Dag 77. Saint-Ferme - Pondaurat. 29,3 km

31 juli 2022 - Pondaurat, Frankrijk

Rond 5 uur werd ik door het gekraai van een haan gewekt. Ik heb heerlijk geslapen en werd uitgerust wakker, ondanks dat ik zo vroeg wakker werd. Om iets voor 6 ben ik van bed gegaan en heb ik mijn spullen gepakt. Ik hoorde dat gastheer Jean al in de keuken bezig was en ik hoefde vanochtend voor de verandering geen rekening te houden met andere pelgrims. Ik heb lekker ontbeten en nog even gezellig met Jean gepraat. Om een uur of 06.30 stond ik buiten om mijn tocht naar Pondaurat te vervolgen.

Ik had op internet gezien dat er voor de stad La Réole geen winkels op de route lagen om eten te kopen. Op de plek waar ik vannacht zal slapen is geen restaurant en gaat de enige supermarkt die er is, volgens Google Maps, om 12.30 dicht omdat het zondag is. Ik kan op mijn overnachtingsadres zelf eten koken, maar dan moet ik natuurlijk wel wat eten hebben om te koken 😉. De supermarkten in La Réole sluiten ook om 12.30, wat betekende dat ik in een redelijk tempo moest lopen, omdat deze stad zich op 20 kilometer afstand van Saint-Ferme bevind.

Het was nog lekker koel en fris in de ochtend, maar ik kon gewoon in mijn T-shirt en korte broek lopen. Weer heerlijk om met de opkomende zon in alle rust te vertrekken, terwijl de wereld nog in "slaap" is. Mijn tas kraakte enorm en ik heb hem een paar keer afgedaan om te zien waardoor dat kwam. Ik vermoed dat het het frame is, dat tegen het stof schuurt. Ik had nog oude sokken met gaten erin bij me. Deze sokken doe ik toch niet meer aan, dus die heb ik tussen het frame en het stof gestopt, waardoor het gekraak een stuk minder werd.

Ik liep in een redelijk snel tempo door, zodat ik op tijd was om boodschappen te doen. Het scheelde dat de route, op een paar delen na, de hele dag vrijwel vlak was. Rond een uur of 10 zag ik La Réole in de verte liggen. Ik had een prachtig uitzicht op de stad en de omgeving en hoorde van ver de kerkklokken luiden. De stad ligt aan de rivier La Gironne, wat een prachtig gezicht was. Dit is ook zo'n stad die de moeite waard is om ooit nog eens te bezoeken vind ik.

Nadat ik boodschappen voor vandaag en morgen had gedaan, ben ik naar de kerk gelopen. Er was een mis bezig, dus ben ik niet naar binnen gegaan. Ik heb bij de rivier even gerust, waar ik genoten heb van het uitzicht op de stad. Toen ik verderliep en de rivier was overgestoken, hoorde ik de hele tijd het geluid van een vliegtuig of iets wat hierop leek. Opeens zag ik mensen door de lucht zweven met een parachute, wat er mooi uitzag zo tegen de strakblauwe lucht.

Ik besloot de laatste paar kilometers rustig aan te doen en toen ik nog zo'n 3 kilometer moest lopen, heb ik op een bankje pauze gehouden. Hier heb ik lekker gerust en gelegen tot een uur of 14.15. Ik had namelijk gelezen dat ik "pas" vanaf 15.00 bij mijn overnachtingsplek kon arriveren. Het laatste stuk was redelijk zwaar, omdat het erg warm was. Ik heb ook vandaag weer ontzettend veel prachtige oude gebouwen, een aantal kastelen en een paar kerken gezien. De omgeving was schitterend, met redelijk wat afwisseling tussen verharde wegen en kleine zandpaadjes.

Ik had gisteren al gebeld met iemand van de pastorie in Pondaurat, waar ik vanavond ga slapen. Ik had afgesproken dat ik zou bellen zodra ik bijna op de overnachtingsplek was. Toen ik rond 15.00 arriveerde in het plaatsje Pondaurat, heb ik gebeld met de contactpersoon. De man vertelde dat hij er met 5 minuten zou zijn. Ik stond bij het gemeentehuis, maar de contactpersoon vertelde me dat ik bij de kerk moest zijn. Hier ben ik naartoe gelopen en daar aangekomen heb ik eerst even een kijkje genomen in deze prachtige kerk. Ik had het idee dat ik verkeerd stond, want ik kon niets vinden wat wees dat hier een overnachtingsplek was. Toen ik terug wilde lopen kwam er een auto aanrijden en de bestuurder zwaaide naar me. Ik was hier blijkbaar toch op de juiste locatie 😉.

In de auto zat een man genaamd Jaqcues. Hij liep voor me uit naar een gebouw naast de kerk. Dit gebouw was al net zo mooi als de kerk zelf. Ik heb even kort met Jacques gepraat. Nadat ik betaald had en een stempel had gekregen, werd ik meegenomen naar een gebouw aan de andere kant van de kleine binnenplaats. Ik kreeg een rondleiding door dit oude, maar prachtige gebouw. Jacques vertelde dat het gebouw uit de 8e eeuw stamt. Ik heb vandaag de gehele 1e verdieping, waaruit deze overnachtingsplaats voor pelgrims bestaat, voor mezelf. Er is een grote (nieuwe) keuken, 2 slaapkamers met elk 3 bedden, 2 badkamers, vanwaar 1 een prachtig uitzicht heeft op een eeuwenoude brug en 2 wc's. Nadat ik Jacques had bedankt en hij me een goede voortzetting van mijn reis wenste ging hij weg.

Nadat ik mijn bed had opgemaakt en even wat spullen uit mijn tas had gepakt heb ik even gedoucht. Uiteraard heb ik de douche gekozen met het uitzicht op de brug 😉. Daarna heb ik gekeken waar ik morgen ga slapen. Ik heb besloten dat ik naar de stad Bazas loop, wat zo'n 29 kilometer lopen is. Ik besloot om morgen te bellen of er plaats was. Daarna heb ik nog even geslapen. Rond 19.00 heb ik pasta gekookt en op de binnenplaats opgegeten. Het was erg warm, zelfs in de schaduw. Nadat ik mijn afwas had gedaan, heb ik mijn tas opnieuw ingepakt. Ik had na een tijdlang blaarloos te zijn geweest, weer een blaar op mijn rechterhak. Ik vermoed dat het door de nieuwe schoenen komt. Ik heb niet veel last van deze blaar gehad, maar heb hem voor de zekerheid toch maar doorgeprikt.

Rond 20.00 ging ik op bed omdat ik bekaf was. Ik hoop dat ik zo wat kan slapen. De wekker gaat om 7 uur. Tot later!

Groeten Jildert

1. Gerrie Schalekamp-Inia:
    4 augustus 2022
    Moai om dyn ferhalen te lezen. Wol swier sa no en don liket my.
    Respect en nog in soad rinwille.