Dag 17. Venlo - Roermond. 28 km

1 juni 2022 - Roermond, Nederland

Vanochtend ben ik redelijk op tijd van bed afgegaan en heb ik eerst even gedoucht. Na het douchen heb ik mijn tas ingepakt en nog even lekker ontbeten in het hotel. Nadat ik de sleutel in had geleverd bij de receptie, kon ik mijn reis vervolgen. De eindbestemming van vandaag is Roermond. De rustdag van gisteren heeft echt enorm geholpen. Ik ging heerlijk uitgerust en vol goede moed op pad.

Het weer was vanochtend toen ik het hotel verliet schitterend. Ik ging weg in een korte broek en een T-shirt. De zon scheen volop en niets deed vermoeden dat het later die middag zou gaan regenen. Helaas was niets minder waar. Nadat ik eerst een paar miezerbuien heb gehad, begon het wat later op de middag harder te regenen. Hierdoor moest ik mijn regenkleding aandoen. Ondanks de regen was het al met al een prachtige wandeldag.

Wat heb ik vandaag toch een prachtige omgeving gezien. Ik heb een heel stuk langs de Maas gelopen en dat was op sommige momenten echt genieten door de prachtige uitzichten. Ik ben door veel verschillende kleine dorpjes gelopen en heb over verschillende soorten paden en weggetjes gelopen. Ik ben langs velden met gewassen gelopen, en doordat het soms een heuvelachtig landschap was, leek het soms net of ik er middenin stond. Ik ben vandaag ook weer vele verschillende kapellen tegengekomen, waarbij de één nog groter en mooier was dan de ander. Ook heb ik weer prachtige oude gebouwen gezien en heb ik een kijkje genomen in 2 verschillende kerken die ik tijdens mijn tocht tegenkwam.

Toen ik bij een stuw langs de Maas liep, zag ik een man zitten en ik begroette hem. Hij groette terug en vroeg me waar de reis naartoe ging. Nadat ik verteld had dat ik naar Santiago de Compostella liep, vroeg hij of ik ook thee wilde. Daar had ik wel zin in, dus sloeg ik zijn aanbod niet af. Toen ik door het hek liep waren er nog 2 mannen. Ze hadden net hout gekloofd voor de houtkachel. Het huis waar we in de tuin hebben gezeten was van één van deze mannen, genaamd Ab Rietman. De andere mannen vertelden me dat hij 80 jaar oud is, maar dat had ik hem niet geven. Ik kreeg een bak thee van Ab en ze waren erg geïnteresseerd in mijn reis. Ze waren in het Limburgs aan het praten, wat ik prima kon verstaan en volgen. De één vertelde een nog sterker verhaal dan de ander. Erg leuk om hier even bij te mogen zitten. Ik had hier zo de hele dag kunnen blijven zitten, maar ik moest verder, dus heb ik afscheid genomen en ben ik mijn pad vervolgd.

Verder heb ik vandaag eigenlijk niet met mensen gesproken, op mijn gastvrouw na. Dat vind ik ook totaal niet erg, want ik was eigenlijk de hele dag verzonken in gedachten over vanalles en nog wat. Wat is wandelen dan toch heerlijk, want ik kan mijn gedachten hierdoor goed filteren en wandelen helpt me mijn hoofd leeg te maken.

Iets na 5 uur was ik op mijn gastadres, na bijna 30 kilometer te hebben gewandeld. Ik werd vriendelijk ontvangen door mijn gastvrouw. Toen ik gisteren gebeld had, kwam ter sprake dat ik naar Santiago de Compostella loop en toen vertelde mijn gastvrouw dat zij en haar man de tocht ook gelopen hebben in etappes. Nadat ik een rondleiding had gekregen, kreeg ik thee aangeboden. Ze heeft me veel tips kunnen geven en verhalen gedeeld van de reis die ze samen met haar man had afgelegd naar Santiago de Compostella. Ze had al veel reizen gemaakt, maar de tocht naar Santiago de Compostella was toch wel de mooiste vertelde ze me. Terwijl we in gesprek waren kreeg ik plotseling een bloedneus, erg irritant. Toen dit over was, heb ik gedoucht en rond 19.00 ben ik richting het centrum gelopen om even wat te eten. Ik heb heerlijk gegeten bij "de Griek". Binnen 15 minuten stond het eten op mijn tafel, wat ik niet erg vond, want ik had wel zin in wat. Rond 20.30 was ik alweer terug op mijn logeeradres. Vanavond ga ik denk ik maar weer vroeg op bed. Morgen staat er weer een redelijk grote afstand op de planning, namelijk 29 kilometer. Mijn eindbestemming morgen is Grevenbicht, wat me een stuk dichter bij de Belgische grens brengt, die ik zaterdag hoop over te steken. Tot later!

Groet Jildert

1. Alex:
    Super goed bezig J.A. ♡
  2. Willy:
    2 juni 2022
    Hoi Jildert, leuk om te lezen hoe je reis verloopt! Succes met de laatste kilometers in Nederland!
  3. Jetty Brouwer:
    2 juni 2022
    Jildert wat schrijf je prachtige verhalen over jou reis. Zo' lopen we met jou mee' op deze bijzondere tocht. Het hele land al bijna doorkruisd. Succes verder. Ben heel trots op je.