Dag 107. Sahagún - Reliegos. 32,4 km

30 augustus 2022 - Reliegos, Spanje

Ik werd vanochtend rond 06.30 wakker en ben nog even lekker op bed blijven liggen. Ik heb vannacht ontzettend lekker geslapen en voelde dat ik uitgeslapen en uitgerust was. Ik heb rond 8 uur even gedoucht en daarna mijn tas ingepakt. Rond 08.30 stond ik buiten en ben ik mijn tocht vervolgd. Eenmaal buiten voelde ik me topfit en voelde ik me zelfs een klein beetje "herboren" en had ik weer erg veel zin om te gaan wandelen.

In het begin van de dag liep de route langs een paadje dat naast een asfaltweg liep. Iets verderop liep de snelweg, waarvan het verkeer die hier op reed duidelijk was te horen. Op een gegeven moment zag ik een brug die over de snelweg heenliep. Ik dacht dat de route hier langs liep en zag duidelijk gele pijlen staan, die over de brug heen wezen. De gele pijlen zijn de markeringen voor de route naar Santiago de Compostella. Blijkbaar waren er 2 routes, want nadat ik over de brug was gelopen en de gele pijlen een tijdje had gevolgd, zag ik een bord staan die aangaf dat er 2 verschillende routes vanaf dit punt liepen. De Camino Frances (die ik volg) liep linksaf via een andere brug over de snelweg terug naar het paadje waar ik eerder liep. Toen ik wederom via een brug over de snelweg was gelopen, kwam ik weer terug op het paadje waar ik eerder ook al liep en volgde ik de juiste route weer. Ik haalde twee pelgrims in, die ik eerder deze ochtend ook al op dit paadje had ingehaald. Ze liepen wat langzamer dan mij. Ik heb even met ze gepraat en ze zeiden dat ze niet doorhadden dat ze me hadden ingehaald. Toen ik had uitgelegd dat ik ben omgelopen moesten ze een beetje lachen. Achja, "verkeerd" lopen hoort er ook een beetje bij 😉.

In de loop van de ochtend zag ik Andrei, Medina, Elizabetha, Stefanie en een Belgische man, genaamd Quinten in een bar zitten. Ik ben bij ze gaan zitten en heb even met ze gepraat. Op Quinten na, liepen we in een groep verder wat ik erg gezellig vond. Elisabetha en ik liepen voorop en omdat we druk aan het praten waren, waren we niet goed op de route aan het letten. Op een gegeven moment zag ik rechts aan de andere kant van een veld pelgrims lopen en fietsen langs een boomrij. We waren verkeerd gelopen, wat vandaag voor mij dus al de 2e keer was 😉. Nadat we een paadje vonden die door het veld ging, hebben we deze genomen en kwamen we weer terug op het juiste pad.

In een plaatsje aangekomen besloten we wat te eten wat gezellig was. Op Stefanie na, bestelden we allemaal een hamburger wat erg lekker was. De volgende plaats om te overnachten was zo'n 12 kilometer verderop. Op dit moment had ik (al) zo'n 20 kilometer gelopen, maar ik voelde me erg goed en wilde graag doorlopen. Dit wilde de rest ook, maar ik had de indruk dat veel mensen alleen wilden lopen, wat natuurlijk helemaal prima is. Allereerst verliet Stefanie het restaurant, vervolgens Andrei en daarna Medina. Ik bleef alleen met Elizabetha over en nadat we betaald hadden, besloten we samen door te lopen.

Ik vind het erg gezellig om met Elizabetha samen te lopen. Ze heeft een hele creatieve geest. We hebben om de tijd wat te doden spelletjes gedaan, waarbij we elkaar een woord gaven en de ander moest daarbij een bestaand muzieknummer bedenken. Ook hebben we weer serieuze gesprekken gehad, maar vooral veel gelachen. Omdat het best wel laat op de middag was, was het ontzettend warm. Ik had het laatste stuk niet veel water meer en Elizabetha had last van haar voet. Toch wisten we positief te blijven en bleven we lachen. Rond 18.00 bereikten we het plaatsje Reliegos. De route kenmerkte zich vandaag vooral weer door de gele omgeving. Ondanks dat, heb ik vandaag toch wel wat meer groen gezien, dan de afgelopen paar dagen het geval was. Het pad liep vrijwel de hele dag over een schelpenpad, dat naast een asfaltweg liep.

Aangekomen in het plaatsje Reliegos, hebben Elizabetha en ik eerst op een terras gezeten en een welverdiend koud drankje gehad. Daarna zijn we doorgelopen naar de gemeentelijke albergue. Nadat we betaald hadden en een bed hadden uitgezocht, ben ik gaan douchen en heb ik mijn was gedaan. Medina was ook in de albergue en we besloten om samen naar de supermarkt te gaan. Nadat we daar op het terras wat hadden gedronken, hebben we wat gegeten bij een restaurantje verderop. Elizabetha kwam ons vergezellen. Nadat we het eten ophadden, hebben we met z'n drieën nog even rondgelopen in het plaatsje en vanaf een hoog punt de omgeving bekeken. De omgeving was prachtig, met bergen die duidelijk te zien waren aan de horizon en de zonsondergang zorgde voor prachtige kleuren aan de hemel. We hebben een wonderschone zonsondergang gezien. Voor morgen hoop ik de plaats León te bereiken. Tot later!

Groeten Jildert

1. Gerrie Schalekamp-Inia:
    1 september 2022
    Wot is it tog moai om dyn ferhalen te lezen. Olles wost meimakkest geweldich. Prachtige foto's.
    Ik nim myn pet der foar of. De leste loadjes nog folle plesier en wille.
    SUKSES JILDERT!!