Dag 39. Épernay - Montmort-Lucy. 28,4 km

23 juni 2022 - Montmort-Lucy, Frankrijk

Vannacht heb ik weer heerlijk geslapen, op één van de drie bedden waaruit ik kon kiezen 😉. Ik werd net voor de wekker wakker, die ik om 06.30 had gezet. Ik heb even wat ontbeten in het hotel en nadat ik mijn spullen had gepakt en het pasje van de hotelkamer had ingeleverd bij de receptie, kon ik mijn reis rond 07.45 vervolgen. Vandaag is mijn eindbestemming Montmort-Lucy.

Ook vandaag heb ik weer genoten van mijn route. Wat heb ik vandaag weer in een ontzettend mooie omgeving mogen lopen. In het begin liep ik weer tussen de wijngaarden, die overal waar ik maar keek stonden. Een prachtig gezicht als je het mij vraagt. De bossen waar ik weer helemaal alleen gelopen heb, waren ook weer erg mooi, net als de paar kleine dorpjes waar ik doorheen ben gelopen. Het enige vervelende vandaag was wel, dat in het laatste bos waar ik doorheen liep, het gras op kniehoogte was en er liep geen goed pad. Dat komt wel vaker voor, maar in dit bos waren erg veel muggen die me prikten. Daarentegen waren op dit deel van de route dan wel weer erg veel mooie vlinders te zien en ook weer een heleboel kleine kikkertjes.

Het weer was erg lekker vandaag. Het was een klein beetje bewolkt, maar het is de hele dag droog gebleven. Het was nog steeds wel warm, maar het was goed te doen vandaag.

Toen ik bijna op plaats van bestemming was, kwam op een (rustig) kruispunt een Nederlands busje aangereden die stopte. Toen de inzittenden, een man en een vrouw, uitstapten en ik ze in het Nederlands begroette, hebben we even gepraat. Ze wilden hier net wat gaan eten en vroegen of ik wat mee wilde eten. Daar kon ik geen nee tegen zeggen, want al mijn eten was op. Onderweg heb ik geen supermarkt, restaurant of bakker kunnen vinden, althans niet één die open was, dus ik had onderweg het laatste eten wat ik mee had al opgegeten. De mensen heten Paulie en Frans en ze komen uit Tilburg. Ze zijn met pensioen en hebben het busje waarin ze rijden een jaar geleden gekocht en zelf omgebouwd. Ze zijn na 3 maanden reizen door België, Frankrijk, Spanje en Portugal, weer bezig met hun terugtocht naar Nederland. Een erg gezellige en leuke ontmoeting, waarbij ik superlekker heb gegeten! Zo zie je maar weer dat alles uiteindelijk goed komt 😉.

Toen we afscheid hadden genomen en ik de laatste paar kilometers naar mijn eindbestemming liep, liep ik langs een prachtige kerk. Er stond een man voor deze kerk, die goed Engels bleek te spreken. Ik vroeg of ik in de kerk mocht kijken (de deur stond open) en dat was geen probleem. In de kerk liet de man me de resten in de muren zien, van bominslagen uit de 1e wereldoorlog, toen de kerk door de Duitsers is gebombardeerd. De man vertelde dat hij het huis van de pastoor tegenover de kerk heeft gekocht en dat hij deze gerenoveerd heeft. Hij vroeg me of ik het huis wilde zien en ik ben met hem meegelopen. Er kwamen 2 grote honden blaffend op me af, maar nadat de man wat tegen ze riep, kwamen ze rustig naar me toe en kon ik ze aaien. Ik heb alleen de buitenkant van het huis gezien, maar zo te zien heeft de man het huis al aardig opgeknapt. In de tuin liet hij me een Jezusbeeld zien, die oorspronkelijk aan de pastoor die in het huis woonde is gegeven. Dit Jezusbeeld is door (als ik het goed begrepen heb) een vrouwengenootschap uit Épernay, destijds aan de pastoor gegeven. Het beeld is tijdens de oorlog (ik weet niet of het de 1e of 2e wereldoorlog is) verloren gegaan en de man heeft erg lang naar het beeld gezocht. Hij heeft het beeld uiteindelijk ergens in een bos tussen/onder de bomen gevonden en weer teruggebracht op de plaats waar hij hoort. Ook in dit beeld waren de resten van bominslagen te zien. Voordat ik verderliep gaf hij me nog een framboos mee die in zijn tuin groeien.

Rond 16.30 was ik bij het hotel en ik mocht meteen meelopen naar mijn kamer. Het is een redelijk oude en kleine kamer met een tweepersoonsbed. Maar dat is verder prima. Nadat ik mijn was had gedaan en had gedoucht, heb ik nog even op bed gerust. Rond 19.00 ben ik naar beneden gegaan, waar ik op het terras heb gezeten en wat heb gedronken. Er zaten nog een aantal Nederlanders op het terras. Blijkbaar moet je voor eten binnen in het restaurant zijn, maar dat werd me niet verteld, hier kwam ik zelf achter. Rond 19.45 zat ik binnen in het restaurant en heb ik eten besteld. Dit kwam gelukkig redelijk snel en was echt superlekker. Voordat ik naar mijn kamer ging heb ik nog even met een groepje van 5 Nederlandse mannen gepraat. Ze hebben een deel van de route gelopen en gaan morgen weer naar huis. Ze vertelden me dat ze elk jaar een week lang lopen en een verschillende route lopen. Ze hebben al op veel verschillende plaatsen in Europa gewandeld. Erg bijzonder en leuk vind ik zoiets.

Ik ga vanavond weer vroeg op bed en kan morgen om 07.30 ontbijten. Mijn eindbestemming morgen is Sézanne, wat ongeveer 28 kilometer lopen is. Ciao!

Groetjes Jildert