Dag 42. Méry-sur-Seine - Troyes. 30,1 km

26 juni 2022 - Troyes, Frankrijk

Vanochtend heb ik om 07.30 ontbeten beneden in het restaurant. De eigenaar was erg vriendelijk en heeft me een aantal keren gevraagd of ik genoeg te eten en te drinken had. Hij haalde nog een vers stokbrood op bij de bakker aan de overkant, omdat hij bang was dat ik anders te weinig zou hebben. Deze heb ik naast de rest van de broodjes helemaal opgegeten 😉. Nadat ik mijn spullen had gepakt en de sleutel had ingeleverd, ging ik rond 8.15 op weg richting Troyes. Hier zal ik om ongeveer 18.00 opgehaald worden bij de kathedraal (als het goed is). Ik heb geen idee waar ik terecht kom, want dit overnachtingsadres heeft mijn gastvrouw Josee eergisteren voor me geregeld. Ik ga er vanuit dat het allemaal goed komt 😀.

Vandaag heb ik het grootste gedeelte van de dag langs het kanaal gelopen. Qua omgeving leek het eigenlijk de hele tijd op elkaar en was er weinig afwisseling. Op een gegeven moment had ik het wel een beetje gezien, maar deze dagen zonder veel afwisseling heb je er ook weleens tussen zitten. Wat wel fijn was, is dat het pad vandaag vrijwel de hele dag vlak was. Hierdoor kon ik in een lekker tempo doorlopen. Ik ben onderweg redelijk wat mensen tegengekomen. Er waren aardig wat hardlopers en wandelaars onderweg en ik ben ook een aantal fietsers tegengekomen.

Het was de hele dag bewolkt en zo nu en dan heeft het geregend. Hierdoor heb ik weer een tijdje met mijn regenjas aan moeten lopen. Vandaag was het voor het eerst sinds lange tijd dat ik weer een trui aan moest doen tijdens het wandelen, omdat het op sommige momenten vandaag toch best wel fris was. Ik heb wel de hele dag in een korte broek gelopen.

Toen ik ongeveer 20 kilometer langs het kanaal had gelopen, liep de route verder van het kanaal af, in de richting van Troyes. Hier kwam ik 2 jongens tegen die ook met een backpack liepen. De jongens heten Florentin en Julian. Ik heb een erg leuk gesprek met ze gehad. Ze maken een documentaire van hun reis. Ze lopen zonder geld en om aan een slaapplek en eten te komen doen ze klusjes bij mensen thuis. Ze mogen (volgens hun eigen regels) niks in de supermarkt kopen en zijn dus heel erg afhankelijk van andere mensen. Ze hebben al 2 keer zo'n reis gedaan en gefilmd. Zo zijn ze een keer vanuit hun huis, wat ongeveer 100 kilometer van Troyes ligt, naar Venetië gelopen en een andere keer vanuit Parijs naar Amsterdam. Nu gaan ze de 2 routes aan elkaar verbinden, door vanuit hun huis te lopen naar Parijs. Ze hebben ook mij gefilmd en om toestemming gevraagd om onze ontmoeting te publiceren op YouTube. Superleuk als je het mij vraagt en daarom heb ik ook toestemming gegeven. Ik had ze graag wat eten o.i.d. willen geven, maar helaas had ik alleen nog maar wat snoep bij me die ik aan ze kon geven. Ik kreeg hiervoor in ruil wat chocolade. Een erg leuke en bijzondere ontmoeting en ik zal zeker een kijkje nemen op hun Youtubekanaal.

Om ongeveer 15.30 liep ik Troyes binnen en het lijkt op het eerste gezicht een mooie stad. Ik was veel te vroeg (om 16.00) al bij de kathedraal in Troyes. De kathedraal was ook weer prachtig en deed me een klein beetje aan die van Reims denken, alleen is deze een stuk kleiner. Er was een mis bezig, dus kon ik helaas niet naar binnen. Gelukkig was het droog, dus heb ik eerst nog een half uurtje buiten gezeten en daarna nog wat gedronken in een bar iets verderop. Om 18.00 liep ik richting de kathedraal waar ik opgehaald zou worden. Er kwam een man op me afgelopen die me een hand gaf en zich voorstelde. Ik deed mijn backpack in de kofferbak van de auto en stapte in.

Nu ik erover nadenk, is het misschien wel een beetje raar om zomaar bij een onbekende in de auto te stappen. Maar je moet ook een beetje vertrouwen hebben natuurlijk 😉. De man sprak alleen Frans en na ongeveer 10 minuten rijden waren we bij zijn huis. Eenmaal binnen was mijn gastvrouw druk in gesprek aan de telefoon, dus liet mijn gastheer me eerst mijn kamer zien en gaf me een korte rondleiding. Nadat ik gedoucht had en mijn vieze kleding had verzameld, ging ik de woonkamer in. Hier werd ik zeer vriendelijk ontvangen door mijn gastvrouw en zij sprak gelukkig een beetje Engels. Met af en toe hulp van Google Translate, heb ik een erg leuk gesprek met mijn gastheer Daniel en gastvrouw Nadège gehad. Ze zijn 7 jaar geleden zelf vanuit Troyes naar Santiago de Compostella gelopen. Mijn gastheer is verantwoordelijk voor de bewegwijzering van de Jakobsroute in deze omgeving. Ik heb een paar stickers van hem gekregen, die onderweg ook te vinden zijn. Ook weer super trouwens dat mijn vieze kleren ook hier weer gewassen worden.

Ook vandaag heb ik weer heerlijk gegeten. Ik had aangegeven dat ik morgen graag een rustdag wil hebben, omdat ik ontzettend moe ben. Het is gelukkig geen probleem om nog een nacht te blijven. Mijn gastheer en gastvrouw wilden dan wel dat ik de volgende dag naar de stad ging en later op de dag weer terugkwam (althans zo vatte ik het op). Daar had ik trouwens geen enkel probleem mee, want ik wil Troyes graag verkennen. Na het eten ben ik naar mijn kamer gegaan en ik hoop dat ik zo snel zal slapen. Au revoir!