Dag 11. Loenen - Arnhem. 25,8 km

26 mei 2022 - Arnhem, Burgers Zoo, Nederland

Vanochtend werd er om 8 uur ontbijt gebracht in het tuinhuisje waar ik verbleef. Dit was allemaal weer prima geregeld. Ook heb ik nog een hele tijd met de gastvrouw gepraat over vanalles en nog wat. Rond 9.15 ben ik de straat uitgestapt en werd ik door mijn gastheer (ik ben zijn naam vergeten) en gastvrouw Willy uitgezwaaid. Ik ging op weg naar mijn volgende logeeradres en daarvoor moest ik naar Arnhem lopen. Ik heb deze nacht trouwens heerlijk geslapen in een superlekker bed.

Het overgrote deel heb ik vandaag door de Veluwe mogen lopen. Goh wat was dit een ontzettend mooi en rustgevend gebied. Ik heb heel wat foto's gemaakt, maar had de route door de Veluwe wel willen filmen, zodat iedereen mee kon maken hoe prachtig dit natuurgebied is. De rust, de fluitende vogels, de wind die door de bomen waait. Wat was dit ontzettend ontspannend. Ik heb voordat ik Arnhem inliep vrijwel geen auto gezien sinds ik vanochtend vertrok vanuit Loenen. In één woord: heerlijk.

Het was vandaag ook perfect wandelweer. Niet te warm, niet te koud en het regende niet. Van mij mogen alle dagen wel zo zijn 😉. Ik heb de hele dag in een lange broek gelopen en het grootste gedeelte van de dag in een T-shirt.

Onderweg heb ik weer met verschillende mensen gepraat, waaronder een man die aan het mountainbiken was en die op een bankje aan het bijkomen was. Ik ben erbij gaan zitten en we raakten in gesprek. Zo deelde Rob, zo heet deze man, op een gegeven moment een best wel persoonlijk verhaal. Hij vertelde over zijn verwaterde relatie met zijn oude buurvrouw. Deze buurvrouw heeft jarenlang op hem gepast en vanaf zijn 15e heeft hij haar niet echt meer gezien, vanwege werk, zijn huis en andere drukte. Ze is kort geleden overleden en hij vertelde dat hij het jammer vond dat hij zo'n waardevolle relatie, een soort van over het hoofd heeft gezien. Hij werd er emotioneel van. Erg mooi en moedig vind ik dit, om dit verhaal met een compleet onbekende te delen. Het voelde blijkbaar goed of vertrouwd aan, om dit met mij te delen. Dit raakte mij natuurlijk ook en hier heb ik gedurende de dag meerdere keren aan gedacht. Hier kan ik zeker een les uit trekken en zo zie je maar weer dat misschien de meest waardevolle dingen in het leven niet in geld uit te drukken zijn. We hebben elkaar een hand gegeven en afscheid genomen. Wederom een erg bijzondere ontmoeting en een best diepgaand gesprek met een totaal onbekende.

Vandaag vond ik het qua omgeving een groot verschil hebben met elkaar. Zo loop je door de Veluwe, wat erg rustgevend is en waar ik een uur lang geen mens heb gezien en volledig tot rust ben gekomen. En een half uur later sta je midden in Arnhem, waar superveel mensen zijn en waar het gigantisch druk is. Arnhem is voor zover ik het in kan schatten trouwens wel een mooie stad, maar persoonlijk heb ik het niet zo op (grote) steden. Wat ik wel grappig vond, was toen ik Arnhem inliep, dat de huisnummers tot maar liefst 780 gingen. Dit vond ik best bijzonder, want voor zover ik weet heb ik nog nooit een straat gezien met zo'n hoog huisnummer. In Arnhem ben ik via de Nelson Mandelabrug over de Nederrijn gelopen. Via een mooi natuurgebied, die langs de Nederrijn liep, kwam ik bij mijn gastadres uit.

Rond 16.00 was ik op het gastadres, waar ik erg vriendelijk werd ontvangen door mijn gastvrouw Mirjam. Ik kreeg meteen thee met koekjes aangeboden en een uur later kreeg ik een kop aspergesoep voorgeschoteld. Nadat ik gedoucht had en de route voor morgen aan het uitstippelen was, werd ik door Mirjam gebeld dat het eten klaar was. Dit was de eerste keer sinds het begin van mijn tocht dat ik samen heb gegeten op het gastadres. Erg gezellig, Mirjam had veel te vertellen, voornamelijk over haar reizen en kunstwerken die ze maakt. Het eten was erg lekker. Rond 20.00 ben ik naar mijn kamer gegaan om even rustig bij te komen van deze toch wel weer vermoeiende dag.

Morgen heb ik een kort tochtje op het programma. Ik zal namelijk naar Nijmegen lopen, waar ik weer een stempel kan halen voor in mijn pelgrimspaspoort. Wordt vervolgd.

Groeten Jildert

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Grytsje:
    27 mei 2022
    Hey J. Do trefst it mar mei dyn "útfanhûs" adressen. En wat hasto yn san koart skofke tyd al in soad rûn, sjoen, skrean (elke dei sjoch ik der nei út om wer te lezen) en in soad bysûndere minsken moete. As ik der sa oer neitink is dyn tocht no al in echte Pelgrimstocht. Inclusief de minder moaie mominten. Set him op J. Do kinst dit.
    Xxx mem
  2. Sietske:
    27 mei 2022
    De Veluwe is ek prachtich in soad op fekansje west mei de caravan
    wy sitte no op in camping flakby Bakkeveen ek prachtich mar de wyn is wol kâld.
    hasto gjin lest fan tink do rinst dy wol warm😉
    en wat in bysonder ferhaal hat
    Rob dy ferteld,in lûsterjent ear is sa belangrijk foar sommige minsken,en no mar bekomme fan it lekkere iten fan Mirjam.
    en moarn wer in fyne reis tawinske!
    gr Sietske