Dag 84. Saint-Sever - Hagetmau. 18,1 km

7 augustus 2022 - Hagetmau, Frankrijk

Even een korte mededeling: Zodra ik weer wifi heb, upload ik foto's van de afgelopen dagen. Anders kost het me teveel data.

Om 6 uur werd ik vanochtend wakker. De muziek van de bruiloft was nog steeds bezig. Ondanks de luide muziek en dat ik niet lang geslapen heb, heb ik eigenlijk best goed geslapen en werd ik uitgerust wakker. Om een uur of 7 ging ik van bed en rond 07.30 ben ik naar de bakker gegaan voor ontbijt. Voor vandaag had ik een kleine afstand in gedachten, met als eindbestemming Hagetmau, wat zo'n 18 kilometer lopen is.

Ik ben vanochtend weer alleen van start gegaan en het duurde niet lang voordat ik Rianne, net als gisteren, had ingehaald. We hebben een heel stuk samengelopen en diepzinnige en openhartige gesprekken gehad. Erg mooi om naast het vele lachen, ook serieuze gesprekken te kunnen hebben met mijn medepelgrims. Nadat we een kerk hadden bezocht, hielden we even pauze bij een bankje in de schaduw. Eduard kwam na een tijdje aanlopen en nog iets later kwam Lode ons vergezellen. We hebben even wat met z'n vieren gegeten en zijn daarna doorgelopen. Ik liep weer samen met Lode en we liepen een eindje achter Eduard en Rianne, die samenliepen.

De hele route liep vandaag over asfaltwegen en was weer vrij vlak. Toen we na een tijdje in een plaatsje kwamen hebben we met z'n vieren in de kerk een kijkje genomen. Erg mooi dat we allemaal op onze eigen manier, in stilte, in de kerk aanwezig waren. Ik vond het een speciaal en ook weer bijzonder moment. Lode en ik liepen door naar het plaatsje Hagetmau, waar ik zou slapen. Hier aangekomen hebben we boodschappen gedaan en besloot Lode om ook hier in Hagetmau te overnachten. Er zou een vriendin van hem langskomen, om een paar dagen mee te lopen. We moesten naar het zwembad toe voor een toegangscode van de refuge. Hier aangekomen hebben we betaald en gevraagd hoelaat het zwembad openging, omdat we misschien wel wilden zwemmen. Het zwembad zou om 3 uur opengaan en ik kon er een zwembroek (ja, een speedo) kopen.

Rond 12 uur kwamen we aan bij de refuge, wat zo'n 20 minuten lopen was vanaf het zwembad. Hier hebben we beiden gerust en na een tijdje kwam Ysaure, een vriendin van Lode, binnenlopen. Ze is Française en Lode en zij hebben elkaar vorig jaar ontmoet tijdens een andere Camino. Iets na 2 uur kwamen nog 2 Franse pelgrims binnen. Dit waren Oliver en Henri, die dagelijks erg grote afstanden afleggen. Ik vond het wat te druk worden, dus heb ik mijn spullen gepakt en ben ik alleen richting het zwembad gegaan.

Iets voor 3 uur was ik bij het zwembad. Nadat ik had betaald en een zwembroek uit een automaat had gekocht, was ik de eerste die in het zwembad lag. Heerlijk genieten was het. Het zwembad was niet groot, maar had een glijbaan en genoeg ruimte om lekker te kunnen zwemmen. Ik had een ligbedje buiten geregeld, waar ik in de schaduw kon liggen, omdat het erg warm was. Een heerlijke middag heb ik gehad, waarbij ik het zwemmen afwisselde met buiten in de schaduw liggen. Een soort van vakantiegevoel en even niet meer aan wandelen denken. De tocht die ik doe is natuurlijk ook wel een soort vakantie, maar het is toch anders.

Om 7 uur ging het zwembad dicht en ben ik naar de refuge gelopen. Hier hadden Ysaure en Lode gekookt en kon ik mee-eten. Het was gezellig met z'n drieën. Na het eten en afwassen, hebben we buiten gezeten. Oliver en Henri kwamen er ook bijzitten. Ik heb leuke gesprekken gehad met beide mannen. Oliver spreekt redelijk goed Engels en heeft veel van de wereld gezien. Henri spreekt goed Duits en is net met pensioen en hij vertelde dat hij rond de 6000 kilometer per jaar loopt. Hij loopt gemiddeld tussen de 30 en 35 kilometer per dag. Erg knap, maar daar moet ik op dit moment niet aan denken. Rond 21.30 ging iedereen op bed.

Ik deel mijn kamer met Ysaure en Lode, die van plan zijn om morgen rond 6.30 te vertrekken. Ik heb nog geen plan voor morgen en bekijk morgen wel wat ik doe. Ik twijfel heel erg om morgen wel of niet met Ysaure en Lode mee te lopen. Ze willen een redelijk grote afstand lopen, waar ik op dit moment niet zoveel zin in heb. Ik bekijk het morgen allemaal even. Tot later!

Groeten Jildert