweg.

Ik vind Chablis een mooi plaatsje. Er zijn veel oude gebouwen en er wordt hier ontzettend veel wijn verkocht. Ik kon wel zien waar dat vandaan kwam, want zodra ik Chablis uitliep waren er ontzettend veel wijngaarden te zien. Dit ziet er naar mijn mening ontzettend mooi uit.

Het weer was vandaag erg lekker. De zon scheen en het was lichtelijk bewolkt. Ook waaide het een beetje, waardoor de temperatuur aangenaam was en het lekker wandelweer was. Vandaag was wel één van de zwaarste dagen tot nu toe. Ik heb wel vaker dagen gehad waarbij ik veel omhoog en omlaag moest klimmen, maar zo'n dag als vandaag heb ik nog niet meegemaakt. Er waren vandaag erg veel steile stukken die omhoog liepen en vervolgens weer naar beneden. Elke keer dat ik naar beneden liep dacht ik bij mezelf weer: "ja, dit is nu wel even fijn, maar zo'n stuk moet ik straks ook weer naar boven lopen". En dat was ook telkens het geval 😉. Wat ook niet meehielp, was dat het gisteren geregend heeft. De modder en klei bleef hierdoor aan mijn schoenen plakken en was er net als gisteren eigenlijk niet af te krijgen. Dit in combinatie met de steile stukken maakten het vandaag enorm zwaar.

Na bijna de hele ochtend tussen en door de wijngaarden gelopen te hebben, wat hele mooie uitzichten opleverde, liet ik in het begin van de middag de wijngaarden achter me en bevond ik me tussen velden met zonnebloemen en andere gewassen. Dit werd afgewisseld met stukken bos. Ik heb ook vandaag weer prachtige vergezichten gezien en ook vandaag ben ik onderweg vrijwel niemand tegengekomen. Ik heb vandaag weer een enorme rust ervaren, héérlijk.

Ik heb voordat ik Accolay inliep nog een ijsje gegeten bij een camping en hier even gerust. Rond 16.30 kwam ik in Accolay en in tegenstelling tot gisteren was het overnachtingsadres dit keer erg goed te vinden. Dit kwam doordat er meerdere bordjes met de richting aanwezig waren. Bij mijn overnachtingsplek aangekomen stond er een grote zwarte hond voor het hek. Dit bleek Kobus te zijn, vernoemd naar Sint Jacobus. Nadat ik had aangebeld, kwam mijn gastvrouw Petra het hek openen en werd ik vriendelijk ontvangen. Ik kreeg wat te drinken en we hebben erg gezellig gepraat over vanalles en nog wat. Petra heeft verschillende camino's gelopen en heeft er bewust voor gekozen om hier te gaan wonen. Mede omdat deze plek op de route ligt van de camino en dat hier, naast de camping, nog geen onderdak was voor pelgrims. Ze heeft een erg mooi huis en woont hier nu zo'n 3,5 jaar.

Nadat ik het drinken ophad, liep ze voor me uit naar mijn vertrek. Via een trap aan de achterzijde van het huis kwamen we uit op een bovenverdieping. Deze etage is erg ruim en zeer luxe. Net als de badkamer. Ik heb eerst heerlijk gedoucht en even op bed uitgerust. Rond 19.00 stond het eten klaar en heb ik een heerlijk driegangenmenu gegeten. Ik heb tot een uur of 22.00 buiten gezeten met mijn gastvrouw Petra en erg leuke gesprekken gehad.

Om 07.30 staat het ontbijt morgenochtend klaar. Morgen is mijn eindbestemming Vézelay, wat ongeveer 30 kilometer lopen is. Au revoir!

Groet Jildert