Dag 14 Boxmeer - Swolgen. 26,4 km

29 mei 2022 - Swolgen, Nederland

Vanochtend stond de wekker om 8 uur, omdat we om half 9 afgesproken hadden om te gaan ontbijten. Ondanks dat het bed superlekker lag, heb ik toch niet zo heel lekker geslapen. Ik ben een paar keer wakker geworden doordat heit (mijn vader), die op het bed naast me lag, aan het snurken was. Nu snap ik pas echt waarom mem (mijn moeder), soms zegt dat ze vanwege het gesnurk niet kan slapen 😉. Moe, maar toch vol goede moed ben ik aan deze dag begonnen. Gisteravond hebben we de 1e helft van de Champions League finale gekeken. Ik ben halverwege de wedstrijd in slaap gevallen omdat ik moe was.

Om half 9 hebben we samen met onze gastheer André en gastvrouw Helle ontbeten. Ook dit was weer fantastisch geregeld en er was enorm veel keuze. We hebben erg leuke gesprekken gehad over vanalles en nog wat. Ze wisten veel te vertellen over de omgeving. Zo vertelden ze over o.a. dieren in de omgeving, waaronder bevers die veel bomen kaal vreten in de omgeving en een plaag beginnen te vormen. We zijn onderweg zelf ook nog beversporen tegengekomen bij een boom. Niet alleen het huis was prachtig, maar ook hebben onze gastheer en gastvrouw een enorme tuin. Terwijl we aan het eten waren, zagen we buiten een eekhoorn langs rennen. Nadat we onze spullen hadden gepakt en afscheid hadden genomen van André, Helle en hun hond Laika (een Friese stabij van ongeveer 1 jaar), gingen we weer op pad.

Rond 10 uur zijn heit en ik vertrokken richting Swolgen, wat ongeveer 22 kilometer lopen moest zijn. Doordat we in het begin vooral wat andere paadjes hebben gelopen, hebben we uiteindelijk 26,4 kilometer gelopen. Op het einde hadden we het beiden wel gehad, mede omdat we gisteren ook al een groot stuk hadden gelopen.

Het weer was erg wisselvallig vandaag. We hebben best vaak van kleding moeten wisselen. Dan weer een regenjas aan, dan weer uit. Dan weer een vest uit en de regenjas aan, omdat het te warm werd. Dan weer de regenbroek uit, etc. Ondanks het gewissel, wat af en toe even vervelend was, viel het ons erg mee. Dit kwam mede omdat het niet koud was en het niet keihard geregend heeft.

We zijn vandaag een heel stuk langs de Maas gelopen en door de Maasheggen. De Maasheggen is het oudste cultuurlandschap van Nederland. Hier konden we vanwege de hoge heggen mooi in de luwte lopen. Op een gegeven moment stond er een stier midden op de weg. Gelukkig was hij nog jong en konden we rustig om hem heen wandelen. We hebben ook vandaag weer een gedeelte van het Pieterpad gelopen, waarbij we op sommige stukken de wit-rode strepen hebben gevolgd.

In Vierlingsbeek hebben we bij de supermarkt even wat broodjes gehaald voor onderweg. In een leuk kroegje hebben we wat gedronken, en ik heb er nog een stuk taart gegeten. We hadden de perfecte timing, want we konden hier tegelijk mooi even schuilen voor de bui die net overkwam.

We zijn vandaag voornamelijk langs en door erg kleine plaatsjes gelopen. Wat ons opviel was de enorme rust die er gedurende de hele dag heerste. Het voelde soms net aan alsof we de enigen in de hele omgeving waren. Het kan ermee te maken hebben dat het zondag was, maar zelfs langs de "grotere" wegen, die ons pad heel af en toe kruisten, was het erg rustig met verkeer. Ik kan echt genieten van die rust, alsof de "drukke wereld" er even niet meer is, heerlijk vind ik dat. We zijn onderweg meerdere kleine kapelletjes tegengekomen, die langs de kant van de weg stonden.

Op het einde viel het mij vandaag wat tegen, ik had best wel wat last van mijn voeten en ik merkte ook dat ik erg moe was vandaag. In Swolgen aangekomen, moesten we nog een klein stukje lopen naar ons logeeradres. We waren rond 17.00 ter plaatse. We werden vriendelijk ontvangen door onze gastvrouw, genaamd Toos. We kregen een drankje en appelgebak aangeboden. Heerlijk 2 keer gebak op een dag 😉. Toos heeft een lief klein hondje genaamd Bowie (vernoemd naar David Bowie). Toos is een erg vriendelijke, grappige, gepensioneerde vrouw en heeft veel van de wereld gezien. Ze kon leuk vertellen over o.a. haar reizen naar Azië. Toen de taart en het drinken op waren, heeft ze ons een rondleiding gegeven. Nadat heit en ik beiden gedoucht hadden, konden we nog even uitrusten op onze kamer. Rond 19.00 zijn we richting het enige restaurant in Swolgen gegaan om er even wat te gaan eten. Het was erg druk in het restaurant, maar ondanks de drukte hebben we er superlekker gegeten. Rond half 9 waren we weer terug op onze kamer en hebben nog even lekker gerust.

Morgen is de laatste dag dat heit meeloopt. De tocht zal morgen naar Venlo gaan, waar ik 2 nachten in een hotel zal verblijven. Dit betekent dat ik dinsdag een rustdag heb. Heit zal vanaf Venlo de trein naar huis nemen. Venlo is ongeveer 16 kilometer wandelen, wat een makje moet zijn. Zeker nadat ik 5 aaneengesloten dagen gewandeld heb zonder rust en best wat kilometers heb gemaakt, al zeg ik het zelf 😉. Tot later!

Groet Jildert

1. Rikie, Loenen veluwe:
    30 mei 2022
    Jildert, weer genoten van je verhalen. morgen lekker uitrusten! groeten van Dirk Jan en Rikie, Loenen.
  2. Sietske:
    30 mei 2022
    Jildert wat bysonder dast mei dyn heit rinst en allegearre moaie dingen beleefd en sjochst,snap wol dast wurrich bist best pittig eltse dei rinne
    tiisdei wer in bekomdei,
    docht dy fest goed