Dag 24. Saint-Severin - Huy. 20,9 km

8 juni 2022 - Huy, België

Rond 5 uur werd ik wakker gemaakt door een kraaiende haan. Gelukkig kon ik snel weer in slaap komen en om 8 uur zat ik aan het ontbijt bij "buurvrouw" Marie Paule. Ik kreeg zelfgemaakt brood, wat echt heerlijk was en ik mocht ook wat meenemen voor onderweg. Ondanks de taalbarrière hebben we met behulp van Google Translate en gebarentaal toch een heel leuk gesprek gehad. Nadat ik het ontbijt op had en brood had gesmeerd om mee te nemen, liet Marie Paule mij met trots haar bakkerijtje in een ruimte verderop zien. Hier bakt ze 1x in de week samen met mensen die het moeilijk hebben en op deze manier in contact blijven met mensen uit de omgeving. Nadat ik haar bedankt had voor de goede zorgen en de rondleiding in de bakkerij, ben ik terug gegaan naar mijn kamer om mijn spullen te pakken voor de reis van vandaag.

Vandaag loop ik naar het plaatsje Huy, wat ongeveer 19 kilometer lopen is en waar ik de Maas weer tegen zal komen. Buienradar voorspelde voor vandaag weinig goeds, dus ik had de regenjas al aangetrokken en de regenbroek binnen handbereik liggen. Nadat ik alles had ingepakt en de regenhoes om mijn backpack had gedaan, ging ik rond 9.15 op pad. Omdat ik niet in contact kon komen met het nummer dat Marie Paule mij gisteren gegeven had, besloot ik om naar een redelijk goedkoop hotel te lopen die ik op internet had gevonden.

Rond 10 uur begon het te regenen en het is de hele tijd dat ik liep niet droog geweest. Mede doordat het zoveel regende heb ik niet veel van de omgeving meegekregen. Ik was vooral aan het opletten waar ik liep, omdat het op sommige stukken erg glad was. Vandaag heb ik ook weer veel steile stukken omhoog gelopen en ook weer naar beneden wat erg vermoeiend was. Verder ben ik door veel kleine dorpjes gelopen en heb ik veel weilanden en velden gezien.

Op het laatst was ik wel klaar met de regen en ik voelde dat alle kleren die ik aan had nat waren. Toen ik eindelijk in Huy was aangekomen en op de locatie was waar het hotel moest zijn, bleek het hotel niet meer te bestaan. Dit was echt ontzettend balen, want ik wilde mijn natte kleren uitdoen, douche en droge kleren aantrekken. Vervolgens heb ik een ander hotel gebeld die gelukkig wel bestond en waar nog plaats was. Dit was dan weer een half uur lopen, door de regen, maar dat moest dan maar 😉 . Voordat ik daar naartoe ging heb ik nog even een kijkje genomen in de kerk, de Notre-Dame van Huy, vlakbij het hotel. Ook dit was weer een prachtige kerk, waar hele mooie muziek werd gespeeld.

Rond 15.30 was ik eindelijk bij het hotel die gelukkig wel open was. Toen ik in de hotelkamer was heb ik eerst mijn natte kleding opgehangen en gedoucht. Daarna heb ik meteen gekeken voor een slaapplek voor morgen, want ik wil niet weer voor een dichte deur komen te staan. Ik heb een Gite in het plaatsje Andenne geboekt, dus morgen hoef ik niet te zoeken voor een slaapplek. Dat geeft me toch wel een stukje rust.

Om 19.00 ben ik op zoek gegaan naar een restaurant. Het was echt schitterend weer, een groot contrast met hoe het de rest van de dag was. Ik heb een cheeseburger gegeten bij een hamburgertent en heb daarna nog een stukje gewandeld door Huy. Dit is echt een prachtige plaats, waae de Maas dwars doorheen loopt. Er staan veel mooie oude gebouwen, echt prachtig. Morgen vervolg ik mijn reis naar het plaatsje Andenne, wat ongeveer 20 kilometer lopen zal zijn. Ik hoop dat mijn kleren morgenochtend weer droog zijn, we zullen zien 😉. Tot later!