Dag 36. Bazancourt - Reims. 22 km

20 juni 2022 - Reims, Frankrijk

Ondanks dat ik op tijd op bed lag, heb ik niet veel geslapen. Het heeft hier gisteravond en vannacht enorm geregend en geonweerd. Rond 07.30 zat ik aan het ontbijt, samen met Louis en onze gastvrouw. Hier heb ik gezellig met ze gepraat en lekker ontbeten. Louis ging een half uur eerder weg dan ik, dus namen we (weer) afscheid. Nadat ik mijn spullen had gepakt en afscheid had genomen van mijn gastvrouw, waarbij ik 2 kussen op mijn wang en een knuffel kreeg, ging ik rond 08.45 op pad. Dit is echt zo'n overnachtingsplaats, waarbij ik me meteen welkom voelde en het net voelde als thuiskomen. Erg bijzonder om dat gevoel te hebben, bij een onbekende plek en onbekende mensen. Mijn eindstation vandaag is Reims, wat ongeveer 20 kilometer lopen is. Dat moet een makkie zijn, gezien de afstanden die ik de afgelopen dagen heb afgelegd. Het is trouwens heerlijk om weer frisse kleren te dragen en bij me te hebben 😉.

Het was vandaag bewolkt en behoorlijk afgekoeld in vergelijking met de afgelopen paar dagen. Ondanks dat, heb ik heerlijk in een korte broek en T-shirt gelopen, waarbij het soms toch nog wel een beetje fris was. Voordat ik Bazancourt uitliep, liep ik langs een groot industrieterrein, waar veel vrachtauto's langsreden. Voor de rest heb ik vandaag weer over wegen tussen de velden en weilanden gelopen en kleine stukjes over verharde wegen. Onderweg was ik helemaal alleen, waarbij ik over vanalles en nog wat na heb gedacht en muziek heb geluisterd.

Voordat ik Reims inliep, moest ik aan de kant van een drukke weg lopen in de berm lopen. Dat vind ik minder leuke dingen, omdat je goed op moet letten, maar dat hoort er ook bij. Ik besloot op een bankje even te rusten en nadat ik wat gegeten had en op het punt stond om door te lopen, kwam Louis aangelopen. We hebben een andere route gelopen, waarbij ik "door" de weilanden en velden ben gelopen (de officiële route) en Louis verharde wegen heeft gevolgd. Zo zie je maar weer dat iedereen zijn eigen route en eigen reis maakt en er meerdere wegen naar dezelfde bestemming leiden.

Nadat we afscheid hebben genomen, ben ik naar de kathedraal van Reims gelopen. Wat heb ik genoten van de schoonheid van deze kathedraal. Nadat ik een stempel had gekregen van een medewerkster in de kathedraal, vertelde deze mevrouw dat om 14.00 iemand in de kerk zou komen en die mij kon helpen een overnachtingsplaats te regelen en eventueel informatie over het vervolg van mijn reis kon geven. Het was ongeveer 13.20, dus ik besloot te wachten.

Toen het 14.00 was werd ik zeer vriendelijk geholpen door een Franse mevrouw bij een tafeltje in de kathedraal. Deze mevrouw sprak een klein beetje Engels, maar er was een medewerker van de kathedraal die goed Engels sprak en als tolk fungeerde. Ze waren erg behulpzaam en vriendelijk. De mevrouw begon meteen te bellen toen ze begreep dat ik nog niks geregeld had qua overnachtingsplek. Ze heeft een kamer in een hostel voor me geregeld en nadat ik een stempel van haar heb gekregen en ik haar heb bedankt, ben ik naar het hostel gelopen.

Buiten heb ik nog even gepraat met 2 Nederlandse mensen die ik tegenkwam en die op fietsvakantie in Frankrijk waren. Rond 15.00 was ik bij het hostel, wat niet zover van de kathedraal gelegen was. De kamer heeft naast een bed, een klein badkamertje met douche en op de gang is een gedeelde wc aanwezig. Dit is perfect, meer heb ik ook niet nodig. Ik heb eerst even gedoucht en op bed uitgerust en gekeken waar ik morgen naartoe ga. Ik heb besloten om morgen een rustdag te nemen om even helemaal bij te komen en voldoende slaap en rust te kunnen pakken. 's Avonds heb ik even wat boodschappen gedaan en op de kamer wat gegeten. Ik ga nog even kijken wat ik morgen ga doen. Tot later!

Groet Jildert