Dag 31. Olloy-sur-Viroin - Rocroi. 27,8 km

15 juni 2022 - Rocroi, Frankrijk

Ik was gisteren vroeg in slaap gevallen, maar ben vannacht een paar keer wakker geworden. Ik had de wekker om 06.30 gezet zodat ik vandaag vroeg kon vertrekken, maar ik werd om 07.30 pas wakker en heb de wekker waarschijnlijk uitgezet. Toch is het geen ramp, want rond 8 uur had ik mijn spullen gepakt en was ik klaar om te vertrekken. Nadat ik de sleutels had ingeleverd, ging ik naar de bakker om wat ontbijt en eten voor onderweg te halen.

Rond 08.30 vertrok ik richting het Franse vestingstadje Rocroi, wat ongeveer 24 kilometer lopen is. Het was vandaag net als eigenlijk de hele week al, weer prachtig weer. Ik heb vrijwel de hele dag door bossen gelopen, waardoor ik lekker in de schaduw kon lopen en niet zoveel last had van de zon. De bewegwijzering was vandaag echt stukken beter, maar toch ben ik een paar keer verkeerd gelopen, doordat ik niet goed oplette. Het lopen ging me vandaag erg goed af. Ondanks dat het lopen me goed afging, was de route vandaag best zwaar, want er waren heel veel stukken "vals plat". In de bossen ben ik hele periodes niemand tegengekomen. Het enige wat ik hoorde waren de fluitende vogels en mijn eigen voetstappen. Wat een rust, heerlijk.

Er waren weinig bankjes onderweg. Op een gegeven moment, in het begin van de middag, was er een bankje waar 4 vrouwen zaten te eten. Ze hadden allemaal een schelp op hun rugzak en lopen ook naar Santiago de Compostella. Ze bleken Nederlands te zijn en vroegen of ik er bij kwam zitten. Deze dames lopen de route in etappes en periodes van ongeveer 1 week. Ze zijn in 2018 begonnen, maar vanwege corona hebben ze dit een tijdje uit moeten stellen. Het was erg gezellig om even met deze dames te praten en ervaringen uit te wisselen en stempels te kunnen vergelijken. Na het eten ben ik weer alleen verder gegaan.

Rond 15.00 kwam ik aan in Rocroi, wat een prachtig klein vestingstadje is. In het midden is een centraal plein, waar alle wegen naartoe lopen. Het stadje lijkt in mijn ogen erg oud en er staan veel mooie gebouwen. Ik had op internet gelezen dat je bij het VVV kantoor een slaapplek voor een herberg kon regelen, dus ging ik hiernaartoe. Ik vroeg of ik een plekje kon reserveren voor 2 nachten, omdat ik morgen weer een rustdag wil hebben. Dat was geen probleem en nadat ik had afgerekend kreeg ik een stempel in mijn paspoort en een code voor de deur van de herberg. De herberg bevond zich 2 straten verderop. Er zijn 2 kamers met meerdere stapelbedden en een gezamenlijke ruimte om te koken en te eten. Ik ben vandaag alleen, dus heb alle ruimte voor mezelf 😉.

Rond 16.00 heb ik gedoucht en daarna ben ik in het centrum gaan zitten. Het was nog steeds prachtig weer. Vervolgens heb ik iets buiten het stadje wat boodschappen gedaan en in de herberg nog even gerust. 's Avonds heb ik bij de pizzeria een pizza gegeten en kwam ik de 4 Nederlandse dames weer tegen. Ik heb nog even met ze gepraat en ze vertelden dat ze moeite hebben met het vinden van een slaapplek voor morgen. Ik hoop dat het ze lukt. Nadat we afscheid hebben genomen, ben ik op bed gegaan, want ik was toch best wel moe. Morgen heb ik weer een rustdag en zal ik Rocroi gaan verkennen. Tot later!

Groeten Jildert

1. Marjolein Huijts:
    16 juni 2022
    Hoi jildert, na heel veel telefoontjes, die helaas niet werden opgenomen, is het ons vanmorgen gelukt een b&b te vinden in rimonge. 4 km van de route helaas maar het was het enige telefoonnummer waarmee we ook contact kregen. Carrefour naast de deur dus met t eten komt t ook goed. Een uur later worden we gebeld dat we daar toch kunnen eten. Dus helemaal top. We hebben nu 14 km gelopen; voor jou veel te weinig maar wij zijn blij met ons onderdak. Weer terug naar de route wordt de uitdaging voor morgen Wie weet treffen we elkaar nog. Fijne dag en mooie route verder
  2. Marjolein Huijts:
    17 juni 2022
    Hoi jildert, vandaag gaan we naar signy d’ abbaye. Dat wordt ons eindpunt dit jaar.
    Daag en bon route 👋👋
  3. Jildert Altenburg:
    17 juni 2022
    Bedankt voor de reacties. Dit is ook mijn eindbestemming vandaag. Ik ben er al (16:00). Op dit moment is alles nog dicht. Misschien tot later! Groeten Jildert