Dag 18. Roermond - Grevenbicht. 30,5 km

2 juni 2022 - Grevenbicht, Nederland

Vannacht heb ik heerlijk geslapen en om ongeveer 8 uur stond het ontbijt klaar. Ik heb lekker gegeten en nog even met mijn gastvrouw gepraat. Ze vertelde nog enkele verhalen over haar reis naar Santiago de Compostella, die ze samen met haar man heeft gedaan. Ze vertelde over de omgeving en de mooie en bijzondere ervaringen die ze daar hebben opgedaan.

Nadat ik mijn spullen had gepakt en afscheid had genomen van mijn gastvrouw, ben ik rond 08.45 vertrokken richting Grevenbicht. Dit zou weer een pittige wandeling worden van ongeveer 30 kilometer. Sinds gisteravond heb ik wat last van m'n knie. Dit begon toen ik bij "de Griek" wegkwam en ik had gehoopt dat de pijn vanochtend weg zou zijn. Helaas was dit niet het geval. Toch ging ik op pad, met in mijn achterhoofd de gedachte dat ik alle tijd van de wereld heb.

Gelukkig was het prachtig mooi weer. Ik heb de hele dag in mijn korte broek en T-shirt gelopen en moest op tijd zonnebrand smeren, zodat ik niet zou verbranden.

Voordat ik Roermond uit ging, wilde ik eerst nog even bij de Sint Christoffel kathedraal kijken en de kapel van Sint Jacobus de Meerdere bezoeken. Onderweg hiernaartoe kwam ik de Ursulakapel tegen en besloot hiervan een foto te maken. Op dat moment kwam er een auto langsrijden met 2 vrouwen erin, die hun auto voor de kerk parkeerden. Ze begroetten me en ik vroeg of ze bij de kapel hoorden. Dat was het geval en ik vroeg of ik even een kijkje binnen mocht nemen. Dat mocht en ook hier waren weer erg mooie glas in lood ramen. Het was een kleine, maar mooie kapel.

Toen ik verder liep richting de kathedraal, was deze al van ver te zien. Er staat een groot beeld van Sint Christoffel bovenop deze prachtige kathedraal. Sint Christoffel is patroonheilige van schippers, pelgrims en reizigers, dus ik moest hier wel even langs lopen. Iets voorbij deze kathedraal lag de voorstad, genaamd Sint Jacob. Deze dankt zijn naam aan een Jacobskapel uit de 15e eeuw die verloren is gegaan. In de voorstad stond nog wel een (nieuwer) kapelletje, gewijd aan Jacobus de Meerdere, een van de apostelen van Jezus. Volgens de legende ligt Jacobus de Meerdere in Santiago de Compostella begraven.

Voor de rest heb ik vandaag een heel stuk langs het Julianakanaal gelopen. Supermooi, maar het was erg warm en er was weinig schaduw te vinden. Er voeren veel grote schepen langs, met voor zover ik het kon zien, vooral zand, grind of stenen. Ik heb langs het Julianakanaal veel reigers en vlinders gezien. Op een gegeven moment hoorde ik wat "groots" lopen op de weg naast de dijk. Dit bleken 2 herten te zijn, die dicht bij mij stopten. Erg mooi om deze dieren van zo dichtbij in het wild gezien te hebben. De laatste paar kilometers waren vandaag erg zwaar. Ik had best veel last van mijn knie en ik hoop dat het snel voorbij is.

Rond 17.15 was ik bij mijn gastadres in Grevenbicht. Grevenbicht is één van de "dunste" stukjes Nederland, gelegen tussen België en Duitsland. Op mijn gastadres werd ik erg vriendelijk ontvangen door mijn gastheer Piet en zijn vrouw Yvonne. We hebben eerst buiten even wat gedronken en gepraat. Vervolgens heeft Piet mij m'n kamer en de badkamer laten zien en toen ik klaar was met douchen, ben ik weer naar beneden gegaan. Ik kon vandaag mee-eten en ik heb echt superlekker gegeten. Ik kreeg een heerlijk 3 gangendiner voorgeschoteld. We hebben tot ongeveer 22.30 buiten gezeten en gepraat. Het was erg gezellig, en ook nu weer heb ik persoonlijke en diepgaande gesprekken gehad. Erg bijzonder dat het zo vertrouwt voelt bij onbekende mensen. Ik voelde me hier meteen al helemaal thuis en welkom, echt een supermooi gevoel. Morgenvroeg om ongeveer 8 uur staat het ontbijt klaar. Tot later!

Groeten Jildert

1. Wibe en Geke:
    3 juni 2022
    Heel mooi verhaal weer!!!