Dag 40. Montmort-Lucy - Vindey. 34,9 km

24 juni 2022 - Vindey, Frankrijk

Ik wil vandaag allereerst beginnen met het bedanken van iedereen voor de leuke en lieve berichten. Dat wordt zeer gewaardeerd. Ook de reacties onder mijn blog, ik lees ze wel allemaal, maar reageer niet overal op. Nogmaals bedankt!

Vanochtend was ik al vroeg wakker. Doordat ik pas om 07.30 kon ontbijten, heb ik eerst mijn tas ingepakt en alles klaargezet, zodat ik meteen na het ontbijt kon vertrekken. Ik weet niet wat het was, maar eenmaal in de ontbijtzaal aangekomen was de eigenaresse niet zo vriendelijk tegen mij en voelde ik me niet echt welkom. Waar ze andere gasten een goedemorgen en eet smakelijk wenste, deed ze dit niet bij mij en keek ze me naar mijn mening boos aan. Waar dat door komt weet ik niet precies. Het kan liggen aan het feit dat ik me gisteravond geen voor of nagerecht door deze vrouw liet "aanpraten". Of omdat ik op slippers het restaurant binnen kwam lopen. Of doordat ik het hermetisch gesloten raam op mijn hotelkamer probeerde open te krijgen. Of doordat deze vrouw haar dag gewoon niet had. Ik weet niet wat het was, maar ze deed in elk geval niet zo vriendelijk tegen me. Achja dat maak je helaas ook wel eens mee, maar ik laat er mijn dag en humeur niet door verpesten 😉. Nadat ik het eten op had, ben ik snel naar boven gegaan om mijn spullen te pakken en toen ik betaald had, ben ik ook zo snel mogelijk dit hotel uitgelopen.

Voordat ik het plaatsje uitliep heb ik nog een belegde stokbrood gehaald bij de bakker en 2 bananen gekocht op de markt die net open ging. Om ongeveer 8 uur ben ik vandaag gestart met wandelen.

De dag begon bewolkt en het was lekker koel vandaag. Op de momenten dat de zon erbij kwam was het soms erg warm. Het waaide vandaag hard, wat erg lekker was. Op een gegeven moment zag ik in de verte donkere wolken aankomen en op een gegeven moment hoorde ik het zelfs al wat rommelen. Ik heb het gelukkig droog gehouden totdat ik in Sézanne kwam. Hier begon het plotseling keihard te regenen en had ik geen kans meer om op tijd mijn regenjas aan te trekken. Deze heb ik natuurlijk wel aangetrokken en snel de regenhoes om mijn backpack gedaan, maar eigenlijk was het al een klein beetje te laat. Ook kon ik helaas geen plek vinden om te schuilen. Uiteindelijk heeft het 10 minuten keihard geregend, waarbij er erg veel water viel. Wat ik mooi vond om te zien was die donkere lucht en de regenbuien die vielen in de verte, maar het is wat minder leuk om er zelf in te zitten 😉. Toch hoort het erbij en heeft het ook wel weer wat.

Vandaag heb ik een stuk minder wijngaarden gezien dan de afgelopen dagen. Ik ben weer langs veel velden en weilanden gelopen met verschillende gewassen en ook weer door en langs veel bossen. Ik heb vandaag verschillende dieren gezien. De meest bijzondere waren muskusratten (althans ik denk dat het muskusratten zijn), die ik in het water zag zwemmen. En voordat ik ergens een bos inliep, meen ik een das gezien te hebben. Maar deze liep snel weg, voordat ik goed kon kijken of het daadwerkelijk een das was. Ook ben ik weer veel vlinders tegengekomen en waren er vandaag gelukkig een stuk minder muggen die me prikten.

In Sézanne aangekomen ging ik eerst bij de plaatselijke VVV langs voor een stempel. Hier heb ik ook meteen gevraagd voor een goedkoop overnachtingsadres. De dame achter de balie belde met een mevrouw, die 4 kilometer verderop langs de route woont in het plaatsje Vindey. Ik had eigenlijk niet zoveel zin om nog verder te lopen, vanwege de donkere lucht die mijn kant op kwam en het feit dat ik al best veel had gelopen vandaag. Maar er was plek, dus besloot ik het toch maar te doen. Nadat ik de dame bedankt had voor haar hulp, heb ik nog even een kijkje genomen in de kerk. Voordat ik naar mijn overnachtingsadres ging, heb ik nog wat eten gehaald in de supermarkt, zodat ik voor de komende dagen weer voldoende voorraad heb voor onderweg.

Toen ik naar mijn overnachtingsadres toeliep druppelde het een beetje, maar gelukkig viel het mee. Op het adres aangekomen werd ik vriendelijk ontvangen door een mevrouw en haar hond. Deze vrouw heet Josee en nadat ze me een rondleiding had gegeven, heb ik even gedoucht, terwijl mijn gastvrouw mijn vieze kleren in de wasmachine deed. Erg fijn weer. Na het douchen ben ik buiten in de tuin gaan zitten, want de zon scheen inmiddels en kreeg ik een heerlijk 0.0 biertje van mijn gastvrouw. Mijn gastvrouw spreekt alleen maar Frans, maar wel langzaam en enigzins begrijpbaar. Ze vroeg of ze voor morgen en overmorgen slaapplek voor me kon regelen en dat vond ik wel fijn. Ze heeft voor zowel morgen als zondag een slaapplek weten te regelen. Ik heb buiten een heerlijk driegangendiner gegeten met mijn gastvrouw. Ze ging na het eten een uurtje met de hond wandelen en heb ik in de woonkamer kunnen relaxen. Ze heeft hier een prachtig uitzicht over de velden vind ik.

Morgen slaap ik in Méry-sur-Seine wat ongeveer 30 kilometer lopen is vanaf hier en zondag slaap ik in Troyes. Ik ga straks weer vroeg op bed, want ik ben erg moe. Om 7 uur staat het ontbijt klaar. Tot later!

Groet Jildert

1. Pola:
    25 juni 2022
    Hallo Jildert,
    Leuk om te lezen hoe het je vergaat. Ik (1 van de de 4 vrouwen uit NL die je vorige week tegen kwam) ben alweer 1 week thuis. Al weer volop aan het werk, hectiek met collega’s die Corona hebben. Ik mis het wandelen en de rust. Ik wens je nog een bon voyage. Groet Pola de Jongh