Dag 15. Swolgen - Venlo. 18,5 km

30 mei 2022 - Venlo, Nederland

Vandaag ben ik officieel 2 weken op pad naar Santiago de Compostella. In tegenstelling tot gisteren, heb ik vannacht echt heerlijk geslapen. Dit kwam mede doordat ik deze nacht met oordoppen in heb geslapen. Ik merkte dat ik een stuk minder vermoeid was dan gisteren. Toch was ik nog steeds wel een beetje moe. Dat is ook niet gek, na 5 dagen gelopen te hebben zonder rustdag. Ik kijk erg uit naar mijn rustdag morgen in Venlo.

Ik werd vanochtend om ongeveer 7.30 wakker, net voordat de wekker zou gaan. Om 8 uur hadden we (heit en ik) afgesproken met onze gastvrouw, om te gaan ontbijten. We kregen wederom een heerlijk ontbijt voorgeschoteld. Nadat we afscheid hadden genomen van onze gastvrouw Toos en haar hondje Bowie, zijn we onze tocht naar Venlo om 9 uur begonnen. Vandaag is de laatste dag dat heit meeloopt. De afstand van vandaag was ongeveer 16 kilometer, wat na 2 weken wandelen een kleine afstand is.

Het was vandaag erg aangenaam wandelweer. Het was niet te koud en heel af en toe was het zelfs even iets te warm, maar niets om over te klagen. Ik heb de hele dag in een lange broek gelopen en afwisselend mijn vest aan en uit gehad, afhankelijk van de wind. We hebben vandaag zelfs zonnebrand gesmeerd, omdat de zon op sommige momenten fel scheen.

De route van vandaag liep weer een stuk langs de Maas. Tot we net voor Venlo waren, hebben we eigenlijk de hele tijd door de bossen gewandeld. Hier hebben we ook een klein deel langs het spoor gelopen. Voordat we Venlo in kwamen hebben we nog ongeveer een uur door een industriegebied gelopen. Dit was wat minder mooi. Vanaf de "andere kant" van de Maas konden we Venlo zien liggen en via een brug over de Maas zijn we Venlo binnengewandeld.

We zijn vandaag weer langs een weg gelopen waar ook auto's langsrijden. Naar ons idee was het vandaag wat verkeerd betreft weer erg rustig. In het bos hebben we een paar keer gerust, op verschillende bankjes langs het pad en hebben we geluisterd naar de fluitende vogels. Wat een prachtig geluid maken sommige vogels toch. Ik kan echt genieten van deze mooie geluiden, maar ook van de rust in het bos, waar we erg weinig mensen tegenkwamen.

Een deel van de route liep weer langs of vlakbij het Pieterpad. De weinige mensen die we tegenkwamen stelden geregeld de vraag of we "Pietenpadders" waren. Soms hebben we aangegeven dat ik naar Santiago liep en dat heit dit weekend met me meeliep. We kregen vaak een leuke reactie als: "goh, dan mag je nog wel een eindje". Ik merk ook dat mensen vaak geïnteresseerd en enthousiast zijn. Het valt me de laatste paar dagen ook op dat de meeste mensen weer vriendelijk groeten. Dit is heel anders dan in het midden van het land, waar dit naar mijn idee een stuk minder gebeurde.

Zoals eerder benoemd, was het vandaag een kort tochtje naar Venlo. Doordat we mooi op tijd waren vertrokken konden we rustig wandelen. In Grubbenvorst hebben we even op het terras gezeten en hebben we genoten van wat te drinken en een heerlijke zomer-tiramisu. We waren rond half 2 in Venlo en omdat ik om 2 uur kon ik inchecken hebben we eerst nog even op een bankje bij de Maas gezeten, totdat ik kon inchecken.

Aangekomen bij het hotel kreeg ik de sleutel en moesten we heel wat trappen op, voordat we bij de kamer waren. Het is een klein kamertje, maar dat is prima voor een paar dagen om uit te kunnen rusten. Hier heb ik de spullen uitgezocht, die heit mee terug neemt naar huis. De tent, de kookspullen (op het bestek na) en nog wat kleinere dingen gaan mee terug naar huis. Mocht ik echt geen slaapplek kunnen vinden, dan heb ik altijd nog een slaapmatje en slaapzak. Wat eten betreft kan ik prima een dag zonder warm eten en dat maakt de kookspullen overbodig. Qua gewicht scheelt het me bijna 2 kilo, wat een aardig gewicht is als je het een hele dag mee moet slepen en het vervolgens niet gebruikt. Dit had ik van tevoren natuurlijk niet zo ingeschat, maar het is mooi dat het zo kan 😉.

Nadat we nog even de treintijden hadden gecheckt gingen we rond half 3 richting station Venlo. Nadat we afscheid hadden genomen, vertrok de trein met heit om ongeveer 3 uur richting het noorden. Ik vond het leuk dat heit 3 dagen meegelopen heeft, maar het is ook wel weer lekker om alleen te zijn. Nu heb ik niemand om rekening mee te houden en kan ik lekker mijn eigen gang weer gaan.

Nadat ik heit heb "uitgezwaaid", ben ik terug gegaan naar de hotelkamer en heb ik gedoucht. Ik was erg moe, dus heb ik nog ongeveer 1.5 uur geslapen en op de kamer wat uitgerust. Rond 19.00 heb ik even boodschappen gedaan en op de hotelkamer even wat gegeten. Na het eten heb ik een serie op mijn mobiel gekeken en morgen ga ik (hopelijk) lekker uitslapen.

Morgen moet ik uiteraard nog wel wat dingen plannen en uitzoeken voor het vervolg van mijn reis. Ik ga denk ik ook even de stad in, maar deze dag zal wel in het teken staan van rust voor mijn lichaam. Op het eerste gezicht lijkt Venlo trouwens een erg mooie stad te zijn. Tot later, joejoe!

Groeten Jildert

1. Rob:
    31 mei 2022
    Wat een mooi verhaaltje weer! Hopelijk rust je vandaag lekker uit.👍
    Joeeejoeee🙋‍♀️
    Xx Rob
  2. Van der Wal:
  3. Arjanne:
    31 mei 2022
    Leuk om je verhalen te lezen Jildert!