Dag 12. Arnhem - Nijmegen. 21,8 km

27 mei 2022 - Nijmegen, Nederland

Vanochtend werd ik wakker doordat ik geluiden van beneden hoorde. Mijn gastvrouw was op tijd wakker en alweer druk bezig met vanalles en nog wat. Ik had heerlijk geslapen en een goede nacht gemaakt, dus ik vond het niet erg om op tijd wakker te zijn. Ik kon nog lekker even op bed blijven liggen. Om 9 uur heb ik samen met mijn gastvrouw Mirjam ontbeten, wat erg lekker was en ik ben pas om 11 uur weer op weg gegaan. Mirjam heeft me nog een aantal tips gegeven over hoe ik het beste kon lopen en wat de mooiste routes waren. Wederom een erg gastvrij en een leuk overnachtingsadres gehad. Ik kon trouwens prima zo laat vertrekken omdat er niet zo'n grote afstand op het programma stond. Mijn eindpunt vandaag was Nijmegen, wat ongeveer 21 km lopen was en dichtbij Arnhem lag.

Er was niet zulk mooi weer voorspeld, namelijk bewolkt en koud. Vanwege deze voorspelling begon ik met een lange broek en vest aan mijn tocht. In tegenstelling tot de voorspelling vond ik het erg aangenaam wandelweer. Na een half uur heb ik de lange broek omgewisseld voor een korte broek en heb ik mijn vest uitgedaan.

Toen ik net Arnhem uitliep, had ik aan mijn linkerkant een klein natuurgebied liggen. Hier zag ik vanaf een grote afstand een lepelaar rondlopen. Ik heb zo'n 5 minuten naar hem staan kijken. Wat een bijzondere en mooie vogel is dit. Hoe hij snel en wild door het water loopt op zoek naar eten. Helaas was hij te ver weg om hem goed op de foto te krijgen.

Ik heb vandaag onderweg eigenlijk niet echt met mensen gepraat. Ik vond en vind dat niet echt een probleem, want op deze manier kom ik lekker nadenken en van de omgeving genieten. Er was wel een stel dat fietste die me aanspraken en vroegen of ik aan het trainen was of onderweg was naar Santiago de Compostella. Nadat ik zei dat ik er op dit moment naartoe liep, vertelden ze me dat ze in september het laatste stuk gaan lopen. Wie weet kom ik ze dan wel tegen, want dan hoop ik ook ergens in Spanje te zitten. Maar dat is nog ver weg en er kan onderweg nog vanalles gebeuren. Deze mensen herkenden me als pelgrim, net als mensen eerder tijdens mijn reis, aan mijn Jacobsschelp, die achterop mijn tas hangt.

Mijn route vandaag liep o.a. langs de dorpen Elst en Oosterhout, wat ik beide erg mooie dorpen vond. Onderweg ergens (ik weet niet meer precies waar), hing een bord met de tekst: "de tiid hâldt gjin skoft". Grappig, zo zie je maar weer dat overal waar je komt Friezen zijn neergestreken. Deze tekst doet me toch een klein beetje aan thuis denken 😉.

In Oosterhout wilde ik erg graag over de Waaldijk lopen, maar deze was helaas afgesloten. Hierdoor moest ik een stuk omlopen en midden door Oosterhout heen. Maar lang heb ik niet gebaald, want ik liep over de brug richting Nijmegen en ik zag de stad al in de verte liggen. Echt een wonderschoon gezicht. Eerst liep ik over de Spiegelwaal, een nevengeul die gemaakt is naast de Waal, en ben ik in het midden via " het eiland" overgestoken naar de andere brug. Over deze brug loopt het treinspoor ook langs en via deze brug ben ik de Waal overgestoken. Echt een prachtige beleving en een supermooie omgeving. Ik ben blij dat ik via "het eiland" overgestoken ben naar de andere brug, want ik weet niet of ik deze mogelijkheid ooit nog krijg en dit was een superleuke ervaring.

In Nijmegen aangekomen ging ik op zoek naar de St. Jacobskapel. Ik had eerder in de middag al gebeld met iemand van de St. Jacobskapel, om te vragen of ik een stempel kon halen. Dat kon gelukkig en daar heb ik mijn 1e stempel gekregen, buiten de stempels om die ik gekregen heb toen ik het Jabikspaad liep. Er werd mij gevraagd of ik mijn gegevens wilde opschrijven in een schriftje en hier kon ik ook zien dat er al meerdere mensen dit jaar onderweg waren/nog onderweg zijn naar Santiago de Compostella. Ik mocht ook nog even in de kapel kijken, wat ik echt supermooi vond en de man vertelde me dat er maximaal (maar) 40 personen tegelijk in kunnen. Na afscheid genomen te hebben ging ik op zoek naar mijn gastadres voor vandaag.

Het deel dat ik door Nijmegen heb gelopen vond ik erg mooi. Veel oude gebouwen, maar ook hier was het weer erg druk. Ik belde aan bij mijn gastadres en kreeg meteen een rondleiding door mijn gastheer Michael. Hij is muziekdocent geweest en vertelde dat hij nu 2 jaar met pensioen is. Hij woont in een groot huis met 3 verdiepingen. Het huis bestond eerst uit 2 aparte huizen en zijn later samengevoegd tot 1. Overal in het huis hangen prachtige schilderijen. Nadat ik mijn spullen had weggezet heb ik nog even met mijn gastheer thee gedronken en kreeg ik fruit en toastjes aangeboden. Heerlijk na een dag wandelen. Nadat ik gedoucht had en op bed lag te rusten, ging opeens de huistelefoon en gaf Michael aan dat het eten klaar was. Een grappig systeem, zodat je niet naar boven hoeft te lopen of hoeft te roepen. Ik kreeg een 3 gangendiner, wat tot nu toe mijn lekkerste maaltijd van deze reis is geweest. Het diner bestond uit soep vooraf, lasagne met een lekkere salade als hoofdgerecht en ijs met slagroom en aardbeien (uit eigen tuin) na.

Morgen is mijn eindbestemming Boxmeer, waarbij de route via Groesbeek zal lopen. Wel een pittige afstand, maar ik ben niet alleen. Heit (mijn vader) komt morgen naar Nijmegen en loopt 2 dagen mee. Tot later!

Groet, Jildert

1. Wibe en Geke: