Dag 30. Givet - Olloy-sur-Viroin. 28,9 km

14 juni 2022 - Olloy-sur-Viroin, België

Ik werd vanochtend lekker uitgerust wakker en had vannacht weer een "normaal" kussen, wat toch wel veel prettiger ligt. Rond 8.15 stond ik buiten en ging ik eerst op zoek naar een bakker. De "vloek" van Givet was nog niet helemaal voorbij, want ik volgde de bordjes naar de boulangerie en deze bleek gesloten en te koop te zijn, natuurlijk. Gelukkig was er iets verderop wel een bakker die open was en daar heb ik ontbijt gehaald.

Ik loop vandaag Frankrijk weer uit. Mijn eindbestemming van vandaag is het Belgische dorpje Olloy-sur-Viroin, wat ongeveer 27 kilometer lopen is. Op het begin was de route in mijn ogen weer slecht aangegeven. Het kan natuurlijk ook aan mij liggen, maar dan moet ik steeds de bewegwijzering missen. Mijn gevoel zegt dat de bewegwijzering op sommige plekken niet aanwezig is. Hierdoor ben ik vandaag weer een aantal keren verkeerd gelopen. Op sommige paadjes, waarbij je geen andere kant op kunt dan het pad te volgen, staat soms in mijn ogen onnodig een bewegwijzering. Vervolgens staat er bij een kruispunt, waar je 3 verschillende kanten op kunt, geen bewegwijzering. Ja, die is er wel maar die staat dan 50 meter verderop. Dus dan moet je geluk hebben dat je in 1 keer goed gokt en de juiste richting kiest, anders heb je de kans dat je verkeerd loopt en moet zoeken.

Zo liep ik bijvoorbeeld door een prachtig klein dorpje genaamd Hierges. De wegwijzer stuurde me een richting op, waarbij ik een heel stuk naar boven gelopen ben. Boven kwam ik bij een kruispunt aan en hier stonden 4(!) wegwijzers op 1 paal, in de richting waar ik net vandaan kwam. Blijkbaar had ik weer een wegwijzer gemist. Ik had geen zin om weer terug te lopen, dus heb ik mijn eigen route naar het volgende dorpje maar gelopen. Misschien mis ik een hele mooi route, maar de weg die ik nu gelopen heb was ook prachtig en heel erg rustig. Fout lopen hoort er ook een beetje bij vind ik, maar irritant kan het zeker wel zijn. Dit wilde ik even met jullie delen. Verder ben ik wel gewoon vrolijk en optimistisch
😉.

Ik heb vandaag veel vlinders gezien en zelfs een fazant die snel voor me weg rende. Ook heb ik veel roofvogels boven de velden en bossen zien vliegen. Het was onderweg erg rustig en het was weer een supermooie omgeving. Het was vandaag heel afwisselend, met veel klimmen en dalen. Er waren erg steile stukken bij, zowel naar boven als naar onderen. Ik heb eerst een heel stuk langs de Maas gelopen. Daarna langs redelijk drukke wegen en vervolgens door kleine dorpjes.  Daarna kwamen veel weilanden en velden, en tot slot heb ik een heel groot deel door het bos gelopen. Ik heb vandaag met weinig mensen gepraat wat ik helemaal niet erg vond. Ik kan juist van die rust genieten.

Het weer was vandaag uitstekend en ik smeer me blijkbaar goed in, want ik ben nog steeds niet verbrand 😀. Rond een uur of 10 had ik gebeld met het gemeentehuis van Olloy-sur-Viroin, althans ik vermoed dat ik met het gemeentehuis belde. Ik heb gevraagd of ze een slaapplek voor me hadden en of ik kon blijven slapen. Dat was geen probleem gelukkig. 's Middags heb ik heerlijk geluncht in een klein dorpje genaamd Treignes. Om ongeveer 16.30 was ik op de plaats waar ik zou overnachten. Ik moest nog even bellen naar de vrouw die ik eerder die ochtend aan de lijn had en na 5 minuten wachten kwam ze met de sleutel. Ik heb blijkbaar het hele gebouw voor mij alleen. Ik moest maar liefst 10 euro betalen voor mijn overnachting. Ook kreeg ik hier een stempel. Ik vroeg de vrouw of in het dorp ook wat eten te krijgen was, waarop ze zei dat er een supermarkt in de buurt was. Hier heb ik wat eten gekocht en nadat ik gedoucht en gegeten had, heb ik heerlijk uitgerust op de kamer. Olloy-sur-Viroin is op het eerste oog een klein en erg rustig dorpje en heeft mooie oude gebouwen en een prachtige kerk.

Morgen staat als eindbestemming het Franse Rocroi op de planning. Dit zal ongeveer 24 kilometer lopen zijn. Ik wil niet te laat vertrekken, dus ga ik vanavond vroeg op bed. Morgen zullen mijn laatste kilometers door België zijn. Au revoir!

Groet Jildert

1. Gerrie Schalekamp-Inia:
    15 juni 2022
    Moai om te sjen Jildert hoe of it ferrint.
    Succes en sterkte.
    Groetjes Gerrie
  2. Marjolein Huijts:
    15 juni 2022
    Hoi jildert, leuk om je te treffen vandaag onderweg naar rocroi. Hopelijk gaat het ons lukken om morgen n slaapplek te vinden. Vandaag viel niet mee! Je leest van ons. We gaan je volgen hoor op weg naar Santiago. Dag, dag. Hartelijke groeten van (een van) de 4 dames 😃uit Rotterdam en Zaltbommel 👋👋🥾