Dag 2. Mantgum - Joure. 27,1 km

17 mei 2022 - Joure, Nederland

Wat een prachtige dag! Ik werd voor de wekker van 07:30 wakker en heb genoten van een heerlijk ontbijt. Vervolgens heb ik mijn tas zo goed en efficiënt mogelijk ingepakt en om 9 uur was ik klaar om op weg te gaan richting Joure.

Voordat ik Mantgum uit liep kwam ik een vrouw tegen die zei dat ik de verkeerde kant op liep. Nadat ik had uitgelegd dat ik naar Joure liep en als doel Santiago de Compostella heb, vertelde ze dat haar man de tocht al 7 keer had gelopen met verschillende startpunten. Toen ik verder liep zei ze nog: "Buen Camino", wat een zin is die mensen tegen elkaar zeggen die de tocht lopen. Heel bijzonder, ik had niet verwacht dat ik dit in Friesland al zou horen.

Vandaag was zoals ik eerder al benoemde een prachtige dag. Ik heb vandaag weer de hele dag in een T-shirt en korte broek gelopen. Doordat ik mijn tas wat anders ingepakt had voelde het vandaag beter aan en liep het naar mijn idee ook wat makkelijker.

Onderweg kwam ik veel fietsers tegen en heb ik weer volop genoten van de mooie omgeving, de vele verschillende dieren en natuurlijk de zon. Ik had iets minder dan 3 liter water mee en net voor Terherne was ik er doorheen. Dat belooft nog wat voor Spanje 😉. Gelukkig waren er tussen Terherne en Joure genoeg plekken waar ik drinken kon krijgen.

Onderweg heb ik met een aantal mensen gesproken. Het viel me op dat de meeste mensen die vragen wat je doet, de tocht naar Santiago de Compostella wel kennen. Vaak kennen ze ook nog wel iemand die de tocht gelopen heeft. Ook kreeg ik vaak te horen of ik het programma met "die Belgen" ook kende. Dat programma ken ik en het heet "Dwars door de Lage landen". Echt een aanrader trouwens voor iedereen die van wandelen, mooie natuur en leuke verhalen houd.

Rond half 5 was ik bij mijn ouders thuis in Joure en op de laatste paar kilometers na viel het me tot nu toe mee. Ik heb een klein beetje last van m'n voeten en heup, maar morgen heb ik een rustdag. Deze rustdag gebruik ik om de route verder te plannen en de laatste dingen te kopen en uit de backpack te halen. Donderdag zal ik mijn reis vervolgen richting Wolvega. Ik hoop donderdag een nieuwe blog te posten. Wordt vervolgd.

Groeten Jildert

1. Petra Brouwer:
    18 mei 2022
    Een goed begin is het halve werk 💪🏻
    Zet hem op, Jildert! Veel succes!