Dag 23. Esneux - Saint-Severin. 17,1 km

7 juni 2022 - Saint Severin, België

Ook vannacht heb ik weer heerlijk geslapen op een bed wat erg lekker lag. Toen ik mijn spullen had gepakt, de deur op slot had gedaan en de sleutels door de brievenbus had gegooid, kon ik mijn tocht vervolgen. Ik ben eerst naar de bakker gegaan om ontbijt en wat broodjes voor onderweg te halen.

Mijn eindstation vandaag was Saint-Severin, waar ik een overnachting had geregeld via de kerk. Het was vandaag ongeveer 17 kilometer lopen. Het lijkt misschien weinig, maar toch was de route redelijk zwaar, met veel stukken erbij waarbij ik omhoog moest lopen. Daarbij hielp het ook niet mee dat het een groot deel van de dag heeft geregend. Omdat het wel warm was, heb ik eigenlijk de hele dag in een T-shirt en een korte broek gelopen. Het grootste deel van de dag heb ik mijn regenjas aangehad.

Wat ik vandaag erg leuk en prettig vond, was dat ik voor het eerst samen heb gelopen met een andere pelgrim. Toen ik Esneux uitliep en ongeveer een uur door het bos naar boven had gewandeld, nam ik even rust op een bankje. In de verte zag ik iemand in mijn richting lopen en dit bleek Roland te zijn. Hij is net als ik onderweg naar Santiago de Compostella. Het viel mij meteen op dat hij een erg kleine rugzak bij zich had. Hij vertelde dat hij in Vise woont, wat een Belgisch dorpje is, waar ik langs ben gelopen toen ik vanuit Maastricht naar Luik liep. Omdat Vise dichtbij ligt, loopt hij nu eerst telkens een etappe en slaapt dan vervolgens thuis, vandaar de kleine rugzak. Morgen of overmorgen gaat hij beginnen met het lopen met een backpack en dan slaapt hij ook niet meer thuis. Roland is een goedlachse Belg, die 60 jaar is en net met pensioen is. Hij spreekt voornamelijk Frans, maar kon ook een beetje Nederlands, waardoor we redelijk goed konden communiceren. Soms was het even zoeken naar woorden en met behulp van Google Translate begrepen we elkaar prima. Ik heb erg leuke en interessante gesprekken met hem gehad over vanalles en nog wat.

De omgeving was vandaag wederom prachtig. Ik heb erg genoten van het wandelen in de bossen, de kleine plaatsjes en de prachtige vergezichten. Vandaag zijn Roland en ik een paar keer verkeerd gelopen omdat we de bewegwijzering gemist hebben. Hierdoor moesten we een paar keer omlopen, maar ondanks de regen vond ik dat totaal geen probleem. Onderweg was er een man die ons herkende als pelgrims en ons koffie en thee aanbood. De man sprak alleen Frans en Roland kon het voor mij vertalen, zodat ik ook begreep wat de man vertelde. De man die ons wat te drinken aanbood, was zelf al 2 keer naar Santiago de Compostella gelopen en vertelde hier hele verhalen over.

In Saint-Severin aangekomen, heb ik afscheid van Roland genomen, die met de bus naar Esneux ging waar zijn auto stond. Rond 15.00 kwam ik aan in het piepkleine plaatsje Saint-Severin en ben ik eerst in de prachtige kerk geweest. Daarna liep ik naar het gebouw ernaast, waar ik buiten mijn gastheer Eric tegenkwam. Ik werd zeer vriendelijk ontvangen en Eric sprak erg goed Engels. Hij woont bij de kerk en is verantwoordelijk voor de pelgrims en is voornamelijk met de kerk bezig. Nadat hij me mijn overnachtingsplek had laten zien en een stempel in mijn paspoort had gezet, vertelde hij dat ik avondeten en ontbijt bij de buurvrouw zou krijgen.

Ondanks dat ik vandaag niet veel kilometers heb afgelegd, was ik wel kapot. Nadat ik m'n bed had opgemaakt en had gedoucht, heb ik nog zo'n 1,5 uur geslapen. Rond 19.30 heb ik gegeten bij de buurvrouw genaamd Marie Paule en haar kleindochter Emily. Emily studeert Pharmacie en net als sommige neven en nichten van haar, gaat ze soms naar haar grootmoeder in Saint-Severin toe om te studeren. Dat snap ik wel, want het is hier erg rustig. Ondanks de taalbarrière hebben we erg leuke gesprekken gehad en vond ik het erg gezellig. Emily kon gelukkig goed Engels, dus heeft ze veel kunnen vertalen. Na het eten, wat erg lekker was, hebben we nog even gepraat en kreeg ik een telefoonnummer voor een overnachtingsplaats voor morgen. Toen we afgesproken hadden hoe laat ik morgenvroeg kon ontbijten, heb ik nog even een rondje om de prachtige vijver gelopen achter mijn verblijf. Ik zal zo kijken of ik een overnachtingsplek voor morgen kan regelen.

Ik heb vandaag echt een prachtige dag gehad, ik hoop dat de rest van mijn reis ook zo mooi word 😉. Bonsoir!