Dag 45. Sommeval - Flogny-la-Chapelle. 35,3 km

29 juni 2022 - Flogny-la-Chapelle, Frankrijk

Ik heb vannacht niet heel geweldig geslapen, maar wel voldoende gerust. Zo'n dun luchtbed ligt toch even anders dan een matras en dat moet even wennen. Ik heb rond 06.30 mijn spullen gepakt en even wat ontbeten en om 7 uur ben ik vertrokken richting Flogny-la-Chapelle. Ik had een vest aangedaan, omdat ik ervan uit ging dat het nog wel fris zou zijn. Nadat ik zo'n 10 minuten had gelopen, heb ik mijn vest maar snel weer uitgedaan, omdat het veel te warm was met mijn vest aan.

Het was prachtig mooi weer vandaag. Het was misschien zelfs iets te warm om te wandelen. Gelukkig had ik genoeg water, eten en zonnebrand mee voor onderweg. Vooral water en zonnebrand waren vandaag erg belangrijk, omdat het warm was en de zon fel scheen. Hierdoor zweette ik nogal en door de warmte had ik veel water nodig.

Toen ik in het begin van de ochtend door het bos liep, hoorde ik op een gegeven moment iets bewegen in de bosjes vlakbij. Telkens als ik stopte met lopen hield het geluid op. Als ik vervolgens weer doorliep begon het geluid van bewegingen in de bosjes weer. Toen ik opnieuw stopte en nog een keer om me heen keek, stond ik plotseling oog in oog met een ree op een afstand van ongeveer 20 meter. Zodra hij doorhad dat ik hem had gezien, sprintte hij ervandoor. Toen ik ditzelfde bos uitliep, zag ik 2 reeën in de velden. Toen ze me hoorden sprongen ze snel het bos in. Dit vind ik dus prachtige ontmoetingen en mooie momenten en hier kan ik erg van genieten.

Ik kan ook erg genieten van de rust die ik eigenlijk dag in dag uit ervaar. Ook heb ik vandaag weer erg genoten van de prachtige omgeving waarin ik heb mogen lopen. De route vandaag, had ook weer veel stukken waarbij ik omhoog moest lopen en vervolgens weer naar beneden. Bij sommige stukken, waarbij ik omhoog liep en de top bereikte, werd ik beloond met prachtige uitzichten. Zo heb ik vandaag een aantal keren kunnen genieten van zo'n "beloning", waarbij ik dan ook echt even de tijd nam om rond te kijken. Er waren vandaag veel velden te zien met zonnebloemen, die prachtig geel kleurden en van ver al te zien waren. Een heel mooi gezicht als je het mij vraagt.

In het begin van de middag liep ik door een piepklein dorpje en daar stonden bij een huis meerdere bordjes aan de kant van de weg. Hierop stond dat je hier even kon rusten en wat te drinken kon krijgen. Ik kwam aangelopen en ik mocht in de tuin gaan zitten, waar ik een bakje thee en speculaaskoekjes kreeg. Dit was allemaal gratis en de man en vrouw die hier wonen doen het omdat ze de aanloop leuk vinden. Toen ze vroegen waar ik vanavond zou slapen en ik aangaf dat ik in Flogny-la-Chapelle zou slapen, vroeg ik of ze ook wisten of ik moest bellen om te reserveren. Dat wisten ze niet, maar de vrouw wilde wel even voor me bellen. Hierdoor wist de mevrouw van het gemeentehuis, via waar ik een slaapplek krijg, dat ik kom en wist ik dat ik voor 17.00 ter plaatse moest zijn.

Voordat ik in Flogny-la-Chapelle zou komen, moest ik een groot stuk door een bos lopen. Omdat ik geleerd heb van vorige wandelingen door het bos, had ik een lange broek aangedaan tegen de muggen. Ik ben erg blij dat ik dit gedaan heb. De hitte is veel beter te verdragen dan de muggenbeten en geloof me, die muggen waren er in overvloed.

Om iets voor 16.00 was ik in het plaatsje Flogny-la-Chapelle. Ik ging op zoek naar de Mairie (het gemeentehuis). Zoals misschien wel te raden is, was deze dicht. Toen er een auto passeerde, heb ik de man die erin reed gevraagd waar ik het gemeentehuis kon vinden. Deze man sprak gelukkig erg goed Engels en hij legde uit dat Flogny-la-Chapelle voorheen uit 2 verschillende dorpen bestond en nu zijn samengevoegd. Hierdoor is er nog één Mairie open en de man wilde me hier wel naartoe brengen. Ik wilde graag lopen en nadat hij me de weg wees en ik hem had bedankt, ben ik verder gelopen naar de "juiste" Mairie. Hier kwam ik rond 16.00 aan en uiteraard waren de deuren van dit gemeentehuis potdicht. Er kwam een vrouw van de overkant aangelopen, die zag dat ik bij de deur stond te klooien en ze zei dat ik om moest lopen naar de achterkant van het gebouw. Achter was wel een deur die openging en er was ook nog iemand aanwezig, het moet niet gekker worden 😉.

Deze mevrouw sprak alleen Frans, maar gelukkig begreep ze dat er eerder die middag voor mij gebeld was. Nadat ik een stempel had gekregen en het bedrag van 5 euro voor de overnachting moest betalen, ben ik achter de vrouw aangelopen naar de overkant van de Mairie. Hier was een klein appartementje waar ik vannacht zal slapen. Het heeft een badkamertje en een kamer met een stapelbed. Dikke prima weer en al helemaal voor dat bedrag.

Nadat ik gedoucht had (in een heerlijke douche), heb ik nog even op bed gelegen. Rond 18.30 ben ik naar de pizzeria gegaan en heb daar een pizza gegeten. Ik ga vanavond weer vroeg op bed. Morgen staat als eindbestemming Chablis op de planning, wat ongeveer 23 kilometer lopen is. Morgen zal ik de grens van 1000 kilometer passeren 😀. Tot later!

Groetjes Jildert

1. Meindert De Groot:
    30 juni 2022
    Jeetje 1000km ,onvoorstelbaar . Knap wurk. Lokkich drinkst wol goed. Mooie verhalen. Succes kerel
  2. Wibe en Geke:
    1 juli 2022
    Chablis….dan denk ik aan wijn….
  3. Petra Brouwer:
    1 juli 2022
    1000 kilometer, lekker bezig!