Dag 19. Grevenbicht - Maastricht. 24,4 km

3 juni 2022 - Maastricht, Nederland

Na een korte, maar toch goede nacht, kon ik om 8 uur ontbijten. De tafel was buiten gedekt en ik hier kon ik heerlijk in het zonnetje zitten voor het ontbijt. Ik heb weer erg gezellig gepraat met mijn gastheer Piet en gastvrouw Yvonne. Bij het afscheid nemen gaf ik Yvonne een hand en Piet gaf me een knuffel. Hij werd zelfs een beetje emotioneel tijdens het afscheid nemen. Dat vind ik erg mooi en dat geeft denk ik ook wel aan, dat het van beide kanten goed aanvoelde. Ik hoefde alleen voor de overnachting te betalen, wat ik echt super aardig vind. Ik kan niet anders zeggen, dan dat dit een heel fijn gastadres is en een hele mooie ervaring is geweest. Rond 09.30 ging ik onderweg naar Maastricht, wat ongeveer 24 kilometer lopen is.

Toen ik vanochtend opstond, merkte ik dat de pijn in mijn knie erger was geworden. Omdat ik al een hostel had geboekt en deze niet wilde annuleren, heb ik toch besloten om te gaan lopen. Ik heb alle tijd genomen en onderweg voldoende gerust. Toen ik een poosje onderweg was, merkte ik dat mijn knie minder pijn begon te doen.

Het was vandaag echt supermooi weer en erg warm. Gelukkig had ik genoeg water bij me en heb ik steeds voldoende zonnebrand gesmeerd, zodat ik niet zou verbranden. Toen ik rond 11.30 stopte, om wat te gaan eten kreeg ik weer een bloedneus. Dit was erg irritant want ik had geen zakdoekjes bij me. Toen de bloedneus over was en ik wat had gegeten, ben ik weer verder gelopen.

Qua route heb ik vandaag eigenlijk bijna alleen maar langs het Julianakanaal gelopen. Supermooi, maar op een gegeven moment werd het wel wat eentonig. Ik heb vandaag weinig dieren gezien en heb een paar keer een praatje gemaakt met verschillende mensen. Rond 15.00 zag ik Maastricht in de verte, wat een prachtig gezicht was.

Rond 15.30 was ik bij het hostel waar ik vannacht zal slapen. Wel een klein beetje spannend, want dit is de 1e keer dat ik alleen in een hostel zal overnachten. Ik heb wel vaker in hostels geslapen, maar dan waren er altijd meerdere bekenden bij. Nadat ik had ingecheckt en mijn bed had opgemaakt, heb ik even gedoucht. Daarna heb ik voor de zekerheid toch maar even de dokterswacht in Maastricht gebeld. Ik vertrouwde mijn knie niet helemaal, want hij was erg dik en opgezwollen. Ik vermoed dat "hij" onstoken is. Ik kreeg het advies om ibuprofen te nemen en een kniebrace te kopen. Ik wilde sowieso Maastricht al in om wat te gaan eten, dus kon ik de spullen voor mijn knie onderweg mooi kopen.

Ik vind Maastricht echt een prachtige stad, met al die oude gebouwen en pleinen. In de binnenstad heb ik een pizza gegeten op het terras en daarna nog wat boodschappen gedaan. Rond 19.00 was ik weer terug in het hostel waar ik nog even in de gezamenlijke ruimte wat heb gedronken. Toen ik langs de tuin liep, zag ik "Sis" zitten, die ik eerder op de middag al ontmoet had bij het inchecken. Ik herkende haar als pelgrim aan de Jacobsschelp die aan haar tas hing. Ze is dus net als mij onderweg naar Santiago de Compostella. Ik heb tot een uur of 23.00 bij haar gezeten en met haar gepraat. Sis komt uit Denemarken en is 2 maanden geleden begonnen met haar reis. Ze is de eerste pelgrim die ik tegenkom die op dit moment ook richting Santiago de Compostella loopt. Ze kon me erg leuke verhalen en ervaringen vertellen die ze tijdens deze reis tot nu toe heeft opgedaan. Ze is al vaker naar Santiago de Compostella gelopen, dus ze wist me veel te vertellen. We hebben natuurlijk ook over andere dingen gepraat. Nadat we nummers hadden uitgewisseld en afscheid hadden genomen, ben ik op bed gegaan.

Ik ga er morgen vroeg uit, zodat ik alle tijd heb om morgen in Luik aan te komen. Dit zal een tocht zijn van ongeveer 30 kilometer. Houdoe!

Groeten Jildert

Van reisblog naar fotoboek