Dag 13. Nijmegen - Boxmeer. 31,1 km

28 mei 2022 - Boxmeer, Nederland

Vanochtend werd ik om 6 uur al wakker en heb ik tot een uur of 8 op bed gelegen. Daarna heb ik mijn backpack ingepakt en rond half 9 belde Michael, mijn gastheer, via de huistelefoon dat het ontbijt klaarstond. Ik heb vandaag voor het eerst met andere gasten ontbeten. De andere gasten waren Ewout en Lieke en ze kwamen op de fiets vanuit Den Haag. Ze hebben als eindpunt Duitsland met meerdere overnachtingen bij vrienden op de fiets ertussen. Erg gezellig om met andere gasten te eten en verhalen en ervaringen over o.a. gastadressen uit te kunnen wisselen.

Het ontbijt was zeer uitgebreid, echt fantastisch geregeld. Doordat het zo gezellig was, was ik de tijd een beetje vergeten en was ik iets te laat om heit (mijn vader) op te halen van het station. Na afscheid te hebben genomen van Michael en daarvoor al van de andere gasten ben ik snel vertrokken naar het station. Rond kwart voor 10 troffen heit en ik elkaar bij station Nijmegen en zijn we begonnen aan onze tocht naar Boxmeer.

Het weer was vandaag aangenaam. Ik heb de hele dag in een korte broek gelopen, maar doordat het zo hard waaide, moest ik af en toe toch mijn vest aan. Het was ook leuk om vandaag met m'n vader te lopen. Het verschil tussen alleen lopen en samenlopen met iemand, is wel dat je rekening moet houden met elkaar. Denk daarbij bijvoorbeeld aan welke route je gaat lopen, waar en wanneer je even gaat zitten, etc. Dat is natuurlijk geen probleem, maar als je alleen bent denk je over zulke dingen minder na en doe je het meer op gevoel en wat je zelf het beste lijkt.

We zijn vanuit Nijmegen richting Groesbeek gelopen, waar we over de Zevenheuvelenweg zijn gelopen. Even voor Groesbeek, bij Berg en Dal, hebben we onze eerste pauze gehad. Dit restaurant stond tegenover amusementspark Tivoli en hier hebben we wat te drinken en gebak gehad. Terwijl ik bij de wc stond te wachten kwam er een jongen naar me toe die vroeg of ik naar Santiago liep. Ook hij herkende me aan de schelp op m'n backpack en vertelde dat hij zelf een deel van de route in Zuid-Frankrijk had gelopen. Hij wenste me succes met mijn tocht.

Tijdens het wandelen merkten we veel verschil in hoogte, vooral in de buurt van Groesbeek. We hebben echt een supermooie omgeving en natuur gezien. We hebben zelfs struisvogels gezien. Helaas ging een groot deel van vandaag langs wegen waar veel auto's reden. Dit is helaas niet altijd even goed en gemakkelijk te plannen, wat denk ik ook wel weer typisch bij me past. We hebben een deel van het Pieterpad gelopen en kwamen meerdere wandelaars tegen. Op een gegeven moment was er een weg afgesloten, waardoor we via Gennep om moesten lopen. Wel jammer, want deze route had ik (dan wel echt) uitgezocht, omdat we hier met een pontje over de Maas zouden gaan. Uiteindelijk hebben we toch een mooie route gelopen. Via Gennep zijn we de Maas overgestoken en hier hebben we via een pad dat naast de Maas liep een heel eind gelopen richting Boxmeer.

Rond 17.30 waren we op het gastadres. We werden vriendelijk ontvangen door onze gastheer en gastvrouw. We slapen vanavond in een rijksmonument, maar toen we een rondleiding kregen in "ons" vertrek, was daar niets van terug te zien. Het vertrek waar wij slapen is net gerenoveerd en is supermodern en luxe. Nadat we beiden gedoucht hadden, kregen we een drankje aangeboden en hebben we nog even met onze gastheer André en gastvrouw Helle gepraat. Ze waren erg geïnteresseerd in voornamelijk mijn reis en we hebben nog even gepraat over het historische pand en over Boxmeer en omgeving. Daarna zijn heit en ik Boxmeer in geweest en hebben we gezellig gezeten. Toch waren we beiden moe van de (lange) tocht en afstand die we hebben afgelegd. Nu zijn we lekker op de kamer aan het uitrusten en kijken straks de Champions League finale op de Ipad.

We hebben vandaag een dikke 31 kilometer afgelegd en zijn in 3 provincies geweest. We zijn in Gelderland begonnen, zijn door Limburg gewandeld en zijn de Maas overgestoken naar Noord-Brabant. We zijn trouwens ook nog een stukje langs de Duitse grens gelopen. Ik denk niet dat ik dit lopend nog heel vaak mee zal maken 😉. Morgen zal de tocht vervolgd worden naar Swolgen in Limburg, wat ongeveer 22 kilometer lopen zal zijn. Tot later!

Groeten Jildert

1. Jan de Groot:
    29 mei 2022
    Jildert wat een ervaring rijker machtig om dit avontuur met jou te beleven zie nu alweer uit naar de nieuwe dag met weer wonderbaarlijke mooie uitzichten en nieuwe verhalen heel veel plezier .