Dag 86. Beyries - Orthez. 17,8 km

9 augustus 2022 - Orthez, Frankrijk

Om 06.30 werd ik wakker en ik heb vannacht redelijk goed geslapen. Ik heb samen met Jaqcues ontbeten. Hij was nog steeds erg emotioneel en ik hoop oprecht dat het goed met hem gaat. Rond 7.45 namen we afscheid en ging ik op pad richting Orthez. Al vrij snel kwam ik gastheer Michel tegen in zijn auto. Hij stapte uit en we hebben even kort gepraat. Ik heb hem bedankt en gezegd dat ik veel respect voor hem heb, omdat hij als vrijwilliger pelgrims ontvangt. Nadat we elkaar een hand hadden geschud en hij me een goede reis wenste, ben ik verdergelopen.

Lode en Rianne hadden gelijk, want na een korte tijd gewandeld te hebben, kon ik al een klein stukje van de Pyreneeën zien. Het was ontzettend mooi om de Pyreneeën nu ook in het echt te zien en daarmee ook de Spaanse grens. Naarmate ik dichterbij mijn eindbestemming Orthez kwam, werden de Pyreneeën steeds duidelijker zichtbaar en waren ze meer aanwezig in het landschap. Dit merkte ik ook doordat ik weer redelijk veel stukken omhoog en naar beneden ben gelopen. Ik heb prachtige uitzichten gezien en wat dieren betreft, heb ik vandaag veel roofvogels en andere vogels gezien, wat koeien en een eekhoorn in het bos.

Om ongeveer 12 uur kwam ik aan in Orthez. Orthez is een prachtige plaats met mooie oude gebouwen. De wegen zijn erg steil en er staat een prachtig kasteel. Helaas ging deze net dicht voor de middagpauze toen ik een bezoekje wilde brengen. Ik besloot om later even een kijkje te nemen. Om 12.30 kwam ik aan bij de office de tourisme. Ik kreeg een sleutel en daarmee kon ik de deur van de refuge die vlakbij gelegen was openen. De refuge is gevestigd in een oud gebouw en is schitterend. Via een stenen wenteltrap loop je naar de 2e verdieping, waar de refuge zich bevind. Wederom perfect voor elkaar en erg netjes. Er zijn 2 slaapkamers met elk 3 bedden en er ligt linnengoed op de bedden. Heerlijk om de slaapzak weer even in de tas te kunnen laten zitten vandaag.

Nadat ik mijn tas in de refuge had gezet, heb ik de sleutel weer teruggebracht naar de office de tourisme, want ze hebben maar één sleutel. Toen heb ik even boodschappen gedaan voor vanmiddag en vanavond. In de refuge heb ik even wat gegeten en daarna mijn vlucht gecancelled. Ik had voor 9 september een vlucht geboekt vanuit Santiago de Compostella naar Amsterdam, maar dat ga ik niet redden. Vandaar dat ik de vlucht geannuleerd heb. Toen dit was gelukt heb ik even gedoucht. Toen ik buiten de refuge kwam, zaten er 2 jongens buiten op het binnenplein. Ik heb even met ze gepraat en het blijkt dat ze zo'n 10 jaar geleden hier in Orthez gestudeerd hebben. Ze kwamen hier vaak na schooltijd zitten met vrienden. Ze hebben me wat verteld over de geschiedenis van Orthez en van het kasteel. Erg leuk om dit te horen en nadat ik ze bedankt heb, heb ik een kijkje genomen in het kasteel. Dit kasteel was erg mooi en hoog, met een prachtig uitzicht. Het was ontzettend warm en ik kon eigenlijk wel weer onder de douche omdat ik zoveel zweette. Ik besloot weer terug te gaan naar de refuge en uit te rusten op bed, omdat ik in deze hitte niet buiten wilde zijn.

Rond 18.00 heb ik even wat eten klaargemaakt en toen ik dit buiten bij de picknicktafel op wilde eten, kwamen gastheer Bernard en gastvrouw Ginette net binnenlopen. Het zijn erg aardige mensen en Ginette kan redelijk Engels. We hebben even gepraat en ik kreeg een stempel in mijn paspoort. Toen ze weggingen ben ik alsnog naar buiten gegaan om te eten. Het was al iets koeler, maar nog steeds erg warm. Na het eten heb ik even afgewassen en nog even een stokbrood gehaald voor morgenochtend. Ik heb vandaag de hele refuge voor mezelf, dus hoef ik met niemand rekening te houden.

Ik heb besloten om morgenochtend rond 6 uur te vertrekken, want er word maar liefst 38 graden voor morgen voorspeld. Mijn eindbestemming voor morgen is nog niet bekend en hangt af van hoe ik me voel. Er zijn genoeg overnachtingsplekken onderweg, dus ik zal ongetwijfeld een slaapplek vinden. De wekker gaat om 05.15, dus vanavond maar weer vroeg op bed 😉. Au revoir!

Groet Jildert

1. R Altenburg:
    11 augustus 2022
    Lekker bezig, hier ist op het moment ook zweten. Niks gewend laten we maar zeggen 😜
  2. Fonger:
    11 augustus 2022
    Hoi Jildert,
    Mei in protte niget lês ik (hast) alle dagen dyn ferhalen oer watst sa'n dei wer belibbe hast. It jowt in byld fan de deistige dingen dy'st dochst en ik bin somtiden sûver in bytsje "jaloersk".
    Hiel bot ôfsjen en dan samar ynienen ùtsjoch op de pyreneeen. Wat in bjusterbaarlik gefoel moat dat wêze.
    In hiele goede fierdere rintocht tawinske.