Dag 25. Huy - Andenne. 16,6 km

9 juni 2022 - Andenne, België

Ik werd heerlijk uitgerust wakker en had zin om op pad te gaan. Om 8 uur kon ik ontbijten en daarvoor wilde ik mijn tas ingepakt hebben. Al mijn kleren waren gelukkig droog, waar ik erg blij mee was. Ik heb ontbeten in een erg grote zaal, waar ik heel gezellig als enige zat (niet zo gezellig dus 😉). Het eten was daarentegen wel erg lekker en goed geregeld. Nadat ik had afgerekend en de sleutel had ingeleverd, stond ik rond 9 uur buiten, om op weg te gaan richting het plaatsje Andenne. De afstand tot mijn logeeradres is ongeveer 16 kilometer.

Voordat ik Huy verliet heb ik nog wat eten gekocht voor onderweg. Ik heb vandaag een groot deel door de bossen gelopen, waar ik ongeveer 1.5 uur helemaal niemand ben tegengekomen. Dit gedeelte door de bossen is denk ik het mooiste deel wat ik tot nu toe gelopen heb. De rust, de wonderschone natuur, het beekje dat naast het pad voorbij liep en de fluitende vogels, in één woord fantastisch. Ik zou dit zo nog 1000x kunnen lopen, waarbij het geen één keer niet prachtig zou zijn.

Het was vandaag de hele dag wat bewolkt, maar de temperatuur was heerlijk. Het heeft heel af en toe geregend, waardoor de regenkleding weer aan moest. Dit keer ben ik wel droog gebleven, in tegenstelling tot gisteren. Ik heb het vermoeden dat mijn regenkleding opzich goed is, maar simpelweg niet bestand is tegen zoveel regenwater als gisteren.

Ook vandaag heb ik weer veel steile stukken gelopen, wat toch best wel zwaar was. Ik moest weer goed opletten, want er waren nog veel delen van de route erg nat van al het regenwater van gisteren. Rond een uur of 15.30 kwam ik in Andenne aan en werd ik vriendelijk ontvangen door mijn gastheer Stan en gastvrouw Mieke. Ik voelde me meteen welkom en thuis hier op deze prachtige locatie. Ik slaap vanavond in een erg mooi oud gebouw wat vroeger verschillende functies heeft gehad, maar de voornaamste functie was een watermolen. Van deze watermolen is het binnenwerk nog intact en is in de woonkamer te zien.

Nadat ik gedoucht had, heb ik buiten nog even heerlijk in de zon gelegen op de trampoline. De omgeving hier is prachtig, met erg veel bos en een enorme rust. Ik had hier vrijwel geen bereik met mijn mobiel, wat eigenlijk heerlijk was. Stan en zijn vrouw Mieke hebben een gigantische tuin met onder andere een vijver waarin ik mocht zwemmen als ik zin had. Toen ik op de trampoline lag te genieten in de zon, zag ik opeens een teek in mijn knieholte zitten. Deze was heel klein en kwam er gelukkig makkelijk uit met behulp van een speciale tang.

Rond 20.30 gingen we pas eten, wat ik erg laat vond. Ik had wel zin in wat en het wachten werd gelukkig beloond. Het eten was erg lekker en ik heb leuke verhalen gehoord over o.a. de reizen naar Afrika die mijn gastheer en gastvrouw hebben gemaakt. Ze hebben veel van de wereld gezien en deelden veel interessante verhalen met mij.

Rond 23.00 ging ik op bed. Ondanks dat ik niet veel gelopen heb vandaag was ik erg moe. Daarnaast moeten ook de hoogteverschillen niet onderschat worden, want deze zijn (wandelend) erg zwaar. Voor morgen staat er weer een groot stuk wandelen op het programma en zal ik 2 nachten overnachten in een jeugdherberg in Namen. Hier zal ik dus weer een rustdag hebben. Tot later!

Groeten Jildert

1. Rob: