Dag 124. Santiago de Compostella - Rustdag

16 september 2022 - Santiago de Compostela, Spanje

Vanochtend ben ik vroeg van bed gegaan omdat Elizabetha, Medina en Rianne in de ochtend aan zouden komen in Santiago de Compostella. Er was ook vannacht weer veel lawaai van buiten te horen, waardoor ik niet geweldig heb geslapen. Ik ben zo stil mogelijk de hotelkamer verlaten, waarbij ik heit en mem niet wilde wekken, wat helaas mislukt is. Om iets voor 7 uur 's ochtends zat ik op het plein bij de kathedraal te wachten tot de dames zouden arriveren.

Allereerst zag ik Rianne, die ik aantrof bij een groepje pelgrims. Ik vond het fijn om haar na een lange tijd weer te zien en was ontzettend blij voor haar dat ze het had gehaald. Na een tijdje kwam Elizabetha aangelopen, die me een stevige knuffel gaf en een beetje emotioneel was. Ik heb veel foto's van haar genomen met de kathedraal op de achtergrond, waarbij ze op sommige foto's trots met de Kroatische vlag staat. Na een poosje gewacht te hebben en nog meer bekende pelgrims te hebben gezien, kwam Medina aangelopen. Ze was erg blij om ons allemaal weer te zien en ik was uiteraard ook blij om haar weer te zien. De dames gingen naar de pelgrims receptie om hun credential op te halen en wilden daarna door naar de mis. Omdat ik de mis eergisteren met mijn ouders al bij had gewoond, hoefde ik dit niet per se nog een keer te zien. Ik heb afscheid van de dames genomen en met ze afgesproken om 's middags na de mis samen te gaan lunchen.

Ik ben terug naar de hotelkamer gelopen en heit en mem waren intussen al weg. Ze gingen vandaag met een tourbus naar Finisterre en Muxia. Ik wilde niet mee, omdat ik hier lopend nog naartoe ga en het denk ik niet zo leuk en speciaal ga vinden, als ik er eenmaal lopend aankom en ik deze plaatsen al gezien heb. Ik heb wat kaarten en postzegels gekocht en ben een tijdje bezig geweest om de kaarten te schrijven.

In de middag kreeg ik een appje van Rianne om samen met haar, Elizabetha en Medina te gaan lunchen. Nadat ik ze gevonden had op het plein voor de kathedraal, hebben we gezellig met z'n vieren geluncht. Het eten was ontzettend lekker en goed, maar we aten op een speciale plaats voor pelgrims. Het voelde een beetje aan als lopende band werk en ik kreeg een beetje een gehaast gevoel bij dit restaurant. Daarnaast was er naar mijn mening veel lawaai en was het erg rumoerig.

Na het eten heb ik afscheid genomen van Rianne, die maandag terug naar België gaat. Medina en Elizabetha lopen ook naar Finisterre en we hebben afgesproken om in ieder geval een gedeelte samen te lopen. Nadat ik afscheid van de dames had genomen ben ik terug naar de hotelkamer gelopen en heb ik nog even geslapen, omdat ik vannacht niet zoveel had geslapen. 's Avonds toen heit en mem weer terug waren, hebben we op verschillende terrasjes gezeten en later even gezellig gegeten. Het was de laatste avond samen, voordat ze morgen weer naar huis gaan en ik mijn tocht weer zal vervolgen. Ik heb trouwens voor morgen een voetmassage geboekt, die ik van mijn vrienden cadeau heb gekregen. We gaan het weer meemaken, ik hoop dat ik vanavond wat beter zal slapen! Oant letter.

Groeten Jildert