Dag 26. Andenne - Namen. 25,4 km

10 juni 2022 - Namen, België

Om 8 uur heb ik ontbeten met mijn gastheer Stan en gezellig gepraat over vanalles en nog wat. Nadat ik mijn spullen en tas had gepakt ging ik rond 09.15 op weg richting Namen, wat een tocht van ongeveer 25 kilometer is.

Het was vandaag heerlijk weer. Ik heb de hele dag in een T-shirt en korte broek kunnen lopen en het heeft niet eens geregend. De dag begon wat bewolkt, maar de zon brak in de loop van de middag steeds meer door. Toen ik rond 17.00 bij mijn overnachtingsplek in Namen was, merkte ik dat ik een klein beetje verbrand was. Ik heb onderweg wel zonnebrand gesmeerd, maar dit was dus niet voldoende.

Toen ik Andenne uitliep ben ik langs erg mooie weilanden en velden gelopen. Al gauw kwam ik bij de Maas uit en hier heb ik de rest van de dag naast gelopen. Onderweg kwam ik prachtige bergen tegen en veel mooie bossen. Het was een heerlijke wandeldag, waarbij ik rustig aan heb gelopen. Er waren erg veel fietsers onderweg, waarbij de meesten me vriendelijk begroetten. Ik heb vandaag verschillende mooie vogels gezien en ik heb zelfs schildpadden gezien.

Vlak voordat ik bij het hostel kwam heb ik met een Spanjaard gepraat, die op een zwaarbepakte fiets zat. Hij kon geen Engels, dus sprak hij Spaans en verbazingwekkend genoeg begreep ik veel van wat hij vertelde. Hij was vanuit Spanje op de fiets vertrokken en fietst door heel Europa. Hij slaapt op campings in zijn tentje. Ik heb nog even een foto van hem gemaakt met de stad Namen en de rivier de Maas op de achtergrond. Daarna hebben we elkaar een hand gegeven en elkaar een goede reis gewenst.

Wat ik tot nu toe van Namen heb gezien, vind ik het een redelijk mooie stad. Ik vind het in ieder geval een veel mooiere stad dan Luik. Bij het hostel werd ik vriendelijk ontvangen en kreeg ik een kamer toegewezen waar nog 3 mensen slapen. Voordat ik maar mijn kamer ging, kreeg ik nog een stempel voor in mijn paspoort. Deze begint aardig vol te raken, dus moet ik straks een nieuwe kopen. Nadat ik mijn bed had opgemaakt en mijn spullen in een kluisje had gedaan, ben ik de stad in geweest om eten te halen.

Toen ik terugkwam om te gaan douchen, kwam er een oudere man "onze" kamer binnen. Deze man is een Vlaming uit Brussel en hij vertelde dat hij 92 jaar oud is. Aanvankelijk zou ik beneden slapen, want de kamer heeft 2 stapelbedden, maar dat kon ik deze man niet aandoen. Dus heb ik met hem van plek geruild. Na het douchen heb ik heerlijk buiten op het dakterras genoten van de zon, met een 0.0 biertje en wat chips. Dat is pas heerlijk uitrusten na een dag wandelen 😉. Er kwam een jong Frans stel bijzitten met wie ik gepraat heb. Ze konden erg slecht Engels, maar met behulp van Google Translate konden we elkaar prima begrijpen. Ik ben rond 22.00 op bed gegaan. Morgen heb ik dus een rustdag en ga ik even kijken wat ik zal gaan doen. Tot later!