Dag 41. Vindey - Méry-sur-Seine. 31,2 km

25 juni 2022 - Méry-sur-Seine, Frankrijk

Ik heb vannacht heerlijk geslapen op een erg lekker bed. Rond 7 uur zat ik aan de ontbijttafel met mijn gastvrouw en heb ik erg lekker ontbeten. Ook kreeg ik vanalles mee voor onderweg, zoals verschillende mueslirepen en rozijnen. Nadat ik afscheid had genomen van mijn gastvrouw Josee en haar hond Jazy, vervolgde ik mijn tocht met als eindbestemming vandaag Méry-sur-Seine.

Vandaag was het overgrote deel van de route vlak. Hierdoor hoefde ik niet zoveel omhoog en omlaag te lopen, wat de afgelopen dagen wel het geval is geweest. Hierdoor liep het een stuk makkelijker. Ik merk nog steeds elke dag dat mijn lichaam meer en meer begint te wennen aan het wandelen en dat het lopen me steeds makkelijker afgaat, zonder dat ik last van mijn voeten of de rest van mijn lichaam krijg.

Ik heb in de ochtend een hele tijd langs een oud spoorrail tussen de velden gelopen, die overwoekerd was door struiken en planten. Op dit stuk heb ik veel hazen gezien. Op een gegeven moment hoorde ik plotseling iets in de struiken naast me en zag ik een ree wegrennen. Deze ree liep zo het pad voor me op en rende snel de velden in, waar hoge gewassen groeiden. Hier kon ik hem nog een tijdje zien rennen en springen, wat erg mooi was om te zien. Er stonden in deze omgeging veel windmolens. Normaal vind ik het eigenlijk geen gezicht, maar ik vond het hier op een of andere manier wel passen.

Gedurende de hele dag heb ik rust en stilte ervaren, op de geluiden van de natuur na. Zo heb ik vandaag, zoals bijna elke dag, weer de hele dag prachtig fluitende vogels gehoord. Ook ben ik vandaag weer erg weinig mensen tegengekomen. Ik ben een paar wandelaars en wat fietsers tegengekomen onderweg, maar het waren er niet veel. Ik heb vandaag met niemand echt een praatje gemaakt, op mijn gastvrouw vanochtend na en een wandelaar met wie ik kort gesproken heb.

Het was vandaag erg bewolkt en lekker koel. Ondanks dat het koel was kon ik ook vandaag weer lekker in een T-shirt en korte broek lopen. Heerlijk wandelweer als je het mij vraagt. Het heeft in het begin van de middag ongeveer een half uur geregend, maar gelukkig niet zo hard en kon ik vandaag wel op tijd mijn regenjas aantrekken 😉.

Op een gegeven moment liep ik door een dorpje en vanuit het niks sprong er een eekhoorn uit een boom op een hek waar ik langsliep. Hier schrok ik best wel van, want dit zag ik natuurlijk niet aankomen. Het laatste stuk van de route ben ik langs een kanaal gelopen. De naam van dit kanaal is:  Canal de la Haute-Seine. Het water is hier erg helder en ik heb veel vissen zien zwemmen. Op een pad langs dit kanaal, net voor het plaatsje waar ik zou overnachten, waren heel veel verschillende en mooie vogelhuisjes te vinden in de bomen. Erg leuk om naar te kijken en degene die ze gemaakt heeft is in mijn ogen erg creatief.

Het hotel waar ik vannacht zou slapen ging om 17.00 uur open en omdat ik op tijd was vertrokken en een lekker wandeltempo had, heb ik meerdere pauzes genomen. Alsnog was ik te vroeg en was ik om 16.15 ter plaatse, in de hoop dat het hotel misschien toch open was. Dit was helaas niet het geval, dus heb ik bij de kerk iets verderop op een bankje gewacht tot het hotel open zou gaan. Ik had nog een blikje fris gekocht in de supermarkt die open bleek te zijn (wat een verrassing en dat voor een zaterdag 😉).

Om iets over 17.00 ben ik richting het hotel-bar-restaurant gelopen. Nadat ik verteld had dat mijn gastvrouw Josee gisteren voor me gereserveerd had, liep de dame met me mee naar mijn kamer. Allereerst heb ik alles uit mijn backpack gehaald en deze opnieuw ingepakt. Vervolgens heb ik even lekker gedoucht en nog wat uitgerust op bed. Rond 19.00 heb ik een driegangenmenu gegeten in het restaurant, wat echt superlekker was en niet duur. Vooral de zelfgemaakte loempia's die ik als voorgerecht had waren erg lekker.

Morgen is mijn eindbestemming Troyes, wat ongeveer 30 kilometer lopen is. Ik zal morgen vrijwel de hele dag langs het kanaal lopen. Ik word om 18.00 verwacht/opgehaald bij de kathedraal van Troyes. Ik heb geen idee wat me te wachten staat, maar dat maakt het ook wel weer leuk. Ik ga kijken of ik in Troyes weer een rustdag kan nemen, ondanks dat het lopen erg goed gaat en ik me erg goed voel. Tot later!

Groetjes Jildert

1. Piet en Yvonne krauth hoornick:
    26 juni 2022
    Hey Jildert ik kijk nu pas op jouw blog ,ik ben Yvonne van Piet uit Grevenbicht weet je nog? Wat goed hij dat het zo goed gaat met jouw pelgrimage. Heel veel gr.en liefde van ons. Bon vouyage.
  2. Jan de Groot:
    26 juni 2022
    Hallo Jildert wat maak jij er toch iedere keer weer een mooi verslag van . Ik lees het met veel plezier. Wat zie jij veel en wat maak je toch veel kilometers op een dag soms nog eens 4 kilometer meer om een lekker slaap plaats te vinden. Het ga je goed en nog veel wandelplezier. Groet Jan.