Dag 22. Luik - Esneux. 21 km

6 juni 2022 - Esneux, België

Ik heb vannacht echt heerlijk geslapen en ben voor zover ik weet niet wakker geweest. Ik werd iets voor de wekker wakker en heb om 8 uur heerlijk ontbeten in het hostel. Nadat ik mijn spullen had gepakt en had uitgecheckt ging ik om 9 uur op pad. De zwelling in mijn knie was een stuk afgenomen en ik had eigenlijk ook niet zoveel zin om nog een dag niks te doen.

Vandaag heb ik de hele dag de "officiële route" gelopen en heb ik de bewegwijzering gevolgd. Waar ik ging overnachten wist ik nog niet. Dit maakte het wel een klein beetje spannend, maar ik had gisteren wel al uitgezocht waar de route langsliep en wat de mogelijke overnachtingsplaatsen zouden zijn.

Dat ik weer onderweg was en Luik uitliep, gaf me een ontzettend lekker gevoel. Het gevoel om weer verder te gaan en de rust en vrijheid van de bossen en het platteland weer op te zoeken. Dat vind ik dus in één woord: Héérlijk (met de hoofdletter H 😉). De dag begon vandaag bewolkt, maar het was niet koud. Ik heb de hele dag in een korte broek en T-shirt gelopen. Een paar keer heb ik mijn regenjas aangehad, omdat het een klein beetje begon te regenen, maar dit duurde telkens niet zo lang en was eigenlijk te verwaarlozen.

De route liep vandaag door de bossen, waarbij ik (heel) veel meters omhoog en dan weer omlaag ben gelopen. Door de bomen heen kon ik op sommige momenten erg ver over de wijde omgeving zien. Ik vond het echt een supermooie route vandaag, waarbij ik veel vogels heb horen fluiten. Daar kan ik dus echt van genieten en vind ik erg rustgevend. Als de rest van de reis ook zo mooi gaat worden, dan teken ik ervoor 😉. Ik kon trouwens wel merken dat het gisteren geregend had, want de grond was op sommige stukken erg glad en modderig. Daarnaast moest ik op sommige momenten ook goed opletten waar ik mijn voeten neerzette, want als ik uit zou glijden dan zou ik raar kunnen vallen en op sommige plekken zelfs een heel stuk naar beneden.

Op een gegeven moment, rond een uur of 3, nadat ik iets van 20 kilometer gelopen had, kwam ik aan bij het plaatsje Esneux. Ik besloot dat ik hier ging zoeken naar een overnachtingsplaats. Als eerste ging ik naar het gemeentehuis om te vragen of ze een overnachtingsplek hadden, maar deze was helaas dicht, vanwege Pinksteren. Vervolgens ben ik naar de kerk gegaan, maar deze was ook dicht, op de "ontvangstkamer" na. Hier heb ik eerst even een kaarsje aangestoken en heb ik even gezeten en nagedacht wat ik zou gaan doen. Ik heb uiteindelijk besloten om een hotel te bellen en gelukkig kon ik hier terecht. Eigenlijk was het hotel gesloten, maar nadat ik aangaf dat ik onderweg was naar Santiago de Compostella, kon ik toch langskomen en kreeg ik zelfs korting.

Nadat ik gedoucht had en even had uitgerust, ben ik rond 17.30 even wat gaan eten in het dorpje en dit was echt superlekker. Na het eten heb ik nog even een ijsje gehaald en deze opgegeten op een bankje bij de rivier de Ourthe, die dwars door het plaatsje Esneux loopt. Het is trouwens een schitterend dorpje, met mooie huizen en een prachtige omgeving. Op de kamer heb ik mijn tas opnieuw ingepakt en alles klaargezet voor morgen.

Omdat ik morgen wel zeker wil zijn van een slaapplek, heb ik gebeld naar een kerk in een plaatsje genaamd Saint-Severin, wat op zo'n 20 kilometer lopen ligt vanaf Esneux. In een vermakelijk en klein beetje verwarrend telefoongesprek, heb ik denk ik een overnachtingsplek kunnen regelen. De communicatie tussen mij en de mevrouw aan de andere kant van de telefoon was matig, maar ik denk dat we elkaar begrepen hebben. Het lastige was dat ik geen Frans spreek en de mevrouw aan de andere kant van de telefoon geen Engels, maar wel een heel klein beetje Nederlands. Ik ben erg benieuwd, we gaan het zien en meemaken. Fijne avond allemaal!

Groetjes Jildert

1. Grytsje:
    7 juni 2022
    I.d.d. in.prachtige kontreien Jildert. Snap datsto dat moaier fienst dan Luik. In protte sukses mar wer. Xx
  2. Wibe en Geke:
    7 juni 2022
    Hoe was het aan het eind van de dag met je knie?
    En mooi verslag weer!
  3. Marc:
    7 juni 2022
    Keep going Straat!! Lekker bezig!
  4. Esther:
    8 juni 2022
    Leuk om te lezen Jildert! Goed bezig!!