Dag 38. Reims - Épernay. 35 km

22 juni 2022 - Épernay, Frankrijk

Ondanks de harde muziek van het concert (of festival) gisteravond, heb ik toch goed kunnen slapen. Iets na 12 uur vannacht stopte de muziek en had ik daar geen last meer van. Om 06.30 ging de wekker en heb ik voordat ik vertrok, nog wat ontbeten in het hostel. Nadat ik mijn spullen had gepakt en had uitgecheckt, stond ik om ongeveer 07.30 weer buiten om mijn tocht te vervolgen.

Het was vandaag erg bewolkt en het heeft een hele tijd geregend. Daardoor moest ik helaas mijn regenkleding weer tevoorschijn halen en aantrekken. Ondanks dat het regende was de temperatuur erg aangenaam en kon ik onder de regenkleding een T-shirt en korte broek dragen. Ik merk wel dat ik het wandelen in de regen toch wat minder leuk vind. Dit omdat ik dan voor mijn gevoel iets minder van de omgeving meekrijg en die was vandaag, ondanks de regen, ook weer ontzettend mooi. De route was vandaag weer erg divers. Ik ben door bossen gelopen, tussen wijngaarden door, ben in mooie kleine dorpjes geweest en heb ontzettend mooie vergezichten gezien.

Wat ik bijzonder blijf vinden, is dat je binnen een kleine tijd dat je een grote stad verlaat, opeens erg veel rust kan vinden en bijna geen mensen meer tegenkomt. Dat was vandaag ook het geval, waarbij ik tijdens het wandelen door de bossen niemand tegen ben gekomen. Ik heb vandaag erg veel wijngaarden gezien, die hier volop aanwezig zijn en door de hoogteverschillen heb ik wederom prachtige vergezichten kunnen zien. Het is lastig om dit allemaal goed op de foto te krijgen, maar ik hoop dat de foto's die ik maak (en gemaakt heb) een beetje een beeld geven van wat ik tijdens mijn reis zie en tegenkom. Ik heb in de bossen een aantal reeën gezien en toen ik over een weggetje liep, zag ik opeens veel kleine diertjes wegspringen. Dit bleken hele kleine kikkertjes te zijn.

Vandaag moest ik ook weer redelijk veel klimmen en dalen. Het lopen ging me redelijk goed af, alleen begon ik op het laatst toch wat last van mijn scheenbeen te krijgen. Ook niet gek, want ik heb uiteindelijk 35 kilometer gelopen. Ik besloot op een gegeven moment dat het wel goed was voor vandaag en zocht naar een overnachtingsplek. Ik vond een hotel in de buurt en nadat ik gebeld had om te vragen of er nog plek was, ben ik erheen gelopen. Ik belde om te voorkomen dat ik straks weer voor niks naar het hotel zou lopen, of dat het hotel niet meer zou bestaan, zoals ik al eens eerder heb meegemaakt 😉.

Bij het hotel aangekomen, kreeg ik korting omdat ik een pelgrim ben, wat natuurlijk mooi is meegenomen. Ik kreeg een pasje voor mijn kamer en daar aangekomen zag ik dat er 3 bedden in de kamer stonden. Ik ben toch maar even teruggegaan naar de receptie en heb nagevraagd of dit wel klopte. Het bleek te kloppen, want ze hadden geen kleinere kamers beschikbaar. Dikke prima als je het mij vraagt, maar wel wat overdreven.

Nadat ik gedoucht had, heb ik nog even uitgerust op bed en rond 7 uur heb ik even wat gegeten. Dit keer niet iets culinairs, maar even wat bij de McDonald's gehaald. De "Mac" was de dichtstbijzijnde eetgelegenheid en ik had geen zin meer om een heel eind te lopen. Toen ik klaar was met eten en weer terug was bij het hotel, heb ik gekeken waar ik morgen naartoe zal lopen. Morgen is mijn eindbestemming Montmort-Lucy, wat ongeveer 25 kilometer lopen is. Ik hoop dat het weer wat beter is dan vandaag, al heb ik nog steeds niks te klagen en gaat het tot nu toe qua fysieke gesteldheid ook goed 😀. Ik hoop dat dit zo blijft natuurlijk 😉. Joejoe!

Groeten Jildert

1. Marjolein Huijts:
    23 juni 2022
    Hallo jildert, wat een afstand 35 km! Knap hoor, maar als je alle dagen aan de wandel bent zou ik willen zeggen, ben voorzichtig met je benen en je lijf! Ze hebben nog aardig wat km-eters te gaan. Hier zitten we eigenlijk te wachten op wat regen. Het is de hele week warm en vandaag helemaal hier in Rotterdam en het isook nog eens erg benauwd.
    Mooie route gewenst voor de dag van morgen. Hartelijke groet Marjolein